Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-14, 10:18
  #1
Medlem
Jag har spritkök men vill inte använda t-sprit eftersom det sotar så och så smakar det apa om man får det på fingrarna eller om det kommer i kontakt med maten.
Verkar hart när omöjligt att få tag på det i en vanlig färgaffär.
Vet att det används inom racing och modellflyg, men om man nu inte håller på med det eller känner någon som gör det, var kan man få tag på REN metanol?
Citera
2014-05-14, 10:32
  #2
Avstängd
jag skulle nog satsa på att försöka leta upp någon som kan undvara 1 lit riktigt fint och starkt hemkört att hälla i spritköket
Citera
2014-05-14, 10:33
  #3
Medlem
Köp Tenol, den är avsedd för spritkök och sotar inte.
Citera
2014-05-14, 10:58
  #4
Medlem
Avva66s avatar
Masens kemtekniska levererar Metanol till hobbyhandeln, kolla med närmaste
modellaffär.
Citera
2014-05-14, 12:11
  #5
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag tror inte att det som används inom hobby är rent, innehåller nog nitrometan också, samt säkert nån olja. Ren metanol krävs tillstånd för att köpa o sälja. Inte ens när jag jobbade i färghandeln kunde jag beställa metanol till mig själv.

Så, gör som munspelt sa, köp Tenol istället.
Citera
2014-05-14, 12:14
  #6
Medlem
dödsknivens avatar
Friluftsbutiker och vissa sportaffärer har också. Naturkompaniet och team sportia har (haft?) vet jag
Citera
2014-05-14, 14:30
  #7
Medlem
blowns avatar
Måste det vara metanol? Jag läste på lite om såna där eldstäder man har på bordet hemma som värmer skönt och är vackra att titta på, och där eldar jag istället för avsedd etanol med outspädd spolarvätska från biltema. Det luktar inget, det sotar inget och det har en vacker låga. Lågans färg är förstås ointressant i ditt fall, men de övriga egenskaperna borde väl vara eftertraktade.

Enda doften som kan komma är när man släcker den.
Citera
2014-05-14, 14:41
  #8
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag tror inte att det som används inom hobby är rent, innehåller nog nitrometan också, samt säkert nån olja. Ren metanol krävs tillstånd för att köpa o sälja. Inte ens när jag jobbade i färghandeln kunde jag beställa metanol till mig själv.

Så, gör som munspelt sa, köp Tenol istället.

Det är verkligen inte min erfarenhet. Har köpt tekniskt ren metanol i hobbyaffären flera gånger. Första gången, när man var kanske 16 år, var de undrande och man försökte dra någon tafflig lögn som de antagligen såg igenom men lät mig köpa ändå. De andra gångerna har jag sagt att metanolen ska användas att tvätta bort klorider med och att det knappt finns något bättre än metanol för det syftet (Metanol löser vissa typer av salt förvånansvärt väl).

Nitrometan är definitivt inte tillsatt om det inte står så rakt ut på flaskan.

Tänk på att den icke-sotande egenskapen hos metanol också gör att dess låga är i det närmaste ofärgad. Risken är att det brinner när man inte tror att det gör det och så sker en olycka.
Citera
2014-05-14, 15:14
  #9
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag tror inte att det som används inom hobby är rent, innehåller nog nitrometan också, samt säkert nån olja. Ren metanol krävs tillstånd för att köpa o sälja. Inte ens när jag jobbade i färghandeln kunde jag beställa metanol till mig själv.

Så, gör som munspelt sa, köp Tenol istället.
Det finns att köpa med olja och/eller nitrometan eller ren metanol.
Många blandar själva, så de köper ren metanol.
Citera
2014-05-16, 17:01
  #10
Medlem
Mulla Krekars avatar
Ok, jo jag tror er. Tänkte bara att jag hade problem med att få tag i det när jag tom. jobbade i färgaffären. Så borde det vara förbjudet... Men som sagt, jag tror er.
Citera
2014-05-16, 18:11
  #11
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ok, jo jag tror er. Tänkte bara att jag hade problem med att få tag i det när jag tom. jobbade i färgaffären. Så borde det vara förbjudet... Men som sagt, jag tror er.
Jag har alltid fått skriva upp namn och adress när jag köpt det av en handlare.
Citera
2014-05-16, 18:44
  #12
Medlem
problemformulerarns avatar
Köper min metanol från hobbyaffär. Aldrig behövt visa leg. Inga frågor. Men så är jag inte 16 år heller. På flaskan står: innehåller: metylalkohol. Utgår från att det är 100% metanol.

Provat 50/50 metanol/etanol. Sotar inte alls. Provat 25/75 metanol/etanol. Sotar inte alls.
Det finns en poäng i att ha så lite metanolinblandning som möjligt, utan att det sotar.
Metanol har lägre energiinnehåll än etanol. För en fjällvandring får du alltså bära med dig mer bränsle, vilket ju ökar på packningens vikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback