Citat:
Ursprungligen postat av
LDRLDR
Instämmer med ovanstående, många har ofta 4-5 bilar. snöskoter, fyrhjuling, traktorer m.m. Saker som inte håller sitt värde.
Traktorer har visserligen en värdeminskning men de skapar ju mer värde än de förlorar om allt är som det ska, sen får väl fyrhjulingar och andra "låtsats" arbetsmaskiner ses som något annat än en investering.
Det finns idioter på såväl landsbygden som i citykärnorna och inkomster och utgifter varierar kraftigt men det är lite av en myt att de flesta belånar sig över huvudet för att ha råd att lyxkonsumera då vår lön i de flesta räcker till för dyra intressen. Personligen finner jag mer värde i att skapa värde än att slösa vilket bortsett från en bror är ett genomgående drag i vår familj.
Att bo i lägenhet får mig att må dåligt (har ingen plats till projekt eller ägodelar), jag drömmer om att få ihop tillräckligt med pengar för att kunna leva ett rikt liv på vischan med precis lagom många projekt och få lite beundran av de som kommer förbi på kaffe eller för att grilla och dricka sig lite för berusad.
Man kan leva någorlunda rikt och bygga ihop en liten förmögenhet (säg 3-6milj kr efter lån och skatt) i Sverige även om man tjänar lite under medel och är två inkomsttagare men tyvärr tror jag att fler köper en fiskebåt för att alla andra har det än att man själv önskar sig en och därför tror jag att en del människor lever ett fattigt liv trotts en god ekonomi.
Om jag är rik eller fattig vid min död spelar mig ingen större roll även om det vore kul att lämna ett litet arv efter mig åtminstone så länge jag levt ett rikt liv.
Vad får dig att må bra? Att köra en ny BMW och spela golf eller att ta en lördag eftermiddag och mecka med din Volvo V70 från 01 för att den ska gå igenom besiktningen och ha en liten förmögenhet?