2014-05-26, 12:15
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runmick
Jag kanske är galen men jag tycker att Sverige är nog en av de bästa länderna i världen.

Sverige har varit Sverige i hela sin historia, vi har alltid varit självständiga, vilket jag är lite stolt över. Vi kanske har vart lite fega som i andra världskriget, men vi gjorde det som var bäst för oss.

Tillbaka till frågan nu. Kan Sverige bli en stormalt som USA? Jag menar Sverige är ett väldigt rikt land men många utbildade människor. Vi kan klara problem som krisen (2008) vilket många andra länder inte kan, vi har smarta politiker och inget land har "besegrat" Sverige. Vi är helt enkelt bäst så att säga

Så vad tycker ni? Kan Sverige bli en stormakt? Själv så tycker jag att det kan hända, men chanserna är inte så stora.

Vi har inte klarat krisen 2008. Vi har bara skjutit upp den. Sverige är inte ett så välskött land som du tror. Dessutom har USA drygt 300 miljoner invånare och en storlek som hela Europa medans Sverige motsvarar ungefär en av de minsta av USAs delstater.
Citera
2014-05-26, 12:31
Medlem
Vindhlers avatar
Visst finns det potential för en nordisk stormakt. En svensk stormakt tror jag blir svårt, ingen av övriga nordiska länder skulle vilja underordna sig svensk överhet, på goda grunder.
Frågan är om det är önskvärt.
Men det kan låta sig göras.

Det första som krävs är en vision och ett tydligt mål.
Det andra som krävs är en politisk strategi och medvetande om hur att nå målet.
Det tredje som krävs är att kommunicera ut både målet och strategin till folken så att man får stöd underifrån.

En förutsättning är en nordisk union. Ett nordiskt rike hade redan med nuvarande landområden innefattat 20 miljoner nordiska människor med enorma råvaruresurser i form av skog, metaller, uran, vattenkraft, olja och glöm för all del inte att Grönland tillhör Danmark.
Det första som skulle behövas göras är att ta fullständig kontroll över Grönland och hela nordatlanten. Från Grönland till Svalbard ner till danmark. Det innebär en enorm makt att kontrollera sjövägarna. Vidare måste vi etablera oss på Grönland, militärbaser och även bygga upp städer m.m.

Det krävs en samordnad nordisk militärmakt. Här gäller det att slänga av sig det demokratiska oket och se mer till det preussiska idealet. Vidare så måste ett nordiskt rike bygga på de nordiska folken och vår traditionella mentalitet och andllighet, så ett program för att repatriera rasfrämlingar i Norden måste genast implementeras, och även program för att öka barnafödandet. En stormakt kräver givetvis många människor. När det nordiska riket med en strikt preussisk militaristisk anda genomsyrande samhället har uppnått en befolkning på 30-35 miljoner och man upprätthåller absolut territoriell, kulturell och etnisk suveränitet så kan man börja med att inkludera omkringliggande länder i unionen. Givetvis måste man innan dess ha etablerat maktstrukturer som säkerställer de nordiska folkens överhet och styre av unionen.
Ingen demokrati här inte alltså.
Länder som vill bli medlemmar måste implementera rasfrämlingsrepatrieringsprogram och andra sunda åtgärder innan de släpps in. Potentiella kandidater är de baltiska länderna, Polen, Tyskland, Holland och Storbritannien.

Med dessa länder inkluderade skulle det ingå 150-200 miljoner människor i det nordiska riket, och det börjar bli dags att se sig om efter nya expansioner. Här ligger Kanada närmast till hands, ett glesbefolkat och naturresursrikt landområde i direkt anslutning till Grönland.
Målet blir att ta kontroll över hela norra halvklotet, och att formera de nordeuropeiska folken i en ny global medvetenhet för att kunna möta hotet ifrån världens övriga raser.
Senast redigerad av Vindhler 2014-05-26 kl. 12:34.
Citera
2014-05-26, 13:30
Bannlyst
Citat:
Jag kanske är galen men jag tycker att Sverige är nog en av de bästa länderna i världen.

Sverige har varit Sverige i hela sin historia, vi har alltid varit självständiga, vilket jag är lite stolt över. Vi kanske har vart lite fega som i andra världskriget, men vi gjorde det som var bäst för oss.

Tillbaka till frågan nu. Kan Sverige bli en stormalt som USA? Jag menar Sverige är ett väldigt rikt land men många utbildade människor. Vi kan klara problem som krisen (2008) vilket många andra länder inte kan, vi har smarta politiker och inget land har "besegrat" Sverige. Vi är helt enkelt bäst så att säga

Så vad tycker ni? Kan Sverige bli en stormakt? Själv så tycker jag att det kan hända, men chanserna är inte så stora.

