2014-05-12, 11:50
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjavlar
Det stämmer nog att folk i småstäder har ett annat konsumtionsmönster än i storstäder, men jag tror också en del av antagandet om inkomster i felaktigt. Medianinkomsten i Stockholm ligger runt 275 000 kr (en bra bit över 300 000 i t. ex. Danderyd eller Täby). I riket är det inte ens 200 000 kr. Boende i småorter har helt enkelt lägre inkomster än TS antar i trådstarten.

Denna medianinkomst på landsbygden beror väl också på att många är arbetslösa och att en hel del inte orkat gå ens en KY-utbildning för att få ett hyfsat betalt jobb? En går på A-kassa och den andra jobbar på ICA. Det sänker median- och medelinkomsten. Men de som faktiskt har vanliga jobb är många, och det är mest dessa jag är nyfiken på.
Citera
2014-05-12, 12:00
Medlem
detgillardus avatar
Det intressanta för den här frågan är ju hushållets disponibla inkomst, dvs hur mycket man kan använda för privat konsumtion. Hushållstyp är väldigt avgörande för vilken disponibel inkomst man har.

I Stockholms stad har gifta/sammanboende utan barn i åldrarna 20-64 år en disponibel inkomst på 715 600 kr i snitt. Det är den vanligast hushållstypen. Den är dock mindre vanlig ute på landet.

Man kan istället jämföra t.ex. de delar av Stockholm (typ Rinkeby) med småorterna. I stadsdelen Rinkeby (och Årjäng) är snittinkomsten inte ens hälften av snittinkomsten i stadsdelen Norrmalm (som nyligen gick om Östermalm i inkomstligan). Det beror såklart på vad folk jobbar med men också hur de förvaltar sitt kapital. Den som investerat 100 000 kr/år har snabbt en helt annan typ av ekonomi än den som åkt till Phi-phi-Island för samma pengar.
Citera
2014-05-12, 12:06
Medlem
Triremers avatar
För att de inte är smarta nog att investera pengarna. Istället köper de nya bilar med stor värdeminskning som följd. Elektroniken de köper blir snabbt värdelös. Lägg därtill "vardagslyx" tre gånger i veckan och två utlandssemestrar så har de bränt upp hela sitt sparutrymme. Därför blir de aldrig mångmiljonärer.
Citera
2014-05-12, 12:13
Bannlyst
Snacka om noll verklighetsuppfattning.

En vanlig arbetare med ett vanligt svenssonyrke i ett småsamhälle tjänar knappt 20 000 före skatt.
Citera
2014-05-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Snacka om noll verklighetsuppfattning.

En vanlig arbetare med ett vanligt svenssonyrke i ett småsamhälle tjänar knappt 20 000 före skatt.

Är benägen att hålla med. Ts överskattar inkomsten hos "vanliga" arbetande par i småsamhällena. De tjänar väl runt 20-25 i genomsnitt vilket är mellan 40-50 tusen, sen tillkommer skatt och då finns det inte så mycket spelutrymme.
Citera
2014-05-12, 12:41
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Därför att den gemene svensken är helt jävla dum i huvudet när det kommer till ekonomi, när de får lite extra pengar så tänker de inte spara utan istället på att spendera det på konsumtion. Folk tänker helt enkelt inte långsiktigt utan lever efter Yolo eller Carpe diem och spenderar alla sina pengar på skit som de inte egentligen behöver när de istället hade kunnat gå i pension mycket tidigare om de hade investerat smart istället.
Citera
2014-05-12, 12:55
Medlem
anteri17s avatar
Jag bor på landet, visserligen nära en större stad. Jag bor fortfarande hemma och betalar en avgift. Nu är iofs morsan och farsan höginkomsttagare men det kan vara intressant ändå. Många på landet lägger pengar på sitt hus. Vi som har det gott ställt har ändå ingen anledning att flasha med pengarna. Klär oss normalt, inga vrålåk. Tittar man efter lite så inser man dock att den målgrupp du beskriver är jävligt rika. Utomhusjacuzzi och uterum betalas inte sällan av utan lån. Likaså bilar. Många väljer vardagslyx med ny elektronik. Man renoverar huset. Huset är obelånat och vissa har sommarstuga eller hus utomlands. Man åker utomlands.

Så sitter man med ett medelavlönat jobb eller ännu bättre, så lever man jävligt gött. Nu pratar jag iofs inte om värsta vischan utan om landet nära en större stad. Och det är många som är hög- och medelinkomsttagare. Huspriserna är visserligen långt över en miljon.
Citera
2014-05-12, 12:57
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki

Erfarenheter? Har ni föräldrar/vänner/syskon som lever som jag beskriver ovan? Vad lägger de sina pengar på? Är de rika? Varför/varför inte?

Det förekommer relativt frekvent ja i min medelstora stad. De tjänar kanske 70-80kkr/mån tillsammans och har ganska ordinära nöjen som sommarstuga,mindre båt,golf och någon utlandsresa samt har bilar som är 3-10 år gamla. Skulle tippa att denna målgrupp har de stora flertalet aktier för mer miljoner och ett antal mer än 10 miljoner.
Citera
2014-05-12, 12:58
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Därför att den gemene svensken är helt jävla dum i huvudet när det kommer till ekonomi, när de får lite extra pengar så tänker de inte spara utan istället på att spendera det på konsumtion. Folk tänker helt enkelt inte långsiktigt utan lever efter Yolo eller Carpe diem och spenderar alla sina pengar på skit som de inte egentligen behöver när de istället hade kunnat gå i pension mycket tidigare om de hade investerat smart istället.

Varför ta risken med en investering? Man lever gött men långt ifrån över sina tillgångar.
Citera
2014-05-12, 12:58
Medlem
SoundBlasters avatar
Är uppvuxen på landet utanför en liten ort, pappa är lantbrukare och mamma distriktssköterska, de kanske tjänar lite mer än snittet men inte överdrivet mycket mer. Har ingen aning om hur deras sparade tillgångar ser ut (men de har lite aktier osv) men gården lär ju iaf vara värd några miljoner och pappa fick den till ett riktigt förmånligt pris antar jag av min farfar. Pappa lägger sina pengar på sin bil och motorcykel (köper kontant, inga lån) och reser även en del medan mamma köper en del dyra designmöbler. Mat är också något som de lägger lite extra på, var extremt bortskämd som liten då det nästan varje helg bjöds på fint kött osv.

Jag antar att det kvittar vart i Sverige man bor, man lever väl oftast efter sina tillgångar, vad har man för kul med några miljoner på banken om man en dag blir påkörd av en bil?
Citera
2014-05-12, 13:03
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deal27
Är benägen att hålla med. Ts överskattar inkomsten hos "vanliga" arbetande par i småsamhällena. De tjänar väl runt 20-25 i genomsnitt vilket är mellan 40-50 tusen, sen tillkommer skatt och då finns det inte så mycket spelutrymme.

Tjänar sjuksköterskor och lärare i pyttekommuner inte mer än 20 000 före skatt? Det har jag svårt att tro.
Citera
2014-05-12, 13:05
Medlem
Vafan vi blir grundlurade. I min skitstad kostar en lägenhet (hyresrätt) 29 kvm nyproducerad
1:a: (29,5 kvm) 5.763:-/mån inkl. värme, exkl. kall- och varmvatten samt el och fiber.

Hyresrätt = fattigdomsfälla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in