2012-02-18, 15:17
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inget konstigt egentligen. Pannkaka betecknar något som inte fungerar tillfredsställande eller inte blir som man tänkt. Tänk på uttrycket "det blev pannkaka av alltihop". Den som får uppmaningen "marsch pannkaka" har alltså inte gjort som det var menat, utan står och såsar och måste därför sättas lite fart på.

Läs gärna mer i SAOB:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/179/208.html
Glömde kolla SAOB.
Fast lite konstigt låter det ändå. Lite långsökt, liksom. Troligen för att uttrycket har några år på nacken.
Klart jag visste hur det används, mormor brukade köra med det. Men man kallar ju alltså den trilskande ungen för pannkaka.
Citera
2012-02-18, 16:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Glömde kolla SAOB.
Fast lite konstigt låter det ändå. Lite långsökt, liksom. Troligen för att uttrycket har några år på nacken.
Klart jag visste hur det används, mormor brukade köra med det. Men man kallar ju alltså den trilskande ungen för pannkaka.

Nej, det är inte personen som benämns "pannkaka". Det är uttryckets huvudord som indikerar att "det ska gå snabbt". Det går fort att göra pannkakor och på den tiden när uttrycket skapades var "pannkakan" en viktigt inslag i matkulturen. Det visar även mängden variabla uttryck med "pannkaka" på.

Marsch pannkaka = På en gång.

Den som ska gå "på en gång" behöver inte ha gjort något dumt.
Citera
2012-02-18, 16:22
Medlem
På tal om pannkakor så vet jag en man som ibland drack pannkakssmeten ist. för att grädda den över öppen eld, när det blev tidsbrist på jobbet ute i skogen.
Där kan man verkligen använda sig av uttrycket: nu blev det pannkaka av alltihopa. Det gick fort att äta lunch och resultatet var inte av bästa kvalite´.
Citera
2012-02-18, 16:25
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är inte personen som benämns "pannkaka". Det är uttryckets huvudord som indikerar att "det ska gå snabbt". Det går fort att göra pannkakor och på den tiden när uttrycket skapades var "pannkakan" en viktigt inslag i matkulturen. Det visar även mängden variabla uttryck med "pannkaka" på.

Fast ordet pannkaka får ju så spridda funktioner i meningsbyggnaden, förutom lite olika betydelser. Platt som en pannkaka, upp som en sol ..., det blev pannkaka, etc. Där är det likartat. Men marsch pannkaka, då blir det lite annat. Det var därför jag tyckte det verkade lite korthugget och konstigt på något sätt.
Citera
2012-02-18, 16:28
Medlem
dawns avatar
Mina, om inte annat, halvtråkiga gissningar

Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Dummare än tågen > Intressant fråga, för det krävs mycket ingenjörskonst och akademiska studier för att utveckla tåg. Å andra sidan har vi arbetarklassen som genom industriell tillverkning faktiskt bygger tågen fysiskt. Men å andra sidan så är ju tåg ganska enkelspåriga (haha), och åka längs en färdig räls och stanna vid förutbestämda destinationer/stationer/hållplatser låter ju inte alltför för mycket tankekraft. har jag ingen aning om varför man säger. Inte heller nedanstående underliga uttryck:
  • Hals över huvud > Att man tog sig an ett åtagande man trodde man skulle klara av, men så blev det icke!
  • Lägga benen på ryggen > förmodligen ska man springa så fort att benen böjer sig ända till ryggen när du sprintar i ljusrårets fart. Eller att det är en uppmuntran att man ska springa snabbare och på ett sätt som är fysiskt omöjligt.
  • Sätta sin sista potatis > att man begått sitt sista stora misstag. kanske satte bonden från förr i tiden sin sista potatis för att han blev tvungen att sälja åkern och inte längre behålla sitt ämbete
  • Fastna med skägget i brevlådan > kanske för att man på ett väldigt oärligt sätt gör något du bestämt inte fick göra; i detta fall att kolla i någons brevlåda. men du gjorde det ändå och vips så fastnade du där med skägget i brevlådan och blev således busted
  • Allt smör i Småland > En inshemsk spin på allt thé i kina?
  • Slå runt > Denna tror jag inte jag hört... Medvetet i alla fall men kopplar det rent spontant till att man spårar ur kanske? vurpar? rent mentalt då.
  • Visa framfötterna > Löjligt uttryck enligt mig men att man visar att man är villig, kabapel och driven till komma framåt. I det personliga, kärleksmässiga men kanske allra viktigasta, det karriarmässiga här i livet
  • Det äger > Här håller jag med fullt ut. Hur kan ett verb som äga bli ett substantiv som betyder (mycket) bra. Etymologin till denna någon?
  • Det suger > Gissningen landar på att vi stal det från engelskan "suck". Lite kuriosa så har de även motsatsen "it blows" benämning på något dåligt. Så... Vi skulle ju kunna härdanefter säga att allt som suger även blåser och se om folk följer. Trenden.

