2015-11-09, 11:04
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Du kan inte vanligtvis klättra uppför väggarna. Det är "omöjligt" och tokigt. Om någons åsikter är långt ifrån, d.v.s. omöjligen sanna är de också helt uppåt väggarna. Många av dessa uttryck kan även vara metaforiska.

Det var ju det jag skrev .

Citat:
Jag är inte övertygad om enkelspårighet heller. Enkelspårighet är ju inte relaterat till intelligens. Både dumma och smarta personer kan uppvisa enkelspårighet. Det är inte en önskvärd egenskap, men man kan fortfarande vara smart.

Nämn den egenskap man inte kan ha men fortfarande vara smart? Att man är enkelspårig behöver ju förstås inte betyda att man är "dum" i alla sammanhang men det är på det stora hela ett dåligt betyg.
Citera
2015-11-09, 11:25
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jag har aldrig riktig förstått varifrån uttrycken "att supa som en borstbindare" / "att svära som en borstbindare" / "att röka som en borstbindare" kom ifrån.

De var inte ovanliga i talspråk för en 30-40 år sedan. Men dessa uttryck hör man verkligen inte ofta idag (kanske det beror på att borstbindare är rätt få till antalet eller nåt sånt), men hur uppkom dessa ordspråk en gång i tiden? Varför inte supa/svära/röka som en sotare, murare, gatusopare etc - varför blev just borstbindarna utpekade som en särskilt omoralisk yrkesgrupp?

Haha, i ryskan var de skomakare som blev förolämpade på sådant sätt.
Kanske för det var sann
Citera
2015-11-09, 11:35
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Någonstans måste det börja och det som prioriterades var naturligtvis att bygga förbindelser mellan större orter.
Ja, och parallellt och dessförinnan användes det väl som ren godstransport mellan två fixa punkter i gruvor och liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror ingen under 1800-talet upplevde att tåg var dumma företeelser även om de inledningsvis mest bestod av längdförbindelser.
Det beror nog bara på vad man menar med "dum"? I jämförelse med det alternativet hästtransport är ju tåg extremt oflexibelt då det är begränsat till en given fysisk sträcka. Fördelen man får är istället råstyrka och volym.

Ekvationen: stor + stark + oflexibel = dum är ju inte direkt okänd bland människans mytbildning och i sagor.
Citera
2015-11-09, 11:38
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Vi vet inte när uttrycket uppkom.
Det har du ju rätt i. Det kanske uppkom på 1990-talet? Eller på 1200-talet? Vi kan helt enkelt inte veta.
Citera
2015-11-09, 11:41
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Enkelspårighet är ju inte relaterat till intelligens.
Jo, det är det. Det är inte synonymt men relaterat eller (negativt) korrelerat är det naturligtvis. Att vara intelligent innebär ju just att kunna lära sig nya saker och tänka i nya banor.
Citera
2015-11-09, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jo, det är det. Det är inte synonymt men relaterat eller (negativt) korrelerat är det naturligtvis. Att vara intelligent innebär ju just att kunna lära sig nya saker och tänka i nya banor.

Enkelspårighet kan lika gärna vara en psykologisk inställning baserad på en individs envishet. Det säger inte något om vad man kan åstadkomma, utan vad som faktiskt uppvisas. Är att vara onyanserad också relaterat eller starkt korrelerat med lägre intelligens?
Citera
2015-11-09, 18:11
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Enkelspårighet kan lika gärna vara en psykologisk inställning baserad på en individs envishet.
Och nyckelorden är "kan lika gärna". Det finns alltså även möjlighet att enkelspårigheten helt enkelt beror på att personen faktiskt inte behärskar särskilt mycket?

För mig räcker det för att säga att det finns en korrelation även om det ena självklart inte till 100 % medför det andra.

Men jag har en misstanke om att du inte håller med och att vi nu ska älta detta sidospår i fyra sidor.
Citera
2015-11-09, 18:27
Bannlyst
Citat:
Och nyckelorden är "kan lika gärna". Det finns alltså även möjlighet att enkelspårigheten helt enkelt beror på att personen faktiskt inte behärskar särskilt mycket?

För mig räcker det för att säga att det finns en korrelation även om det ena självklart inte till 100 % medför det andra.

Men jag har en misstanke om att du inte håller med och att vi nu ska älta detta sidospår i fyra sidor.

Det krävs två för tango, som du säkert vet. Men allt är mitt fel. Jag finner det märkligt att någon skulle anspela på en egenskap som har en viss korrelation med en annan egenskap, istället för att likna det vid något med en direkt betydelse för det man avsåg (korkad). Och du skrev ju en negativ korrelation. Då är det inte lika gärna, vilket innebär 50%. Men skitsamma. Matematiken får vi ta en annan gång!
Senast redigerad av Spacetime. 2015-11-09 kl. 18:30.
Citera
2015-11-09, 19:17
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Och du skrev ju en negativ korrelation. Då är det inte lika gärna, vilket innebär 50%. Men skitsamma.
Jag skrev "negativ korrelation" för att du skrev "intelligens" i samma mening. Hade du skrivit "dumhet" hade jag istället skrivit "positiv korrelation".

I övrigt vet jag inte om vi pratar förbi varandra. Min "teori" gick ut på att uttrycket mycket väl kan haft sitt ursprung i anektdoten om prins August men att detta inte räcker som enda förklaring. Det måste också gå att associera tåg till dumhet vilket jag personligen (men inte andra) tycker det gör: <stor + stark + enkelspårig ≈ dum>

Om prins August hade haft en välkänd slipsnål uppkallad efter sig hade det säkert varit väldigt lustigt att säga "Dummare än slipsnålen" under en kort period. Uttrycket hade dock aldrig fått fäste över tiden eftersom liknelsen så småningom blivit obegriplig.

Edit: Varför är "enfaldig" en synonym till "dum", tror du? Om det inte fanns någon som helst koppling mellan enkelspårighet och dumhet så kunde det ju lika gärna hetat fler- eller mångfaldig, tycker man.
Senast redigerad av JaneC 2015-11-09 kl. 19:26.
Citera
2015-11-09, 20:50
Bannlyst
Citat:
Edit: Varför är "enfaldig" en synonym till "dum", tror du?

Enfaldig är inte en synonym till ordet "dum". http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/62/152.html

Citat:
Om det inte fanns någon som helst koppling mellan enkelspårighet och dumhet så kunde det ju lika gärna hetat fler- eller mångfaldig, tycker man.

Varför? Av den enkla anledningen att allt som inte är enfaldigt är per automatik fler- eller mångfaldigt. Hyfsat överflödigt att påpeka någons icke enfald.
Citera
2015-11-09, 21:02
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Enfaldig är inte en synonym till ordet "dum". http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/62/152.html
OK. Då är vi extremt övertydliga: En av betydelserna hos ordet "enfaldig" är "dum". Det har även andra betydelser om inte betyder "dum".

Nöjd?
Citera
2015-11-09, 21:12
Bannlyst
Citat:
OK. Då är vi extremt övertydliga: En av betydelserna hos ordet "enfaldig" är "dum". Det har även andra betydelser om inte betyder "dum".

Nöjd?

Nej, det är inte en av synonymerna. Jag hänvisar dig återigen till SAOB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in