• 1
  • 2
2014-05-25, 23:17
Medlem
Runmicks avatar
Jag kanske är galen men jag tycker att Sverige är nog en av de bästa länderna i världen.

Sverige har varit Sverige i hela sin historia, vi har alltid varit självständiga, vilket jag är lite stolt över. Vi kanske har vart lite fega som i andra världskriget, men vi gjorde det som var bäst för oss.

Tillbaka till frågan nu. Kan Sverige bli en stormalt som USA? Jag menar Sverige är ett väldigt rikt land men många utbildade människor. Vi kan klara problem som krisen (2008) vilket många andra länder inte kan, vi har smarta politiker och inget land har "besegrat" Sverige. Vi är helt enkelt bäst så att säga

Så vad tycker ni? Kan Sverige bli en stormakt? Själv så tycker jag att det kan hända, men chanserna är inte så stora.
Senast redigerad av Runmick 2014-05-25 kl. 23:23.
Citera
2014-05-25, 23:19
Medlem
Varför ska det ens hända?
Citera
2014-05-25, 23:22
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Sverige har varit en stormakt. Men det var för några hundra år sen. Men har vi varit det en gång så kan det givetvis hända igen. Men då tror jag vi måste skaffa kärnvapen eller uppfinna något nytt revolutionerande maktmedel.
Citera
2014-05-25, 23:27
Medlem
Fenjal888s avatar
Sverige är väl inte speciellt rikt? Och inte heller har vi smarta politiker. Däremot lutar det åt att EU kommer bli USA 2.0 med våra länder likt staterna.
Citera
2014-05-25, 23:28
Medlem
Sverige har varit en stormakt. Både Finland, Norge delar av Ryssland, Tyskland, Danmark osv. har varit svenskt.

Nuvarande ledare tycks snarare vilja förinta Sverige och svenskarna.

Sverige har även tidigare(liksom idag) varit utsatt för imperialister som vill frånta svenska ledare sin suveränitet(påvekyrkan) det ändrade dock Gustav Vasa på.

Reinfeldt har påpekat att Sverige nu är en stormakt, en humanitär stormakt.
Citera
2014-05-25, 23:43
Medlem
"Kan Sverige bli som USA (en stormakt)?"

När usa tog emot invandrare så gav man dem inte bostäder och alla förnödenheter på bekostnad av sina medborgare. Detta tvingade migranterna att snabbt skaffa sig jobb och bli en del av produktiviteten för landet. TS du vet inget och är en börda för den här landet. Du måste vara vänster, har jag rätt?
Citera
2014-05-25, 23:45
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runmick
Sverige har varit Sverige i hela sin historia, vi har alltid varit självständiga, vilket jag är lite stolt över. Vi kanske har vart lite fega som i andra världskriget, men vi gjorde det som var bäst för oss.
Du kanske har missat varifrån nationaldagen kommer? Sverige var danskt...

EDIT: För övrigt behövs en klart större befolkning för att bli en riktig stormakt.
Senast redigerad av breakthebutterfly 2014-05-25 kl. 23:48.
Citera
2014-05-26, 01:04
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Du kanske har missat varifrån nationaldagen kommer? Sverige var danskt...

EDIT: För övrigt behövs en klart större befolkning för att bli en riktig stormakt.
Svergie var inte Danskt, vi var i en personalunion med Danmark men rikena var fortfarande två separate enheter. Dessutom var det en frivillig omständighet så därmed var Danmark lika mycket Svenskt.
Citera
2014-05-26, 01:44
Medlem
Citat:
Jag kanske är galen men jag tycker att Sverige är nog en av de bästa länderna i världen.

Tillbaka till frågan nu. Kan Sverige bli en stormalt som USA? Jag menar Sverige är ett väldigt rikt land men många utbildade människor. Vi kan klara problem som krisen (2008) vilket många andra länder inte kan, vi har smarta politiker och inget land har "besegrat" Sverige. Vi är helt enkelt bäst så att säga

Så vad tycker ni? Kan Sverige bli en stormakt? Själv så tycker jag att det kan hända, men chanserna är inte så stora.

Det tåget har seglat för länge sen så att säga. Vi är inte bästa land, utan ett fegt land som du så riktigt noterat. Vi har heller inte smarta politiker och vem som helst skulle kunna besegra oss om de ville. Tvärtom är vi ett av världens dummaste folk då vi aktivt arbetar för vår nationella, kulturella och etniska utrotning.
Citera
2014-05-26, 02:01
Medlem
Inte en snöbolls chans i helvetet.

Det finns en 'go-getter' och 'sink-or-swim' mentalitet här i U.S.A. som Ni aldrig haft i Sverige, och aldrig kommer att få.

Sen vet jag inte om det är nånting att [b]sträva[b] efter heller, då det i många fall borgar för ett ganska kallt och oförsonligt samhälle också.
Citera
2014-05-26, 02:48
Medlem
rojass avatar
Nej,däremot kan Malmö bli som Detroit.
Citera
2014-05-26, 11:50
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Kan Sverige bli en stormalt som USA?
I Sverige bor 10 miljoner människor. Vi har några hyfsade företag som t.ex. IKEA, Ericsson, H&M, Bofors. Företagen samt exporten av järn och trä plus att vi är så få gör att vi har sjunde högsta BNP per capita i världen. Vi har i stort sett lagt ned krigsmakten, men de enheter vi har kvar håller relativt hög klass.

I USA bor mer 300 miljoner människor. Landet har världens största ekonomi, vilken utgör nästan en fjärdedel av världsekonomin. Det har väldigt många stora företag som t.ex. Apple, IBM, Microsoft, Boeing, Ford, Coca-Cola, McDonalds, General Electric. Landet är världens näst största exportör och över 60% av världshandeln sker i amerikanska dollar. USA:s krigsmakt är världens starkaste och även förutom kärnvapen finns väldigt få länder som skulle kunna vinna ett krig mot USA. Avslutningsvis har landet en nästintill unik geografisk position som tillåter det att utöva direkt kontroll över två världshav.

Jämförelse på GFP.

I nuläget har Sverige väldigt långt att gå innan vi blir en stormakt som USA...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in