Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-09, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Den enda du känner till någorlunda är kol-14 och de andra metoderna skåpar du ut utan att ens känna till dem? Seriöst.....

Förklara varför uran-bly-metoden är opålitlig. Redovisa källa.

Visst ska jag göra det, men bara en till fråga vad är enligt dig vetenskap är det när något testas och bekräftas av flera olika labb/vetenskaps män världen över?
Citera
2016-07-09, 23:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felix33
Visst ska jag göra det, men bara en till fråga vad är enligt dig vetenskap är det när något testas och bekräftas av flera olika labb/vetenskaps män världen över?

Så kan man kanske formulera det. Evidensbaserad kunskap helt enkelt.
Citera
2016-07-10, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Så kan man kanske formulera det. Evidensbaserad kunskap helt enkelt.

Ok va bra nu när vi står gemensamt på den bibliska grunden så kan vi börja diskutera. <3

King James Holy Bible, Deutronomy (Femte Moseboken) Kapitel 19, verse 15:

"15 One witness shall not rise up against a man for any iniquity, or for any sin, in any sin that he sinneth: at the mouth of two witnesses, or at the mouth of three witnesses, shall the matter be established."

Så här ser man att det behövs minst 2-3 vittnen. Så vi säger enkelt visa minst 3 olika labb grupper/lag som vittnar om samma sak, dessutom ska varje labb grupp/lag bestå utav 3 personer.

Totalt blir det 9 vittnen du ska hitta som kan vittna och dom här 9 ska vara uppdelade i 3 ställen så dom kan inte påverka varandra.

Tog en titt på Uran-Bly metoden här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Uranium%E2%80%93lead_dating

Hittade inte så mycket just på bly delen vilket inte behövs för om man hittar en svag i kedjan så bryts hela kjedan sönder.

Här är vad jag hittade om uran, kommer citera det jag vill poängtera:

https://en.wikipedia.org/wiki/Uranium

"The 1789 discovery of uranium in the mineral pitchblende is credited to Martin Heinrich Klaproth, who named the new element after the planet Uranus." Inte så viktigt men viktigaste kommer i nästa text.

"Eugène-Melchior Péligot was the first person to isolate the metal and its radioactive properties were discovered in 1896 by Henri Becquerel."

Vet inte om 1896 syftar på isoleringen eller upptäckten av radioaktiva egenskaper.

Men låt oss säga att 1896 syftar på året dom upptäckte radioaktiva egenskaper och på grund av det så mätte dom nedbrytnings hastigheten 24/7 från och med 1896 och dom kom fram till det bryts ner XX hastighet XX år.

Då är min fråga skulle du kunna ta fram namnen på dom 3 forskar lag/grupper som har bygg tillräckligt stora tidsmaskinen som kan hålla ett labratorium och har åkit tillbaks innan 1896 och tittat på nedbrytning hastigheten på uran?

Alltså kan du nämna dom 3 forskar lag som åkit bakåt i tiden minst 6000 år då jorden (eller för dig +4 miljarder år) och tagit prover på hur snabbt uran bryts ner med minst 1 års mellanrum ändå från jorden skapades till 1896?

Om inte så kan man inte lita på denna daterings metod.
Citera
2016-07-10, 01:29
Medlem
Nicke1234s avatar
Jag är kristen och jag tror inte att jorden skapades för 6000 år sedan, det låter helt ologiskt. Forskarna har nog rätt i att jorden är flera miljarder år gammal, men trots det tror jag att Gud skapade jorden.
Citera
2016-07-10, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1234
Jag är kristen och jag tror inte att jorden skapades för 6000 år sedan, det låter helt ologiskt. Forskarna har nog rätt i att jorden är flera miljarder år gammal, men trots det tror jag att Gud skapade jorden.

