Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav-ba
Du tänker bara på direkt tvång och därmed med direkt frihet, tänk ett steg längre. Det är heller ingen som "tvingar" dig att betala dina räkningar (tvång enligt din definition), men vad händer om du inte gör det? Jo, nästan värre än våld. Du hamnar i registret, kan inte ta lån, d.v.s. det ändrar hela din framtid.
Du blir även "tvingad" att gå till ex gymnasiet. Om du inte gör det kommer du knappt få någon lyckad framtid, mat på bordet och något att skydda ditt skinn från kylan.
Om ens föräldrar slår ett barn och tvinga dem att städa sitt rum så tyckare jag att det är mildare straff än vad man får om man inte betalar sina räkningar.
På detta sätt har vi inte frihet. Kanske är vi människor gjorda på detta sätt, att vi alltid måste leva under någon eller något annans kontroll. Kanske det är så vår mänskliga natur fungerar. Kanske måste vi bli bara bli påminda av denna frihet, så att vi har något att leva för.
Jag har frivilligt ingått ett avtal där jag i utbyte mot tjänster ger bort något annat i utbyte. Jag blev inte tvingad att ingå det här avtalet.
Att ingen vill låna ut till mig är ingen inskränkning av någons frihet i mina ögon. Jag borde inte kunna tvinga någon att låna ut pengar till mig.
Så nej, jag köper inte din definition av vad som är att tvinga någon eller din definition av frihet.
Jag ser frihet som avsaknad av tvång. Du tycks se frihet som att du har rätt till att tvinga andra att ge dig saker.
Detta är dock en gammal diskussion mellan kommunister och liberaler. Kommunister tänker, som dig, på "positiv frihet" (att man har rätt att få grejer av andra) och liberaler tänker på "negativ frihet" (att man har rätt att inte bli tvingad eller förbjuden saker).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Negativ_och_positiv_frihet
Jag anser inte att frihet är att jag ska kunna tvinga andra att ge mig saker gratis. Jag anser att frihet är att andra får välja själva.
Som liberal köper jag inte den kommunistiska versionen av frihet, och kommunister köper inte min version av frihet. Så vi får väl vara överens om att inte vara överens på den punkten.
Edit:
Intressant nog så går det du nu skriver emot vad du skrev i trådstarten. Om frihet är att du ska få något utan något i utbyte så måste du leva i ett samhälle, för annars kan du inte få en lägenhet utan att behöva göra något. Då kan du inte längre säga att samhället måste utplånas för att din version av frihet ska tillämpas.
Du säger att frihet är att du ska ha rätt någon ska ge dig en lägenhet utan att behöva prestera något. Men hur ska du få en lägenhet om du utplånat samhället?