2014-05-12, 17:42
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
När man ligger inför döden, vem tror du har haft ett rikt liv? Han som spenderade sina pengar på resor / prylar / intressen mm eller han som la dem på hög?
Den som inte behövde jobba tills dagen personen dog eftersom personen istället gick i pension vid femtio, varför är ni slösaktiga så jävla korkade och tror att man bara sparar pengar för att lägga dem på hög? Sedan så är det inga som helst problem med att att åka på resor och ta tillvara på sina intressen, fast du kanske blir jättelycklig av köpa massa prylar för överpris som du inte ens kommer komma ihåg namnet på när du ligger för döden.
Citera
2014-05-12, 17:47
Medlem
Det låter som samhället där jag växte upp

Jag vet många som befinner dig i den situationen som du beskriver, och dessa spenderar sina inkomster på alltifrån semestrar till Thailand, dyra hobbies, sommarstuga, båt, nya elektronikprylar till att lägga ned stora summor på renovera huset (vilket antagligen kan ses som en liten investering på sikt).

Få av dem har något intresse i handel med värdepapper (ses som osäkert, tråkigt och riksfullt) utan lägger sina sparpengar på ett vanligt bankkonto. De flesta har rätt ordinära knegaryrket (snickare, hantverkare etc.) men tycker rätt bra om att jobba och spenderar antagligen hellre pengarna än att gå i pension tidigare.
Senast redigerad av Democrazy 2014-05-12 kl. 17:52.
Citera
2014-05-12, 17:49
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Den som inte behövde jobba tills dagen personen dog eftersom personen istället gick i pension vid femtio, varför är ni slösaktiga så jävla korkade och tror att man bara sparar pengar för att lägga dem på hög? Sedan så är det inga som helst problem med att att åka på resor och ta tillvara på sina intressen, fast du kanske blir jättelycklig av köpa massa prylar för överpris som du inte ens kommer komma ihåg namnet på när du ligger för döden.

Om man spenderar över sina tillgångar så att det påverkar ens pension negativt givetvis. Men jag syftade på att man lägger pengarna på sina intressen, i den mån att man har råd att göra så. Jag vill inte leva snålt tills jag är 50 för att kunna förtidspensionera mig. Jag vill leva varje dag rikt tills jag är 50, och även då fortsätta jobba med ett jobb jag förhoppningsvis trivs med.

Råkar ens intressen vara elektronik så fine. Vad spelar det för roll att den har en värdeminskning under en tidsperiod? Allt kan inte mätas i pengar.
Citera
2014-05-12, 18:01
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Jag tror jag vet var TS vill komma och jag tycker faktiskt det är intressant med denna trådstart.

För att komma vidare med detta gör vi ett EXEMPEL där vi också lägger upp någon slags månadsbudget. Givetvis ska mina siffror tas med en nypa salt men jag tror vi närmar oss vad TS till åstadkomma:

Inkomst 1: 32 000:- per månad 40 år
Inkomst 2: 23.000:- per månad 37 år

Bor i villa i en småstad (i mitt exempel Lessebo) med lån på 500.000:-.

Månadsbudget:

INTÄKTER
Månadslön netto: 40.845:-

KOSTNADER
Räntekostnader (2,8%): 817:-
Boendekostnader: 5.000:-
Internet, digital-tv, mobiltelefoner: 2.500:-
Mat mm: 9.000:-
Bil: 7.000:-
Övrigt: 3.000:-

Överskott per månad: 13.528:-
Överskott per år: 162.336:-

Utan semestrar och övriga "utflykter" skulle detta par rent teoretiskt kunna vara miljonärer (ihop) efter endast 6 år. På 12 år skulle de kunna ha varsin miljon så tillvida att de har delad ekonomi.

Skulle samma par ha t ex två barn blir det givetvis en helt annan kalkyl. Som ovan med tillägg av en hel del kostnader....

Ganska mitt i prick. Lite annan fördelning på siffrorna men i slutet blir sisådär 150 000 "sparade" varje år. Har betydligt lägre omkostader för bil, mat och tele/teve men tar ett par rätt feta semestrar om år. När lånen är fixade om några år ser ekonomin jävligt ljus ut.