Sverige är inte ett rikt land. Vi har en personlig skuldsättning som är astronomisk. Sverige är inte bäst på någonting. Vi kommer att se en fortlöpande samhällskollaps de närmaste 15 åren. Frågan är bara hur djup den blir.
Citera
2014-05-26, 15:50
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Svergie var inte Danskt, vi var i en personalunion med Danmark men rikena var fortfarande två separate enheter. Dessutom var det en frivillig omständighet så därmed var Danmark lika mycket Svenskt.
Stockholms blodbad var frivillig?

Citat:
King Christian II of Denmark, who asserted his claim to Sweden by force of arms, ordered a massacre in 1520 of Swedish nobles in Stockholm. This came to be known as the "Stockholm blood bath" and stirred the Swedish nobility to new resistance and, on 6 June (now Sweden's national holiday) in 1523, they made Gustav Vasa their king. This is sometimes considered as the foundation of modern Sweden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sweden
För ett kort tag var Sverige under danskt styre. Eller menar du att länderna ockuperade under WWII också var självständiga?
Citera
2014-05-26, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Du kanske har missat varifrån nationaldagen kommer? Sverige var danskt...

EDIT: För övrigt behövs en klart större befolkning för att bli en riktig stormakt.
Sverige har aldrig varit danskt. Kalmarunionen var en helt och hållet frivillig överenskommelse.
Senast redigerad av Skogsrök 2014-05-26 kl. 16:32.
Citera
2014-05-26, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Stockholms blodbad var frivillig?

För ett kort tag var Sverige under danskt styre. Eller menar du att länderna ockuperade under WWII också var självständiga?
Kristian Tyrann var en svensk kung tillsatt av svenskar som ansåg att han bara gjorde sig av med svenska statens fienden.

Emellertid så synes denna Kristian ha varit så dålig som kung att inget av de länder han var kung över till slut ville ha honom kvar och därför gick det som det gick för Kristian.
Citera
2014-05-26, 16:57
Medlem
Jokerswes avatar
USA är ingen stormakt, de är luspanka. Det är Kina du ska akta dig för.
Citera
2014-05-26, 16:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Det krävs 200 miljoner människor i ett land om de ska ha en chans att bli en stormakt.
Citera
2014-05-26, 20:25
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Kristian Tyrann var en svensk kung tillsatt av svenskar som ansåg att han bara gjorde sig av med svenska statens fienden.

Emellertid så synes denna Kristian ha varit så dålig som kung att inget av de länder han var kung över till slut ville ha honom kvar och därför gick det som det gick för Kristian.

Citat:
Kristian II, kallad ”Kristian tyrann”, var den siste danske kung som lyckades bli vald till kung av Sverige år 1520, detta genom att med tyska och danska trupper tränga in i Sverige. En svensk bondehär under Sten Sture den yngre gick för att möta hotet och härarna möttes utanför Ulricehamn (dåvarande Bogesund) i Slaget på Åsundens is. Svenskarna förlorade och Sten Sture den yngre avled av sina skador under sin färd mot Stockholm. Sverige stod därmed utan någon självklar ledare. Stockholm kapitulerade till Kristian den 5 september 1520 och redan den 8 november iscensatte han Stockholms blodbad. Därefter återvände han till Danmark, i trygg förvissning om att Sverige blivit återerövrat. Detta visade sig felaktigt, och uppror bröt omgående ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Befrielsekriget

En dansk kung kom med en dansk armé och svenskarna gav upp.
Citera
2014-08-28, 14:42
Medlem
Bort från Finland!
Vad händer? Varför kommer alla hit, till Finland? Det åker ju mer och mer människor med svenska dokumenter hit. Liksom de är svenka boare i Finland. Men det är inte bara svenskarna som kommer utan också olika nationalister från hela Norden och inte bara Norden! Vad vill ni göra här? Förbereder ni intervention till Ukrainas stöd? Vill ni delta i kriget i center Europas? Varför Finland då? Vill ni vara nära till Ryssland? Och vad vidare? Ska ni skaffa sina nationalistiska läger för att samla här alla pöbler? Svenska sovande stormaktsambitioner har vaknat? Tror ni verkligen att ni besluter någontig i Europa? Tjaaa ahaha ta det bort! Ni bara verkställer Londons och Washingtons beslut! Och de är lyckliga att de har sådana "snälla svenskar" som utan tvivel gör vad man har de sagt! Men blanda oss inte i sina politiska spel! Och det är inte neutraliteten som ni är så stolt över! Eller betyder det nu ingenting för er? Drömmar om sin viktighet har fördunklat ögonen?Om det är så, då gör vad ni vill men utan oss! Vi vill inte förlora vårt välfärd på grund av era stormaktens ambitioner, och era spel intresserar oss inte! Landets säkerhet är på första platsen!
Citera
2014-08-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
USA är ingen stormakt, de är luspanka. Det är Kina du ska akta dig för.
Det är bara pengar. USA kan helt enkelt skita i sin statsskuld och sätta den på noll samtidigt som man annekterar Kanada om man vill. Stormakt handlar fortfarande även om muskler.
Citera
2014-08-28, 15:32
Medlem
Sverige är ju en stormakt: Den humanitära stormakten.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in