2012-02-19, 00:21
Medlem
egon2bs avatar
Dansk Ordbok (den stora gamla, SAOB på danska) skiljer på en opersonlig nedsättande metafor och användning av pannkaka som beteckning på en stackare. Jämför det senare med SAOB »En Pankaka ok Mors Grijss« (särskrivning à la 1672). För att referera till en stackare så kan metaforen syfta på pannkakans notoriskt slappa hållning, översatt till en persons fysiska och moraliska halt.

Summan av den kardemumman skulle vara att »marsch pannkaka« kan betyda »gå och gör som du är tillsagd, här har du inget att sätta emot [din stackare]«.

Åter till Dansk Ordbok: Redan i avsnitt 1 anges en positiv metafor för "pandekage" – en delikatess i rätt sammanhang.
Carl og Christine, de passe for hinanden som Syltetøi til Pandekage.
Danska ordet "pandekage" för en misslyckad anrättning eller ett misslyckat projekt, det antyds vara en svedism. Kanske syftar man på fusionen Astra-Zeneca.

Ref. http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=pandekage
Senast redigerad av egon2b 2012-02-19 kl. 00:33.
Citera
2012-02-19, 00:23
Medlem
Brumelbryns avatar
Inte orkat läsa igenom tråden så ber om ursäkt om det postats.

Men tycker "Är du dum eller har du ingen cykel?" är ett ganska oförklarligt uttryck
Citera
2012-02-19, 00:29
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brumelbryn
... Men tycker "Är du dum eller har du ingen cykel?" är ett ganska oförklarligt uttryck
En gång i tiden, säg ca 1920, så var det två olika förklaringar till att någon var senfärdig och långsam. Flickan som redan hade ett bättre anbud kunde avfärda den sene friaren med:
Är du dum eller har du ingen cykel?
Ja, nu spånar jag från roten.
Citera
2012-02-19, 00:41
Medlem
TheBoots avatar
Någon som kan förklara pang på rödbetan?
Citera
2012-02-19, 01:07
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
"Det finns inte en sportsmössa att..." ???
Utveckling från "du har inte en sportslig chans att....".
Citera
2012-02-19, 01:09
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Någon som kan förklara pang på rödbetan?
Vild gissning. Rödbetan motsvarar bullseye, eller mitten på tavlan då man skjuter till måls.
Citera
2012-02-19, 01:10
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brumelbryn
Inte orkat läsa igenom tråden så ber om ursäkt om det postats.

Men tycker "Är du dum eller har du ingen cykel?" är ett ganska oförklarligt uttryck
Den har jag aldrig hört.
Däremot "är du dum eller är du från Borås?".
Citera
2012-02-19, 08:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Har du någon källa på det där? SAOB uttrycker sig något oklart men verkar snarast ge stöd åt att personen benämns pannkaka:

Inte skriftligt. Däremot kan jag konstatera att uttrycket "marsch pannkaka" under 60- och 70-talet, åtminstone dialektalt, användes ganska frekvent som en uppmaning om att det skulle gå fort. Vad jag tänker på för situationer är exempelvis sänggåendet. Där det inte var ovanligt att [oftast] modern avbryter "kvällslekandet" med det tillägget:

-Nu mina barn är det slutlekt, nu borstar vi tänderna och sedan är det dags för sängen, marsch pannkaka.
Citera
2012-02-19, 09:18
Medlem
Robss avatar
Där jag bor så här man oftast "Du är ju fan dummare än tåget i ****".

**** = En nära liggande ort som inte har något tåg/järnväg. Alltså är man dummare än något som inte finns.

Men "du är ju dummare än tåget!" har jag nästan aldrig hört, iallafall inte där häromkring i hemtrakten.
Citera
2012-02-19, 09:59
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte skriftligt. Däremot kan jag konstatera att uttrycket "marsch pannkaka" under 60- och 70-talet, åtminstone dialektalt, användes ganska frekvent som en uppmaning om att det skulle gå fort. Vad jag tänker på för situationer är exempelvis sänggåendet. Där det inte var ovanligt att [oftast] modern avbryter "kvällslekandet" med det tillägget:

-Nu mina barn är det slutlekt, nu borstar vi tänderna och sedan är det dags för sängen, marsch pannkaka.
Jo, men av det kan man inte dra någon säker slutsats om vad pannkaka har för funktion i sammanhanget. Att det ska gå snabbt ligger väl redan i marsch, vilket borde visas av att man även kan säga "Marsch i säng!" utan att blanda in några matvaror.
Citera
2012-02-19, 10:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jo, men av det kan man inte dra någon säker slutsats om vad pannkaka har för funktion i sammanhanget. Att det ska gå snabbt ligger väl redan i marsch, vilket borde visas av att man även kan säga "Marsch i säng!" utan att blanda in några matvaror.

Nej, "marsch" betyder inte snabbt. Det betyder "förflytta sig i en viss riktning". "Marsch i säng" betyder helt enkelt "gå i säng". Tillägget av "pannkaka" (marsch pannkaka i säng) förklarar att det ska gå snabbt.

I det militära skiljar man även mellan "marsch" och "språngmarsch". Det förra sker långsamt och det senare snabbt. Det är "språng" som står för skillnaden.

För att återgå till temat. Uttrycken med "pannkaka" är inte särskilt bra belagda någonstans. Det är ju även så att uttrycks ursprungliga betydelse kan ändras med tiden.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-02-19 kl. 10:27.
Citera
2012-02-19, 10:39
Medlem
Citat:
Nej, "marsch" betyder inte snabbt. Det betyder "förflytta sig i en viss riktning". "Marsch i säng" betyder helt enkelt "gå i säng". Tillägget av "pannkaka" (marsch pannkaka i säng) förklarar att det ska gå snabbt.
Jag måste nog hålla med Käg om att det finns något hastigt i marsch!.

Citat:
I det militära skiljar man även mellan "marsch" och "språngmarsch". Det förra sker långsamt och det senare snabbt. Det är "språng" som står för skillnaden.
Detta är nog en distinktion som snarast är fackspråklig och som inte finns i allmänspråket.

Det heter väl marsch pangkaka för övrigt?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in