Citat:

Ursprungligen postat av 
Gustav-ba

Jaha, fattar nu.  Med jordbruket blev vi bosatta och samhälle skapades osv.. Jag tycker också att de som levde innan jordbruks-händelsen var mycket mer fria. Men man får tänka på att det inte skulle funka idag att leva som man gjorde för 20 000 år sedan, dessutom så har jag för mig att det finns något som heter sociologiskt samhälle (tror jag), vilket innebär att ett samhälle av denna typ existerade även innan jordbruket.

Jo, idag är så mycket skog förstörd så att miljön behöver få växa till sig innan många kan leva mer på det sättet.
Men jag tror att civilisationen kommer kollapsa, och att människors framtid kommer behöva vara mer ”primitiv”. 
Jag tycker att det är mer orealistiskt att det oljedrivna industrisamhället ska kunna fortsätta långt in i framtiden.
Med ”sociologiskt samhälle” tror jag att du menar att det fanns normer, seder, traditioner, rutiner, värderingar, social organisering med mera. Det var det jag skrev om i första inlägget, att man då fortfarande inte är helt fri för man blir påtvingad det där.
Någon gång uppstod abstrakt tänkande hos några människor, så att de inte bara levde i sinneserfarenhet längre. De konstruerade abstrakta idéer och symboler/språk = ”sociologiskt samhälle” . De lärde ut det till andra. Då gick vi från biologiska organismer, fria att agera som vi kände för och efter ens behov, likt ett träd breder ut sina grenar, till att leva under efter ett socialt tryck, en kultur.
Från kulturens idéer utvecklar man sedan ett samhälle som gör de informella reglerna till lagar.