Bott många år i storstäder både i Sverige och utomlands, min erfarenhet är att det rann pengar mellan fingrarna hela tiden utan att jag egentligen märkte det.
Citera
2014-05-12, 18:03
Medlem
waters avatar
Man kan inte åka tunnelbana överallt, två bilar behövs oftast såvida inte en av dem bor nära sitt arbete, vilket är en ständig kostnad. En aning mer underhåll och driftkostnader på ett hus. Värme, el, vatten/avlopp, sophämtning. Gräsklippning mm.

Kan inte se någon utgift som en stadsbo har som ingen småstadsbo har, de vill väl ha samma bekvämligheter och teknik.

Bor man i en liten stad så tillkommer alla nöjen och intressen med vilka man inte i lika stor utsträckning eller inte alls kan göra i en stad. Tex. Jakt eller båtliv. Och det är verkligen inte billigt.

Lägg till resor och barn så börjar det ju tryta. Men visst ett par utan barn med hyfsat höga inkomster och utan nöjen så är det ju bara att titta på när pengarna sakta men säkert växer. Det gäller förövrigt i storstäder med, oftast är lönerna för en del yrken bra mycket högre i Stockholm än valfri ort i Norrland tex.
Senast redigerad av water 2014-05-12 kl. 18:14.
Citera
2014-05-12, 18:20
Medlem
Busstations avatar
Dels så överskattar du svenssons inkomst. Tror du på fullaste allvar att något snitt bland vanliga svenssons ute på landsbygden skulle vara 40 000 kronor i månaden? Utöver den felbedömningen tjänar också folk mindre pengar på sina arbeten än vad de skulle göra i exempelvis Stockholm.

Lägg därefter till pengar för bil och bensin bara för att ta sig till jobbet, underhåll och driftkostnader för villan, dyrare butiker (om man inte åker in till en stad för att handla, vilket också det kostar pengar) etc.
Sen är det också givetvis så att folk tenderar att inte spara på grund av ren och skär dumhet och istället köper ny bil, tv, båt etc stup i kvarten. Detta fenomen är dock knappast unikt för den svenska landsbygdsbefolkningen.
Citera
2014-05-12, 18:23
Medlem
Folk i små samhällen har generellt mer pengar över japp. Dock spenderar de oftast en jävla massa på huset och har i princip alltid ett projekt igång. Lite vad man gör i små samhällen, pillar med huset och dricker kaffe
Citera
2014-05-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinnerz
Då undrar jag - Är det värt det? Vad säger ni som bor ute på landet? Eller ni som är kunniga, vad är egentligen ''bäst''?

Jag har stor lust att flytta ut på landet, av många anledningar. Får man dock räkna med smått hjärndöda bönder till grannar?

Har själv bott i två städer, en lite minde samt en stor.
Kommer från det ni kallar "landet" är uppvuxen och har nyligen flyttat tillbaka hit.
Som många säger så läggs det pengar på mycket som inte folk ser.
Tex köpte en bostadsrätt här för under 20k nyrenoverad.
Istället äger jag å brorsan bilar en av sportigare variant.
Har två stycken crossar, två snöskotrar, en stor båt samt flera mindre ekor.
Fyrhjuling sommarstuga och hela köret.
Lever jävligt bra tycker jag.
Visst att bo i stor stad var skönt med tanke på att du inte behöver oroa dig en fredagkväll om matbutiken stängt för du glömde köpa mjölk.
Istället på landet får du en sorts frihet. Frihet att kunna sätta dig på crossen och bara glida iväg i skogen med några polare, kanske stanna och bada eller åka in till Konsum butiken och köpa en öl.