Då är du inte kristen, utan bara en vanlig syndare som ljuger om att du är kristen.
Citera
2016-07-10, 01:35
Medlem
Nicke1234s avatar
Du menar alltså att man inte är kristen om man tror att jorden är äldre än 6000 år?
Citera
2016-07-10, 01:41
Medlem
Citat:
Ok va bra nu när vi står gemensamt på den bibliska grunden så kan vi börja diskutera. <3

King James Holy Bible, Deutronomy (Femte Moseboken) Kapitel 19, verse 15:

"15 One witness shall not rise up against a man for any iniquity, or for any sin, in any sin that he sinneth: at the mouth of two witnesses, or at the mouth of three witnesses, shall the matter be established."

Så här ser man att det behövs minst 2-3 vittnen. Så vi säger enkelt visa minst 3 olika labb grupper/lag som vittnar om samma sak, dessutom ska varje labb grupp/lag bestå utav 3 personer.

Totalt blir det 9 vittnen du ska hitta som kan vittna och dom här 9 ska vara uppdelade i 3 ställen så dom kan inte påverka varandra.

Tog en titt på Uran-Bly metoden här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Uranium%E2%80%93lead_dating

Hittade inte så mycket just på bly delen vilket inte behövs för om man hittar en svag i kedjan så bryts hela kjedan sönder.

Här är vad jag hittade om uran, kommer citera det jag vill poängtera:

https://en.wikipedia.org/wiki/Uranium

"The 1789 discovery of uranium in the mineral pitchblende is credited to Martin Heinrich Klaproth, who named the new element after the planet Uranus." Inte så viktigt men viktigaste kommer i nästa text.

"Eugène-Melchior Péligot was the first person to isolate the metal and its radioactive properties were discovered in 1896 by Henri Becquerel."

Vet inte om 1896 syftar på isoleringen eller upptäckten av radioaktiva egenskaper.

Men låt oss säga att 1896 syftar på året dom upptäckte radioaktiva egenskaper och på grund av det så mätte dom nedbrytnings hastigheten 24/7 från och med 1896 och dom kom fram till det bryts ner XX hastighet XX år.

Då är min fråga skulle du kunna ta fram namnen på dom 3 forskar lag/grupper som har bygg tillräckligt stora tidsmaskinen som kan hålla ett labratorium och har åkit tillbaks innan 1896 och tittat på nedbrytning hastigheten på uran?

Alltså kan du nämna dom 3 forskar lag som åkit bakåt i tiden minst 6000 år då jorden (eller för dig +4 miljarder år) och tagit prover på hur snabbt uran bryts ner med minst 1 års mellanrum ändå från jorden skapades till 1896?

Om inte så kan man inte lita på denna daterings metod.
Kan du ta fram Gud, tack? Har du åkt tillbaka 6000 år för att kolla att Gud verkligen skapade jorden?
Om inte, så kan man inte lita på Bibeln.
Citera
2016-07-10, 01:42
Medlem
Citat:
Du menar alltså att man inte är kristen om man tror att jorden är äldre än 6000 år?
Japp. Tror man jorden är 6001 år, eller äldre, så är man inte riktigt kristen, tydligen.
Citera
2016-07-10, 01:49
Medlem
ganglere2s avatar
Kol 14-metoden motbevisar ständigt sagoboken som kallas bibel.
Citera
2016-07-10, 01:56
Bannlyst
Citat:

Det är inte vad jag menar det är vad Jesus säger själv.

King James Version Holy Bible, Matteus Evangeliet Kapitel 4, Verse 4.

"4 But he answered and said, It is written, Man shall not live by bread alone, but by every word that proceedeth out of the mouth of God."
Citera
2016-07-10, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kol 14-metoden motbevisar ständigt sagoboken som kallas bibel.

Gav några meddelande ovanför svar varför den inte är pålitlig.
Citera
2016-07-10, 02:42
Medlem
Citat:
Gav några meddelande ovanför svar varför den inte är pålitlig.
Ge hellre bevis på varför Bibeln är pålitlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in