Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
Jag har hela livet bott i någon av Sveriges större städer, och sedan några år tillbaka bor jag i Stockholm. Jag vet ungefär hur ett typiskt singelhushåll i innerstaden ser ut och vilka utgifter man har. Genom vänner har jag en ganska god insyn i vad par i storstadsstadsmiljö har för utgifter och intäkter.
När jag träffade en kompis föräldrar i ett pyttelitet samhälle, insåg jag att de båda hade helt vanliga jobb, och ett helt vanligt hus i det lilla samhället. Men när jag hörde vad de tjänar, och när jag hörde vad huset kostade, så var marginalerna enorma. Så nu har jag gjort lite research på
http://www.lonestatistik.se/ och kollat vad en rörmokare med några års erfarenhet tjänar, och vad en sjuksköterska med några års erfarenhet tjänar, och några andra "vanliga" svenssonyrken. I snitt tjänar rörmokaren 30 000 kronor, men det verkar finnas de som tjänar uppemot 40 000. Sjuksköterskor tjänar en massa de också, och de verkar tjäna mer i småsamhällen än i centrala storstäder (tillgång och efterfrågan på sjuksköterskor, antar jag?). Det är inte alls ovanligt att hushållet i ett jättelitet samhälle har löneintäkter på över 70 000 kronor i månaden! Tittar man sen på vad hus och bostadsrätter i dessa småsamhällen kostar, så är det ju småpotatis jämfört med storstäderna. Många av paren i femtioårsåldern köpte ju dessutom sitt hus när det var nästan gratis.
Ja, det behövs kanske bil och annat som en storstadsbo inte behöver i samma utsträckning, men med allt detta i beaktande, så undrar jag… Varför är inte de flesta "vanliga" småstadsbor mångmiljonärer?! De kan ju utan problem lägga undan tiotusentals kronor i värdepapper varje månad. Deras boendekostnader är ju extremt låga jämfört med vad det kostar att äga bostad inne i Stockholm. Att gå ut och äta lite då och då är svindyrt i storstäderna. I pyttesamhällena är det ju oftast bara kvarterskrogen och pizzerian som håller öppet.
Erfarenheter? Har ni föräldrar/vänner/syskon som lever som jag beskriver ovan? Vad lägger de sina pengar på? Är de rika? Varför/varför inte?
Några saker jag vet skiljer sig:
De som bott i Stockholm eller Göteborg de senaste tio åren och ägt sin bostad har alla tjänat miljoner, detta har inte hänt i exempelvis Flen.
Högre skatt ger mindre i plånboken. Små samhällen har ofta stora utgifter för socialbidrag och invandrare samtidigt som skatteintäkterna är mindre pga att folk har lägre löner generellt.
I små samhällen måste man ofta ha bil och man måste ofta använda den för att pendla då det inte finns jobb inom tunnelbaneavstånd, kan dra iväg många tusen per månad på bilen.
Vill man göra något "kul" så måste man ta sig en bit, det finns inte massa nöjen inom räckhåll så som i Stockholm och man känner därför ofta ett större behov av att åka iväg på helgen, kanske till Stockholm med hotell, restaurang osv.
Lägre löner i mindre samhällen.
Bor man i hus så kostar det ofta uppemot 100 000 i drift och underhåll per år. Mycket av detta är inte avdragsgillt så som räntan man betalar för lånet på bostadsrätten i Stockholm.
Sist men inte minst så lägger man mycket pengar på sprit för att det inte finns något vettigare att göra i småstaden än att bli full. Man bedövar även lidandet av att bo i en tråkig småstad full med somalier som stryker omkring på gatorna och kostar resten av invånarna pengar.