Ont, mycket av pengarna som blir över lägger man på fritidsintressen eller resor när man bor på landet.
Det blir inte så mycket pengar att spara över, när man köpt båt, bil skoter osv. Allt detta har man även köpt utan att belåna sig upp över öronen.
Citera
2014-05-12, 18:27
Medlem
B´stards avatar
1. Högre transportkostnader (ofta två bilar om vi pratar landsbygden/väldigt små samhällen)

2. Husvagn/husbil/MC/samlarbil/båt/skoter/HÄSTAR!!!

3. Resor

4. Frun är ofta deltidsarbetande.

5. Okunskap/ointresse av investeringar

6. Dyra "hobbies" skidåkning, hemelektronik, renoverande

7. Försörjer/stöder delvis vuxna barn (vanligare än man tror skulle jag vilja säga, men nu pratar vi inte brats/vaskande utan mer dolt)

8. spel o dobbel

9. Pooler och annat dyrt till hus, som de inte får igen vid försäljning.
Citera
2014-05-12, 18:33
Medlem
flashforwards avatar
Självklart är det bättre ekonomi att bo och jobba där boendet är så mycket billigare än vad lönen är lägre. Boendekostnaden skiljer mer än lönen.
Det gäller bara att få ett jobb.
Därför borde företag startas i mindre orter. Nu envisas alla företag anställa i storstan där boendet är ett problem på många sätt.
Citera
2014-05-12, 19:14
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag har hela livet bott i någon av Sveriges större städer, och sedan några år tillbaka bor jag i Stockholm. Jag vet ungefär hur ett typiskt singelhushåll i innerstaden ser ut och vilka utgifter man har. Genom vänner har jag en ganska god insyn i vad par i storstadsstadsmiljö har för utgifter och intäkter.

När jag träffade en kompis föräldrar i ett pyttelitet samhälle, insåg jag att de båda hade helt vanliga jobb, och ett helt vanligt hus i det lilla samhället. Men när jag hörde vad de tjänar, och när jag hörde vad huset kostade, så var marginalerna enorma. Så nu har jag gjort lite research på http://www.lonestatistik.se/ och kollat vad en rörmokare med några års erfarenhet tjänar, och vad en sjuksköterska med några års erfarenhet tjänar, och några andra "vanliga" svenssonyrken. I snitt tjänar rörmokaren 30 000 kronor, men det verkar finnas de som tjänar uppemot 40 000. Sjuksköterskor tjänar en massa de också, och de verkar tjäna mer i småsamhällen än i centrala storstäder (tillgång och efterfrågan på sjuksköterskor, antar jag?). Det är inte alls ovanligt att hushållet i ett jättelitet samhälle har löneintäkter på över 70 000 kronor i månaden! Tittar man sen på vad hus och bostadsrätter i dessa småsamhällen kostar, så är det ju småpotatis jämfört med storstäderna. Många av paren i femtioårsåldern köpte ju dessutom sitt hus när det var nästan gratis.

Ja, det behövs kanske bil och annat som en storstadsbo inte behöver i samma utsträckning, men med allt detta i beaktande, så undrar jag… Varför är inte de flesta "vanliga" småstadsbor mångmiljonärer?! De kan ju utan problem lägga undan tiotusentals kronor i värdepapper varje månad. Deras boendekostnader är ju extremt låga jämfört med vad det kostar att äga bostad inne i Stockholm. Att gå ut och äta lite då och då är svindyrt i storstäderna. I pyttesamhällena är det ju oftast bara kvarterskrogen och pizzerian som håller öppet.

Erfarenheter? Har ni föräldrar/vänner/syskon som lever som jag beskriver ovan? Vad lägger de sina pengar på? Är de rika? Varför/varför inte?

Det är inte inkomsterna du blir rik på det är utgifterna såsom drömresan, drömbilen eller dröminredningen i huset man blir rik på varför ska du sitta o snåla hela livet för att sen ha ett par miljoner på kontot när du ligger på äldreboendet? Minnen är värt så mycket mer än pengar men vem vet, din största dröm är väl kanske att sitta o runka till bankkortet.
Citera
2014-05-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrPretentious
Kanske fördomsfullt, men gamlingarna ute på landet kanske gömmer pengarna under kudden snarare än värdepapper

Något överdrivet, men det är mycket möjligt att bönderna inte har världskoll på aktier, fonder, etc och låter sig luras av bankens egna fonder.

I storstan är det ju essentiellt att spara på ett bra sätt, annars sitter man i skiten förr eller senare..

Hur menar du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in