2014-05-18, 00:13
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Åker man runt i en cirkel och fortsätter följa så är vägen oändligt lång.
Eftersom det är acceleration inblandat, då vägen inte är rak så kommer det ju hela tiden dras energi vilket innebär att det inte är möjligt att följa den förevigt, vägen är ju dock oändlig fast kanske orelevant då det är praktiskt omöjligt att åka den oändliga varv.

Så allt som är runt, en munk, en ring, resåren på mina kalsonger, är oändligt långa.. hum..
Citera
2014-05-18, 00:18
Medlem
Vanefilmandes avatar
Hehe då flörtar även raka linjer med oändligheten, du kan ju färdas fram och tillbaka oändligt länge.

Skämt åsido så är verkligheten rätt skum asså.
Citera
2014-05-18, 00:42
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Så allt som är runt, en munk, en ring, resåren på mina kalsonger, är oändligt långa.. hum..

Ja det är väl nåt sånt jag tänkte mig, teoretiskt sett är vägen oändlig men i den fysiska praktiken kan ingen följa den o därför undrar jag om en sådan oändlighet kanske är orelevant att filura på.

Matematisk kan man ju alltid lägga på 1, gogolplex times gogolplex plus 1 är lika långt från oändligheten som 1 själv.
Har man oändligt många... går det då plussa på 1? Då var det ju just inte oändligt nyss.
Citera
2014-05-18, 08:55
Medlem
proconsuls avatar
Universum är oändligt.
Citera
2014-05-18, 13:54
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Universum är oändligt.

Hur kan det vara det om det uppstår i en singularitet och expanderar med en hastighet vi kan mäta?
Citera
2014-05-18, 16:30
Medlem
Citat:
Universum är oändligt.

Universum, eller rummet vi befinner oss i, är inte oändligt. Däremot finns rummet i oändligheten.
Citera
2014-05-18, 16:50
Medlem
Eftersom oändligt är lika obegripligt som ändligt,
så kanske universum är mittemellan. 50/50 och kaotisk.
Citera
2014-05-18, 18:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Hur kan det vara det om det uppstår i en singularitet och expanderar med en hastighet vi kan mäta?

Jag vet inte, jag bara refererar till de senaste forskningsresultaten. Universums expansion accelererar också konstigt nog. Det är oändligt och expanderar, man kan ju fråga sig vad det expanderar i.
But dont take my word for it, detta är var Saul Perlmutter säger, nobelpristagaren i fysik 2011.
Senast redigerad av proconsul 2014-05-18 kl. 18:52.
Citera
2014-05-18, 18:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnallspiken
Universum, eller rummet vi befinner oss i, är inte oändligt. Däremot finns rummet i oändligheten.

Källa på det?
Citera
2014-05-18, 18:54
Medlem
Min drule är oändlig Skämt å sido, tänk om allting som vi vet existerar, är som en enda liten atom utav något ännu större?.. Gah Det är så jobbigt att inte veta
Citera
2014-05-18, 21:56
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Jag vet inte, jag bara refererar till de senaste forskningsresultaten. Universums expansion accelererar också konstigt nog. Det är oändligt och expanderar, man kan ju fråga sig vad det expanderar i.
But dont take my word for it, detta är var Saul Perlmutter säger, nobelpristagaren i fysik 2011.

Måste rummet nödvändigtvis ha något att expandera i. Detta tyx vara en tid för spekulationer.
Citera
2014-05-19, 09:50
Medlem
Citat:
Källa på det?

Kort definition på faktiskt oändlighet = ej någon början, ej något slut.

Källa = Big Bang-teorin.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in