• 1
  • 2
2014-05-25, 23:17
Medlem
Runmicks avatar
Jag kanske r galen men jag tycker att Sverige r nog en av de bsta lnderna i vrlden.

Sverige har varit Sverige i hela sin historia, vi har alltid varit sjlvstndiga, vilket jag r lite stolt ver. Vi kanske har vart lite fega som i andra vrldskriget, men vi gjorde det som var bst fr oss.

Tillbaka till frgan nu. Kan Sverige bli en stormalt som USA? Jag menar Sverige r ett vldigt rikt land men mnga utbildade mnniskor. Vi kan klara problem som krisen (2008) vilket mnga andra lnder inte kan, vi har smarta politiker och inget land har "besegrat" Sverige. Vi r helt enkelt bst s att sga

S vad tycker ni? Kan Sverige bli en stormakt? Sjlv s tycker jag att det kan hnda, men chanserna r inte s stora.
Senast redigerad av Runmick 2014-05-25 kl. 23:23.
Citera
2014-05-25, 23:19
Medlem
Varfr ska det ens hnda?
Citera
2014-05-25, 23:22
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Sverige har varit en stormakt. Men det var fr ngra hundra r sen. Men har vi varit det en gng s kan det givetvis hnda igen. Men d tror jag vi mste skaffa krnvapen eller uppfinna ngot nytt revolutionerande maktmedel.
Citera
2014-05-25, 23:27
Medlem
Fenjal888s avatar
Sverige r vl inte speciellt rikt? Och inte heller har vi smarta politiker. Dremot lutar det t att EU kommer bli USA 2.0 med vra lnder likt staterna.
Citera
2014-05-25, 23:28
Medlem
Sverige har varit en stormakt. Bde Finland, Norge delar av Ryssland, Tyskland, Danmark osv. har varit svenskt.

Nuvarande ledare tycks snarare vilja frinta Sverige och svenskarna.

Sverige har ven tidigare(liksom idag) varit utsatt fr imperialister som vill frnta svenska ledare sin suvernitet(pvekyrkan) det ndrade dock Gustav Vasa p.

Reinfeldt har ppekat att Sverige nu r en stormakt, en humanitr stormakt.
Citera
2014-05-25, 23:43
Medlem
"Kan Sverige bli som USA (en stormakt)?"

Nr usa tog emot invandrare s gav man dem inte bostder och alla frndenheter p bekostnad av sina medborgare. Detta tvingade migranterna att snabbt skaffa sig jobb och bli en del av produktiviteten fr landet. TS du vet inget och r en brda fr den hr landet. Du mste vara vnster, har jag rtt?
Citera
2014-05-25, 23:45
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runmick
Sverige har varit Sverige i hela sin historia, vi har alltid varit sjlvstndiga, vilket jag r lite stolt ver. Vi kanske har vart lite fega som i andra vrldskriget, men vi gjorde det som var bst fr oss.
Du kanske har missat varifrn nationaldagen kommer? Sverige var danskt...

EDIT: Fr vrigt behvs en klart strre befolkning fr att bli en riktig stormakt.
Senast redigerad av breakthebutterfly 2014-05-25 kl. 23:48.
Citera
2014-05-26, 01:04
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Du kanske har missat varifrn nationaldagen kommer? Sverige var danskt...

EDIT: Fr vrigt behvs en klart strre befolkning fr att bli en riktig stormakt.
Svergie var inte Danskt, vi var i en personalunion med Danmark men rikena var fortfarande tv separate enheter. Dessutom var det en frivillig omstndighet s drmed var Danmark lika mycket Svenskt.
Citera
2014-05-26, 01:44
Medlem
Citat:
Jag kanske r galen men jag tycker att Sverige r nog en av de bsta lnderna i vrlden.

Tillbaka till frgan nu. Kan Sverige bli en stormalt som USA? Jag menar Sverige r ett vldigt rikt land men mnga utbildade mnniskor. Vi kan klara problem som krisen (2008) vilket mnga andra lnder inte kan, vi har smarta politiker och inget land har "besegrat" Sverige. Vi r helt enkelt bst s att sga

S vad tycker ni? Kan Sverige bli en stormakt? Sjlv s tycker jag att det kan hnda, men chanserna r inte s stora.

Det tget har seglat fr lnge sen s att sga. Vi r inte bsta land, utan ett fegt land som du s riktigt noterat. Vi har heller inte smarta politiker och vem som helst skulle kunna besegra oss om de ville. Tvrtom r vi ett av vrldens dummaste folk d vi aktivt arbetar fr vr nationella, kulturella och etniska utrotning.
Citera
2014-05-26, 02:01
Medlem
Inte en snbolls chans i helvetet.

Det finns en 'go-getter' och 'sink-or-swim' mentalitet hr i U.S.A. som Ni aldrig haft i Sverige, och aldrig kommer att f.

Sen vet jag inte om det r nnting att [b]strva[b] efter heller, d det i mnga fall borgar fr ett ganska kallt och ofrsonligt samhlle ocks.
Citera
2014-05-26, 02:48
Medlem
rojass avatar
Nej,dremot kan Malm bli som Detroit.
Citera
2014-05-26, 11:50
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Kan Sverige bli en stormalt som USA?
I Sverige bor 10 miljoner mnniskor. Vi har ngra hyfsade fretag som t.ex. IKEA, Ericsson, H&M, Bofors. Fretagen samt exporten av jrn och tr plus att vi r s f gr att vi har sjunde hgsta BNP per capita i vrlden. Vi har i stort sett lagt ned krigsmakten, men de enheter vi har kvar hller relativt hg klass.

I USA bor mer 300 miljoner mnniskor. Landet har vrldens strsta ekonomi, vilken utgr nstan en fjrdedel av vrldsekonomin. Det har vldigt mnga stora fretag som t.ex. Apple, IBM, Microsoft, Boeing, Ford, Coca-Cola, McDonalds, General Electric. Landet r vrldens nst strsta exportr och ver 60% av vrldshandeln sker i amerikanska dollar. USA:s krigsmakt r vrldens starkaste och ven frutom krnvapen finns vldigt f lnder som skulle kunna vinna ett krig mot USA. Avslutningsvis har landet en nstintill unik geografisk position som tillter det att utva direkt kontroll ver tv vrldshav.

Jmfrelse p GFP.

I nulget har Sverige vldigt lngt att g innan vi blir en stormakt som USA...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in