• 1
  • 2
2014-05-20, 20:25
Medlem
Gustav-bas avatar
Vad tycker ni om följande:

Srry om det är förvirrande, men ska snacka om detta imorgon och min hjärna är bara messed up:

Titel på min redovisning: Freedom- reality or an illusion?

http://gyazo.com/533bde8ca7dbfc2474d76870e4844aa4

Skriv gärna eran åsikter kring detta!
Senast redigerad av Gustav-ba 2014-05-20 kl. 20:30.
Citera
2014-05-20, 20:30
Medlem
Inte bra.

Du blandar ihop samhälle och stat.

Varken sociala relationer eller andra människor behöver inskränka på din frihet.
Citera
2014-05-20, 20:31
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Inte bra.

Du blandar ihop samhälle och stat.

Hur ska jag skriva det då?
Citera
2014-05-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Hur ska jag skriva det då?
Jag tänker inte skriva det åt dig, men bara för att man lever tillsammans med andra människor så betyder det inte att man inte är fri. Det är först när de andra människorna försöker tvinga eller förbjuda dig (ofta genom något de kallar staten) saker som du inte längre är helt fri.

T.ex. libertarianskt samhälle eller ett anarkistiskt samhälle är ett samhälle där man strävar efter att folk ska vara fria. Ingen utav dessa ideologier kräver att människan måste utplånas, och samtidigt tillåter människan att vara fri.
Senast redigerad av 3. 2014-05-20 kl. 20:42.
Citera
2014-05-20, 22:23
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Jag tänker inte skriva det åt dig, men bara för att man lever tillsammans med andra människor så betyder det inte att man inte är fri. Det är först när de andra människorna försöker tvinga eller förbjuda dig (ofta genom något de kallar staten) saker som du inte längre är helt fri.

T.ex. libertarianskt samhälle eller ett anarkistiskt samhälle är ett samhälle där man strävar efter att folk ska vara fria. Ingen utav dessa ideologier kräver att människan måste utplånas, och samtidigt tillåter människan att vara fri.

Men man får samtidigt vara realistiskt. De samhällen du påstår innehålla frihet, de är inte realistiska. De är bara en idé som inte fungerar i verkligheten. " ett samhälle där man strävar efter att folk ska vara fria.". För att folk ska vara fria så krävs det ex. inga lagar. Fungerar ett samhälle utan lagar? Där alla kan göra vad de vill? Tror inte det. Därför tror jag att mitt påstående fortfarande gäller, men jag förstår hur du tänker.
Citera
2014-05-20, 23:37
Medlem
Skitass avatar
Citat:
Men man får samtidigt vara realistiskt. De samhällen du påstår innehålla frihet, de är inte realistiska. De är bara en idé som inte fungerar i verkligheten. " ett samhälle där man strävar efter att folk ska vara fria.". För att folk ska vara fria så krävs det ex. inga lagar. Fungerar ett samhälle utan lagar? Där alla kan göra vad de vill? Tror inte det. Därför tror jag att mitt påstående fortfarande gäller, men jag förstår hur du tänker.

Till att börja med så är det inte "samhället" som kränker individens frihet utan staten. Jag tror du blandar ihop begreppen där. Du måste också definiera vad "frihet" är för något. Är man fri först när man har friheten att kränka någon annans frihet (ett laglöst samhälle)? Eller är frihet när man inte har några begränsningar i form av förtryck?

Vill du fördjupa dig ytterligare i ämnet så borde du läsa Nozicks bok "Anarki, stat och utopi" där han har till skillnad från många extremlibertarianister faktiskt har en del rimliga idéer om hur ett libertarianistiskt samhälle bör organiseras.
Citera
2014-05-21, 07:31
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitas
Till att börja med så är det inte "samhället" som kränker individens frihet utan staten. Jag tror du blandar ihop begreppen där. Du måste också definiera vad "frihet" är för något. Är man fri först när man har friheten att kränka någon annans frihet (ett laglöst samhälle)? Eller är frihet när man inte har några begränsningar i form av förtryck?

Vill du fördjupa dig ytterligare i ämnet så borde du läsa Nozicks bok "Anarki, stat och utopi" där han har till skillnad från många extremlibertarianister faktiskt har en del rimliga idéer om hur ett libertarianistiskt samhälle bör organiseras.

Men en stat bildas pga ett samhälle, inget samhälle, ingen stat, och tvärtom. Så jo, indirekt är det samhället som berövar ens frihet. Frihet definierar jag som när man kan göra vad man vill och ej bli dömd för det, dvs båda dina påståenden om frihet passar in.
Citera
2014-05-21, 15:39
Medlem
Gustav-bas avatar
Eller?
Citera
2014-05-21, 16:19
Medlem
Skitass avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Libertarianism

Läs på lite och återkom om du har några funderingar. Jag orkar inte förklara ytterligare innan du förstår skillnaden mellan stat och samhälle.
Citera
2014-05-21, 19:33
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Libertarianism

Läs på lite och återkom om du har några funderingar. Jag orkar inte förklara ytterligare innan du förstår skillnaden mellan stat och samhälle.
Har redan läst.
Citera
2014-05-21, 20:39
Medlem
Skitass avatar
Citat:
Har redan läst.

Bra!

Förklara då för mig varför du tycker att libertarianistiska eller anarkokapitalistiska samhällen inte skulle fungera i praktiken och varför de inte är realistiska. Förklara också vad skillnaden mellan stat och samhälle är. När du gjort detta kan jag hjälpa dig att förbättra ditt arbete.
Citera
2014-05-21, 21:52
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Bra!

Förklara då för mig varför du tycker att libertarianistiska eller anarkokapitalistiska samhällen inte skulle fungera i praktiken och varför de inte är realistiska. Förklara också vad skillnaden mellan stat och samhälle är. När du gjort detta kan jag hjälpa dig att förbättra ditt arbete.

För deras ideologi om fri är fel, vad de än gör så blir de inte fri. Som jag nämnde, vilket land skulle fungera utan lagar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in