Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-08, 23:29
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej jag sätter inte definitionen för vad man "vet" så högt för då blir det meningslöst. Jag accepterar därför att min gräns för det jag anser att jag vet inte är någon absolut sanning.
Tur då att inte vetenskapen heller sysslar med absoluta sanningar. Du fäktas mot väderkvarnar.
Citera
2015-06-08, 23:30
Medlem
Citat:
Nej jag sätter inte definitionen för vad man "vet" så högt för då blir det meningslöst. Jag accepterar därför att min gräns för det jag anser att jag vet inte är någon absolut sanning.

Det är sannerligen inte någon absolut sanning, man får röra sig i sannolikheter.

När åldern på min sten i bakgården är med dussintalet metoder uppskattad till ungefär 150 000 år gammal och någon påstår att Jorden är 6000 år gammal baserat på en bok konstaterar jag snabbt att sannolikheten för att den personen har rätt är mycket, mycket liten.

Säker kan jag förstås inte vara, men det är ointressant att ägna denna osannolikhet någon som helst uppmärksamhet.
Citera
2015-06-08, 23:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Tur då att inte vetenskapen heller sysslar med absoluta sanningar. Du fäktas mot väderkvarnar.

Nej det är knappast jag som fäktar väderkvarnar, jag förklarar bara att det inte finns några absoluta bevis. Allt är bara mer eller mindre sannolikt. De som inte inser det blir aldrig bra vetenskapsmän.
Citera
2015-06-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ja det är ett starkt bevis på att jorden är äldre än 6000 år men inget absolut bevis. Det räcker alltså inte för att säga att Bibeln omöjligen kan ha rätt.
Naturligtvis, men den kan också vara 3000 år om man resonerar på det sätt du gör.
Frågan är vad vi värderar som mest sannolikt, som i allt annat.

Absoluta bevis finns inte.
Citera
2015-06-08, 23:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Det är sannerligen inte någon absolut sanning, man får röra sig i sannolikheter.

När åldern på min sten i bakgården är med dussintalet metoder uppskattad till ungefär 150 000 år gammal och någon påstår att Jorden är 6000 år gammal baserat på en bok konstaterar jag snabbt att sannolikheten för att den personen har rätt är mycket, mycket liten.

Säker kan jag förstås inte vara, men det är ointressant att ägna denna osannolikhet någon som helst uppmärksamhet.

Ja så fungerar vetenskapen men med en viktig skillnad. När det trots allt kommer fram bevis som omkullkastar tidigare sanningar då omprövar man bevisningen och kommer fram till nyare sanningar som vilar på ännu bättre grund. Det är så vetenskapen går framåt.
Citera
2015-06-08, 23:35
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Nej det är knappast jag som fäktar väderkvarnar, jag förklarar bara att det inte finns några absoluta bevis. Allt är bara mer eller mindre sannolikt. De som inte inser det blir aldrig bra vetenskapsmän.
Visst, men vad har det med ämnet att göra? Som sagt, ingen här förutom du snackar om absoluta sanningar.
Citera
2015-06-08, 23:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Visst, men vad har det med ämnet att göra? Som sagt, ingen här förutom du snackar om absoluta sanningar.

Det har allt med tråden att göra, topic är detta:

Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Finns kristna som tror att jorden är 6000 år gammal, kan ni förklara varför ni tror det, det är väl ändå inte möjligt att jorden är 6000år gammal?

Svaret är just det vi diskuterar nu, jo allt är möjligt, det är bara mer eller mindre sannolikt.
Citera
2015-06-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ja så fungerar vetenskapen men med en viktig skillnad. När det trots allt kommer fram bevis som omkullkastar tidigare sanningar då omprövar man bevisningen och kommer fram till nyare sanningar som vilar på ännu bättre grund. Det är så vetenskapen går framåt.

Ja, tack så mycket.

Jag har ifrågasatt Jesussaves anspråk på dateringsmetoder, inte ett filosofiskt resonemang.
Hade han skrivit "Jag tror att Jorden är 6000 år gammal för att Bibeln säger det" hade det varit ett strikt filosofisk, förvisso dåligt, resonemang.
Han påstod dels att C14 inte fungerar, och att det är den enda dateringsmetoden vi har.
Sådana påståenden är strikt vetenskapliga, inte filosofiska och jag anser att bördan i den situationen ligger på personen att med empiri och logik snarare än filosofi motivera sitt påstående.
Citera
2015-06-09, 12:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil[/quote
Vad menar du med "rimligt" och "inte orimligt"? Att du gisser utan att ha belägg?

Citat:
Ursprungligen postat av Jesussaves
1. Jag vet att du förstår vad jag menar.

Jag föredrar att du själv profilerar din position, så det inte blir till ännu flera gissninger.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu har pådyvlande teism ju sett till, att vi "inte kom längre", så det är inget bra argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Kesussaves
2. Nu förstår däremot inte jag.

Med den pådyvlande teismens metodologi av "konklusion först, efterrationalisering sen" blir verklighets-sökande statisk.
Citera
2015-06-09, 12:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesussaves
Exakt 6000 år är den antagligen inte. Men + - något tusental år. Ett rimligt antagande som för övrigt egenlitgen inte har något med bibeln eller kristendom att göra.

"Rimligt" ... hur?
Citera
2015-06-09, 12:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du verkar vara mycket centrerat omkring "absoluthet". Men det är oklart vad du egentligen avser med detta i bevis/beläggs-sammanhang.

Kan du förtydliga, tack.
Citera
2015-06-09, 18:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du verkar vara mycket centrerat omkring "absoluthet". Men det är oklart vad du egentligen avser med detta i bevis/beläggs-sammanhang.

Kan du förtydliga, tack.

I TS inlägg ställdes följande fråga: "det är väl ändå inte möjligt att jorden är 6000år gammal?".

Mitt svar på det är: nej det är så osannolikt att jag i vardagligt tal säger nej det inte är möjligt.

Men det är inte detsamma som att det finns bevis som är så starka att de omöjligen kan vara så. Det är bara så extremt osannolikt att även vetenskapen betraktar det som fastslaget att det inte kan vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in