Så ja. Nu har jag inte bara gjort mitt citat till saliga röra, utan jag är nog trea eller sjua på alla bollarna och jag har säkert fel i varenda fall men det var en rolig tråd och jag kände mig tvungen att bidraga även om mina bidrag äro eller varo överflödiga, felaktiga eller något annat negativt klingande
Citera
2012-02-18, 16:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Fast ordet pannkaka får ju så spridda funktioner i meningsbyggnaden, förutom lite olika betydelser. Platt som en pannkaka, upp som en sol ..., det blev pannkaka, etc. Där är det likartat. Men marsch pannkaka, då blir det lite annat. Det var därför jag tyckte det verkade lite korthugget och konstigt på något sätt.

"Pannkaka" användes i många olika sammanhang. Det innebär att det inte går att överföra "pannkakans" mening i det ena uttrycket till det andra uttrycket. Det var ju även vad jag skrev:

Citat:
...mängden variabla uttryck med "pannkaka"...
Citera
2012-02-18, 16:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
På tal om pannkakor så vet jag en man som ibland drack pannkakssmeten ist. för att grädda den över öppen eld, när det blev tidsbrist på jobbet ute i skogen.
Där kan man verkligen använda sig av uttrycket: nu blev det pannkaka av alltihopa. Det gick fort att äta lunch och resultatet var inte av bästa kvalite´.

Det blev "pannkaka av alltihop". Faller ju också tillbaka på hur enkel och okomplicerad "pannkakan" är att tillaga. Det vill säga stora ansträngningar att göra något fantastiskt spolieras. Middagens chateaubriand brändes till oätlighet, varvid en pannkaka fick röras ihop i sista stund.
Citera
2012-02-18, 16:39
Medlem
Citat:
Citat:
Det blev "pannkaka av alltihop". Faller ju också tillbaka på hur enkel och okomplicerad "pannkakan" är att tillaga. Det vill säga stora ansträngningar att göra något fantastiskt spolieras. Middagens chateaubriand brändes till oätlighet, varvid en pannkaka fick röras ihop i sista stund.
Håller med om det.
Citera
2012-02-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
["dummare än tåget"] I en dokumentär om tåg och den svenska järnvägen så sade de att uttrycket härstammar från ett lok som var uppkallat efter Prins August (som då antagligen i folkmun inte var ansedd som den vassaste kniven i lådan).

Ja så var det. Det gick ju inte an att säga att prinsen var dum, det hörde till majestätsbrott och straffades på den gamla tiden 1800-talet ut.
Men det gick att lite försiktigt göra narr av tåget där ett av dem var benämnd efter prinsen ifråga.

- vet inte på rak arm exakt när levde han och vilken kungs var hans bror, men läst om i redovisning av huset Bernadottes kungar och bröder till om med ca 1910.... Somliga mycket väl begåvade, andra något mindre.
Senast redigerad av AcS 2012-02-18 kl. 17:10.
Citera
2012-02-18, 17:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Ja så var det. Det gick ju inte an att säga att prinsen var dum, det hörde till majestätsbrott och straffades på den gamla tiden 1800-talet ut.
Men det gick att lite försiktigt göra narr av tåget där ett av dem var benämnd efter prinsen ifråga.

- vet inte på rak arm exakt när levde han och vilken kungs var hans bror, men läst om i redovisning av huset Bernadottes kungar och bröder till om med ca 1910.... Somliga mycket väl begåvade, andra något mindre.

Han var yngre bror till Karl XV och Oskar II. När det gäller begåvningsgraden så är den precis som du säger varierande. Det var ganska stor skillnad mellan Gustaf V, Gustaf VI Adolf och Carl XVI Gustaf.
Citera
2012-02-18, 22:35
Medlem
"Det finns inte en sportsmössa att..." ???
Citera
2012-02-18, 23:51
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:

Har du någon källa på det där? SAOB uttrycker sig något oklart men verkar snarast ge stöd åt att personen benämns pannkaka:

Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
[jfr motsv. anv. i d.]
(numera bl. tillf.; se dock slutet) mer l. mindre nedsättande, om person; särsk. använt ss. okvädinsord. At han .. hade gifuit them Öcknampn och kallat them Mickell Pan(n)ekaka och Anders Åsnapan(n)a. BjörkekDomb. ⁵/³ 1599. En Pankaka ok Mors Grijss, / Som uti Askan röör widh Moer sins Köke-Spijs. LUCIDOR (SVS) 238 (1672).
[PANNKAKA .d.slutet]
särsk. (i vissa trakter ss. öknamn på invånare i vissa orter. GEETE Språkl. 94 (1898, 1924; om inv. i Uppsala). δ) i uttr. marsch pannkaka⁴ ⁰⁴⁰, äv. ⁴ ³~²⁰, använt ss. befallning för att få i väg ngn (ofta ett barn) som (tredskar o. som) man anser sig kunna behandla utan att iaktta artighet o. hänsyn l. som man vill visa missnöje l. ogillande o. d. BREMER Hem. 2: 127 (1839). Der är dörren! Marsch pannkaka. SthmFig. 1847, s. 355. WRANGEL Barnd. 68 (1924).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in