Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-16, 19:23
  #13
Medlem
Just argumentet att t-sprit smakar illa är ju ett ovanligt dumt argument att byta till metanol. Metanol kan även tas upp genom huden, och om man brukar spilla i maten, så är ju inte metanol ett bättre alternativ.
Citera
2014-05-16, 22:02
  #14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Just argumentet att t-sprit smakar illa är ju ett ovanligt dumt argument att byta till metanol. Metanol kan även tas upp genom huden, och om man brukar spilla i maten, så är ju inte metanol ett bättre alternativ.

Jag tror det är för att metanol inte innehåller denatuerande medel, och det är dessa som sotar, som man söker metanol (som tyvärr har lägre energiinnehåll om jag nu inte kommer ihåg fel).

Så hittar du ett ställe att köpa 96% etanol så kan det användas i spritköket bättre, och kanske till andra saker åxå om man spär ut det med hälften... Säg gärna till

Men jag tror inte argumentet är att det smakar illa, även om jag gjort misstaget att tvätta kåsan med t-röd (vilket jag inte gör om). Utan för att det sotar.
Citera
2014-05-17, 00:07
  #15
Medlem
UnEasys avatar
Metanol är giftklassat och affärerna som säljer det ska bokföra vilka som köper det. På min affär har vi det och antar att alla andra färghandlare kan ta hem det utan större ansträngning. Om de vill
Alfort & Cronholm levererar.
Citera
2014-05-18, 16:28
  #16
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Köper min metanol från hobbyaffär. Aldrig behövt visa leg. Inga frågor. Men så är jag inte 16 år heller. På flaskan står: innehåller: metylalkohol. Utgår från att det är 100% metanol.

Provat 50/50 metanol/etanol. Sotar inte alls. Provat 25/75 metanol/etanol. Sotar inte alls.
Det finns en poäng i att ha så lite metanolinblandning som möjligt, utan att det sotar.
Metanol har lägre energiinnehåll än etanol. För en fjällvandring får du alltså bära med dig mer bränsle, vilket ju ökar på packningens vikt.
Det gäller alla som köper där jag brukar köpa.
Citera
2014-05-21, 13:36
  #17
Medlem
GalFisks avatar
Kolla butiker som säljer bildelar/biltillbehör. Där köper jag min metanol, 100 kr/5 liter. Mycket billigare än T-röd.

Den äckliga smaken från etanol kommer inte av spriten, utan av Bitrex som tillsatts för att man inte ska dricka den. Detta stannar kvar när spriten förångats, och smakar illa i väldigt små mängder. Spiller man lite metanol och det förångas, sitter det inte kvar någon äcklig smak i efterhand.

Men man ska inte underskatta metanolens giftighet. En målare spillde metanol på byxorna och skorna, och ådrog sig en dödlig förgiftning när han gick omkring med det istället för att byta skor.
Citera
2014-05-22, 00:02
  #18
Medlem
Elda med ren etanol är väl synd😉
Är det som ni säger att Tenol inte sotar kunde man kanske prova, men är den denaturerad på samma sätt som T-röd?
Skall jag vara ärlig så är det inte spritkök det skall användas till, utan en ABU-rök. Började dock använda metanol när jag använde Trangia-kök.
Att det inte är spriten som smakar bäver är jag medveten om, vill dock inte ha Bitrex på fingrarna. Rädd att det skulle hamna i maten man pysslar med. Inte direkt giftigt men smakar ju inte gott😜
__________________
Senast redigerad av Karon58 2014-05-22 kl. 00:08.
Citera
2014-05-22, 00:42
  #19
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Kolla butiker som säljer bildelar/biltillbehör. Där köper jag min metanol, 100 kr/5 liter. Mycket billigare än T-röd.

Den äckliga smaken från etanol kommer inte av spriten, utan av Bitrex som tillsatts för att man inte ska dricka den. Detta stannar kvar när spriten förångats, och smakar illa i väldigt små mängder. Spiller man lite metanol och det förångas, sitter det inte kvar någon äcklig smak i efterhand.

Men man ska inte underskatta metanolens giftighet. En målare spillde metanol på byxorna och skorna, och ådrog sig en dödlig förgiftning när han gick omkring med det istället för att byta skor.
Är det ingen som helst denaturering av metanolen som du köper (typ Bitrex)? Annars är det ju läskigt...
Citera
2014-05-22, 00:50
  #20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Är det ingen som helst denaturering av metanolen som du köper (typ Bitrex)? Annars är det ju läskigt...

Varför skulle det vara läskigt?
Det är väl ingen denaturering i lacknafta eller aceton heller.
Visserligen finns det väl riktiga idioter som medvetet säljer det som etanol.. men så vanligt är det nog inte. I alla fall inte i sverige.


Kan man inte köpa metanol på bensinmackar längre?

I övrig rekomenderar jag 30% metanol och 70% t-röd. Sotar inte men lågan blir inte helt osynligt som den kan bli med rent metanol och energitätheten är fortfarande hyffsad.
Citera
2014-05-23, 11:30
  #21
Medlem
GalFisks avatar
Eftersom tillstånd numera krävs för att sälja metanol, finns det oftast inte på mackar. På min ort är det biltillbehörsaffären som säljer det, och färgaffärerna har inte brytt sig om att skaffa tillstånd eftersom det redan finns någon i närheten som har det.
Vilken typ affär (hobby, färg, bil) som det i ren allmänhet är störst sannolikhet att hitta på, vet jag inte. Ev. kan du kontakta din kommun och kolla vilka som har tillstånd.
Citera
2016-11-27, 23:30
  #22
Medlem
http://www.alfort.se/sv/varumarken/n...l/Metanol-ren/

Denna hävdar "Tillstånd krävs från länstyrelsen för försäljning. Livsfarligt att förtära. /"
Går det att få tag på någon annanstans under annat namn eller annan koncentration?
__________________
Senast redigerad av 1+3+3=7 2016-11-27 kl. 23:34.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback