2014-05-12, 19:36
Medlem
De sparar helt enkelt inte särskilt mycket... Skaffa lite bolån, billån, barn (som sedan ska ha saker), husdjur, osv. Vissa spenderar väl gärna pengar om de kan, istället för att spara. Och när det väl kommer till kritan... vad ska man göra med pengar om inte spendera dem?
Citera
2014-05-12, 20:16
Medlem
Jag och min fru och barn är på gång att flytta från Göteborg till en lagom stor stad i södra Sverige. Vi tjänar nu 41000 + 27000 = 68000 före skatt men har samtidigt 3.5 miljoner i bostadslån. Vi kommer sälja vår bostad för ca 5.1 miljoner och bygga nytt för ungefär 3.1 miljoner. Vi kommer troligtvis få 32+29 = 61' i ny inkomst och ca 2m i lån. 1.5 miljoner till 2.4% ränta är inte så mycket men när räntan går upp om 3-6 år så blir det mer kännbart.

Folk i stora städer är giriga, arga och stressade så det blir skönt att flytta...
Citera
2014-05-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
1. Högre transportkostnader (ofta två bilar om vi pratar landsbygden/väldigt små samhällen)

2. Husvagn/husbil/MC/samlarbil/båt/skoter/HÄSTAR!!!

3. Resor

4. Frun är ofta deltidsarbetande.

5. Okunskap/ointresse av investeringar

6. Dyra "hobbies" skidåkning, hemelektronik, renoverande

7. Försörjer/stöder delvis vuxna barn (vanligare än man tror skulle jag vilja säga, men nu pratar vi inte brats/vaskande utan mer dolt)

8. spel o dobbel

9. Pooler och annat dyrt till hus, som de inte får igen vid försäljning.

Jag har växt upp på landsbygden och denna lista stämmer oerhört bra!
Den första som tar upp husvagn/husbil och hästar, intressen det kan spenderas stora summor på.

Dock finns även de på landsbygden som investerar i aktier men skog är väldigt vanligt bland de som investerar sina pengar.
Jag har dock ingen aning om hur vanligt det är i stad kontra landsbygd med att köpa skogsmark, så ni med insikt i hur stadsbor investerar får gärna berätta om skog är något de investerar i.
Citera
2014-05-12, 21:08
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Instämmer med ovanstående, många har ofta 4-5 bilar. snöskoter, fyrhjuling, traktorer m.m. Saker som inte håller sitt värde.

Traktorer har visserligen en värdeminskning men de skapar ju mer värde än de förlorar om allt är som det ska, sen får väl fyrhjulingar och andra "låtsats" arbetsmaskiner ses som något annat än en investering.

Det finns idioter på såväl landsbygden som i citykärnorna och inkomster och utgifter varierar kraftigt men det är lite av en myt att de flesta belånar sig över huvudet för att ha råd att lyxkonsumera då vår lön i de flesta räcker till för dyra intressen. Personligen finner jag mer värde i att skapa värde än att slösa vilket bortsett från en bror är ett genomgående drag i vår familj.

Att bo i lägenhet får mig att må dåligt (har ingen plats till projekt eller ägodelar), jag drömmer om att få ihop tillräckligt med pengar för att kunna leva ett rikt liv på vischan med precis lagom många projekt och få lite beundran av de som kommer förbi på kaffe eller för att grilla och dricka sig lite för berusad.

Man kan leva någorlunda rikt och bygga ihop en liten förmögenhet (säg 3-6milj kr efter lån och skatt) i Sverige även om man tjänar lite under medel och är två inkomsttagare men tyvärr tror jag att fler köper en fiskebåt för att alla andra har det än att man själv önskar sig en och därför tror jag att en del människor lever ett fattigt liv trotts en god ekonomi.

Om jag är rik eller fattig vid min död spelar mig ingen större roll även om det vore kul att lämna ett litet arv efter mig åtminstone så länge jag levt ett rikt liv.

Vad får dig att må bra? Att köra en ny BMW och spela golf eller att ta en lördag eftermiddag och mecka med din Volvo V70 från 01 för att den ska gå igenom besiktningen och ha en liten förmögenhet?
Senast redigerad av hashish-boy 2014-05-12 kl. 21:11.
Citera
2014-05-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Eller drar till Ullared en gång per år och handlar för 100 000 kr

Jeans och T-shirts
Citera
2014-05-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiceRob
Folk i stora städer är giriga, arga och stressade så det blir skönt att flytta...
Egoismen finns i hela landet. Det är därför som sammanhållningen inte längre kommer att funka. Jag skulle gjort som du. Snart pyser bubblan och då får du inga 5 miljoner för bostaden.
Citera
2014-05-12, 21:19
Medlem
Spott & spes avatar
Det man vinner i låga boendekostnader jämnas ut mot höga bil/transportkostnader. Dessutom är det inte ovanligt att hela tomten är belamrad med traktorer, fyrhjulingar och allehanda vuxenleksaker som stadigt sjunker i värde.

Dessutom värderas hemmet och tillvaron däri generellt sett högre. Inte ovanligt att man lever efter mer traditionella mönster, i det att han är ute och knegar och hon är hemma på kläckningn i drivbänken och sköter markservicen där. Och med bara en medelinkomst och lite allehanda bidrag (barn/f-kassa) blir det helt andra siffror än de TS presenterat.

Skulle vilja påstå att det finns tre kategorier av lantbor:

1. De pendlande tjänstemännen/kvinnorna i stabila parförhållanden i prålig villa. Akademisk, övre medelklass med inkomster därefter från jobb i storstadsregionerna men med låga boendekostnader. Det här får väl i det närmaste betraktas som vår tids brukspatroner.

2. De i linje med TS beskrivning. Två medelinkomster något sånär smart administrerade. Ofta Hus och två bilar men med acceptabla marginaler. Inga miljonärer, men med en hel del fasta värden i boende att falla tillbaka på.

3. Den övriga skalan nedåt, från mitt exempel ovan ner till rena trastillvaron understödd av allehanda bidrag och bondfångerier. I den här gruppen finner vi de verkliga ackordsutjämnarna. De första att hamna på arslet när bruket lägger ner eller räntan går upp en eller två. Programmet "Lyxfällan" bygger helt på den här gruppens förehavanden.

När man talar om att klassklyftorna växer är det populärt att jämföra Danderyd med valfri omkringliggande skitort. Och det är ju naturligtvis gestaltningsmässigt tacksamt. Men på vischan kan den gränsen utgöra ett staket.
Citera
2014-05-12, 21:26
Medlem
Voltecs avatar
Svenskar är dåliga i att hålla pengarna eller spendera dem rätt.
Pinsamt att handla billigt, det är jante ifall man köper nytt istället för att hålla liv i det gamla med onödiga pengar.

Hade en diskussion med ett par tanter på jobbet om att man ska kunna leva ett bra liv samtidigt som man sparar och köper bostad till sina barn, tanterna höll inte med mig om att man visst kunde det.
Citera
2014-05-12, 21:53
Medlem
DividendChamps avatar
I boken "Richest man in Babylon" så nämns där ett citat som verkligen har fastnat hos mig. Nämligen att oftast så är ens absolut nödvändigaste utgifter väldigt nära ens inkomst, oavsett vilken inkomst man har.

Jag levde själv så här ett tag. På en heltidslön, 25000 brutto och ensamstående med utgifter på runt 10000 men likväl hade jag 0 på kontot vid varje löning. En del uppenbarelser senare så har jag en sambo som är mammaledig, jag har samma lön och vi kommer snart stå med 2 boenden. PLUS att vi har skapligt med pengar över efter buffert till bilen, matkonto, bensinkonto och allt annat har dragits.

När samtliga barn har kommit till världen och sambon ger sig ut på jobbmarknaden igen, så kommer vi nog ha runt 20000kr kvar efter matbuffert osv är dragda. 20000 att göra vad som helst med. Detta på två bruttolöner som båda är runt 25000 var.
Citera
2014-05-12, 22:02
Medlem
Att folk på landsbygden och i mindre orter tjänar mer än folk i Sveriges större städer stämmer nog inte så bra.

Av egen erfarenhet har arbetande par i mindre orter ofta radhus eller villa och till det en fin och modern bil. En sommarstuga med tillhörande båt och stor tomt där somrarna spenderas.

Kanske är det vettigare att spendera pengar på en villa, en bil, sommarstuga och båt istället för en lägga alla pengar på en liten lägenhet i city...
Citera
2014-05-12, 22:06
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag har hela livet bott i någon av Sveriges större städer, och sedan några år tillbaka bor jag i Stockholm. Jag vet ungefär hur ett typiskt singelhushåll i innerstaden ser ut och vilka utgifter man har. Genom vänner har jag en ganska god insyn i vad par i storstadsstadsmiljö har för utgifter och intäkter.

När jag träffade en kompis föräldrar i ett pyttelitet samhälle, insåg jag att de båda hade helt vanliga jobb, och ett helt vanligt hus i det lilla samhället. Men när jag hörde vad de tjänar, och när jag hörde vad huset kostade, så var marginalerna enorma. Så nu har jag gjort lite research på http://www.lonestatistik.se/ och kollat vad en rörmokare med några års erfarenhet tjänar, och vad en sjuksköterska med några års erfarenhet tjänar, och några andra "vanliga" svenssonyrken. I snitt tjänar rörmokaren 30 000 kronor, men det verkar finnas de som tjänar uppemot 40 000. Sjuksköterskor tjänar en massa de också, och de verkar tjäna mer i småsamhällen än i centrala storstäder (tillgång och efterfrågan på sjuksköterskor, antar jag?). Det är inte alls ovanligt att hushållet i ett jättelitet samhälle har löneintäkter på över 70 000 kronor i månaden! Tittar man sen på vad hus och bostadsrätter i dessa småsamhällen kostar, så är det ju småpotatis jämfört med storstäderna. Många av paren i femtioårsåldern köpte ju dessutom sitt hus när det var nästan gratis.

Ja, det behövs kanske bil och annat som en storstadsbo inte behöver i samma utsträckning, men med allt detta i beaktande, så undrar jag… Varför är inte de flesta "vanliga" småstadsbor mångmiljonärer?! De kan ju utan problem lägga undan tiotusentals kronor i värdepapper varje månad. Deras boendekostnader är ju extremt låga jämfört med vad det kostar att äga bostad inne i Stockholm. Att gå ut och äta lite då och då är svindyrt i storstäderna. I pyttesamhällena är det ju oftast bara kvarterskrogen och pizzerian som håller öppet.

Erfarenheter? Har ni föräldrar/vänner/syskon som lever som jag beskriver ovan? Vad lägger de sina pengar på? Är de rika? Varför/varför inte?

Tänker att det är väldigt mycket pengar som lägga på t.ex huset man bor i, dränering, bergvärme, bygga pool och sådan skit.

Sedan är många ekonomiska idioter också. Jobbade med en som var helt jävla dum i huvudet hon var 30+ och hade precis fått barn med sin man. Bodde ute i ingenstans i Värmland. Lade pengar på skit och sparade ingenting i månaden. Det viktigaste var bilen och vad den hade för fälgar. Idiot
Citera
2014-05-12, 22:10
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag har hela livet bott i någon av Sveriges större städer, och sedan några år tillbaka bor jag i Stockholm. Jag vet ungefär hur ett typiskt singelhushåll i innerstaden ser ut och vilka utgifter man har. Genom vänner har jag en ganska god insyn i vad par i storstadsstadsmiljö har för utgifter och intäkter.

När jag träffade en kompis föräldrar i ett pyttelitet samhälle, insåg jag att de båda hade helt vanliga jobb, och ett helt vanligt hus i det lilla samhället. Men när jag hörde vad de tjänar, och när jag hörde vad huset kostade, så var marginalerna enorma. Så nu har jag gjort lite research på http://www.lonestatistik.se/ och kollat vad en rörmokare med några års erfarenhet tjänar, och vad en sjuksköterska med några års erfarenhet tjänar, och några andra "vanliga" svenssonyrken. I snitt tjänar rörmokaren 30 000 kronor, men det verkar finnas de som tjänar uppemot 40 000. Sjuksköterskor tjänar en massa de också, och de verkar tjäna mer i småsamhällen än i centrala storstäder (tillgång och efterfrågan på sjuksköterskor, antar jag?). Det är inte alls ovanligt att hushållet i ett jättelitet samhälle har löneintäkter på över 70 000 kronor i månaden! Tittar man sen på vad hus och bostadsrätter i dessa småsamhällen kostar, så är det ju småpotatis jämfört med storstäderna. Många av paren i femtioårsåldern köpte ju dessutom sitt hus när det var nästan gratis.

Ja, det behövs kanske bil och annat som en storstadsbo inte behöver i samma utsträckning, men med allt detta i beaktande, så undrar jag… Varför är inte de flesta "vanliga" småstadsbor mångmiljonärer?! De kan ju utan problem lägga undan tiotusentals kronor i värdepapper varje månad. Deras boendekostnader är ju extremt låga jämfört med vad det kostar att äga bostad inne i Stockholm. Att gå ut och äta lite då och då är svindyrt i storstäderna. I pyttesamhällena är det ju oftast bara kvarterskrogen och pizzerian som håller öppet.

Erfarenheter? Har ni föräldrar/vänner/syskon som lever som jag beskriver ovan? Vad lägger de sina pengar på? Är de rika? Varför/varför inte?

jo med marginalskatt, boendekostnader och övriga extrautlägg och dyrare priser i stockholm så BORDE ju en elektriker i glesbygden vara betydligt mer tät än en civilingenjör i stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in