• 3
  • 4
2014-05-22, 13:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposed
Men inte heller betydet det att finns några sträckor längre än tre meter.

Om det är oändligt har det ju varken början eller slut, och då kan det ju inte bli större, eller?

Det kan man ju tycka. Det här trotsar ju vardaglig logik på något sätt, precis som kvantmekanik gör.
När en professor och tillika Nobelpristagare säger att universum är oändligt har iaf inte jag så mycket att käfta emot med
Citera
2014-05-22, 21:44
Citat:
Ursprungligen postat av xposed
Om det är oändligt har det ju varken början eller slut, och då kan det ju inte bli större, eller?

Det räcker väl med att den inte har ett slut. En början kan den ju ha?
Citera
2014-05-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnallspiken
Kort definition på faktiskt oändlighet = ej någon början, ej något slut.

Källa = Big Bang-teorin.

Frågor på det?
Ej någon början? --> källa Big Bang? det hör inte ihop för mig. Big Bang måste ju ha börjat från något. Det jag egentligen försöker säga är att det känns egentligen för lätt när astrofysiker säger att Big Bang expanderar i all oändlighet.... På något sätt vill jag att det inte skulle vara så.. för det känns för tråkigt.

Men kom gärna med fler tankar och "svar"! Tycker det är fantastiskt intressant
Citera
2014-05-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ok så du vet bättre än Nobelpristagare i fysik. Grattis.

Ps. Det är inget som säger att det tar slut, det enda som tar slut är våra mätningar. Om du har ett måttband på tre meter kan du bara mäta tre meter. Det betyder inte att det inte finns sträckor längre än tre meter.

Alltså finns inget som heter oändlighet om vi jämför med ditt exempel?
Citera
2014-05-23, 22:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nr225
Alltså finns inget som heter oändlighet om vi jämför med ditt exempel?

Que?
Citera
2014-05-23, 23:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nr225
Oändligt, ja..... finns det verkligen något som heter oändligt i naturen? Kan vi verkligen säga att något är oändligt trots att det inte är skapat av människan?

Jag tror att det inte finns något som är oändligt i naturen. Vad tror du? Kom gärna med funderingar och svar! är väldigt intresserad om vad just du tycker

Den materiella världen är relativ och kan därför vare sig vara evig eller oändlig. Det är endast i den absoluta andliga världen som evigheten och oändligheten finns, då dessa är absoluta begrepp, inte relativa begrepp.
Citera
2014-05-23, 23:33
Medlem
goran744s avatar
Om du reser rakt fram så långt du kan så återkommer du princip till startfältet.
Oändligheten är en cirkel, måste det väl vara? Ett slutet system. Utan början och slut
Citera
2014-05-24, 09:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Om du reser rakt fram så långt du kan så återkommer du princip till startfältet.
Oändligheten är en cirkel, måste det väl vara? Ett slutet system. Utan början och slut

Nej, universum är platt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in