• 1
  • 2
2014-05-15, 21:51
Medlem
Oändligt, ja..... finns det verkligen något som heter oändligt i naturen? Kan vi verkligen säga att något är oändligt trots att det inte är skapat av människan?

Jag tror att det inte finns något som är oändligt i naturen. Vad tror du? Kom gärna med funderingar och svar! är väldigt intresserad om vad just du tycker
Citera
2014-05-15, 22:00
Medlem
FashionMonsters avatar
Lite som att fråga "finns det något snabbare än ljuset" - nej inte i naturen kanske men sen i min hjärna kan jag åka till Mars och tillbaks på 1 sekund.

En cirkel ser jag som oändlig, inga ändar.
Kan även kalla en kustlinje oändligt lång då det hela tiden går att mäta noggrannare ju kortare linjal man har.
Inne på fraktalmatematik då möjligtvis.

I naturen borde det inte finnas nåt av oändlig storlek, då skulle inget annat få plats- om det inte finns oändligt med plats i universum då.
Ajsan huvudbry
Citera
2014-05-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Lite som att fråga "finns det något snabbare än ljuset" - nej inte i naturen kanske men sen i min hjärna kan jag åka till Mars och tillbaks på 1 sekund.

En cirkel ser jag som oändlig, inga ändar.
Kan även kalla en kustlinje oändligt lång då det hela tiden går att mäta noggrannare ju kortare linjal man har.
Inne på fraktalmatematik då möjligtvis.

I naturen borde det inte finnas nåt av oändlig storlek, då skulle inget annat få plats- om det inte finns oändligt med plats i universum då.
Ajsan huvudbry

Men exemplet på cirkeln du angav. kan man verkligen definiera ordet oändlig på det sättet? Jag tänker på ungefär samma sätt som att en pingis boll rullar på ett trä bord, själva rullningen är i och sig oändligt många studsningar. Men intressant svar!
Citera
2014-05-15, 22:42
Medlem
derivats avatar
Jag har då aldrig sett något som var oändligt
Citera
2014-05-15, 22:44
Medlem
Svinhudens avatar
Allt är oändligt. Det byter bara skepnad.
Citera
2014-05-15, 23:14
Medlem
Om vi säger såhär då, det startar och slutar på samma ställe
Det är ingen slump att det är sfäriska objekt i rymden.
Senast redigerad av ivanivan 2014-05-15 kl. 23:20.
Citera
2014-05-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nr225
Oändligt, ja..... finns det verkligen något som heter oändligt i naturen? Kan vi verkligen säga att något är oändligt trots att det inte är skapat av människan?

Jag tror att det inte finns något som är oändligt i naturen. Vad tror du? Kom gärna med funderingar och svar! är väldigt intresserad om vad just du tycker

Häromdagen pekade jag med fingret i luften och funderade på hur lång tid den punkten jag pekade på har existerat. Tänkte mig allt som passerat den punkten..

Troligtvis har den punkten existerat i all oändlighet.
Den består inte av materia eller energi, men den finns där ändå.
Citera
2014-05-16, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Häromdagen pekade jag med fingret i luften och funderade på hur lång tid den punkten jag pekade på har existerat. Tänkte mig allt som passerat den punkten..

Troligtvis har den punkten existerat i all oändlighet.
Den består inte av materia eller energi, men den finns där ändå.

Intressant intressant, men det innebär ju fortfarande inte att den punkten kommer att befinna sig där för evigt det är ju det vi inte vet. Vi kan liksom inte se in i framtiden...
Citera
2014-05-16, 09:37
Medlem
rumligs avatar
Citat:

Hur många gånger kan man dela upp en linje? Eller hur många gånger kan man fördubbla den.
Citera
2014-05-16, 16:05
Medlem
Citat:
Intressant intressant, men det innebär ju fortfarande inte att den punkten kommer att befinna sig där för evigt det är ju det vi inte vet. Vi kan liksom inte se in i framtiden...

Rummet kan innehålla olika dimensioner och bevisligen så expanderar vårt rum i något annat rum.
Evig är nog rummet eftersom den inte består av något i sig självt. det finns inget som kan förgöras eller förstöras.

Punkten jag pekar på existerar nog där för evigt i exakt samma position,
det passerar en massa materia och energier där nu när vårt universum passerar och existerar i den punkten. Och centrum i universum är just den punkten, så den har minst varit med om hela big bang.

Det var så jag tänkte iallafall.. en dimensionslös rymd som vid behov kan inehålla andra dimensioner.

Fast jag har väldigt svårt för att greppa vad en punkt är egentligen : )
Tänker mig att hela universum kan existera i något formlöst som noll dimensioner.
Tänkte även att noll dimensioner är det som gör den evig.
Citera
2014-05-16, 16:15
Medlem
Ingenting har egenskapen oändligt. Förutom oändligheten självt.
Citera
2014-05-17, 23:36
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Men exemplet på cirkeln du angav. kan man verkligen definiera ordet oändlig på det sättet? Jag tänker på ungefär samma sätt som att en pingis boll rullar på ett trä bord, själva rullningen är i och sig oändligt många studsningar. Men intressant svar!

Åker man runt i en cirkel och fortsätter följa så är vägen oändligt lång.
Eftersom det är acceleration inblandat, då vägen inte är rak så kommer det ju hela tiden dras energi vilket innebär att det inte är möjligt att följa den förevigt, vägen är ju dock oändlig fast kanske orelevant då det är praktiskt omöjligt att åka den oändliga varv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in