• 1
  • 2
2014-05-11, 13:38
Medlem
Under den typiskt osakliga rubriken "Så smarta är kandidaterna" listar Aftonbladet idag vad några olika kandidater till EU-valet fick på högskoleprovet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...cle18853123.ab

Artikeln listar fyra politiker - en från S, en från MP, en från SD och en från MP.
Av dessa fyra lyfter artikelförfattaren ut två som får komma till tals, gissa från vilka partier innan du läser artikeln.
Artikelförfattaren väljer även att peka ut två politiker presterat mindre bra, gissa vilka två partier dessa två tillhör innan du läser artikeln.

Att diskutera: är artikelförfattarens urval av personer som lyfts fram ärlig eller finns det en politisk agenda bakom valen?
Citera
2014-05-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strygwyr
Under den typiskt osakliga rubriken "Så smarta är kandidaterna" listar Aftonbladet idag vad några olika kandidater till EU-valet fick på högskoleprovet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...cle18853123.ab

Artikeln listar fyra politiker - en från S, en från MP, en från SD och en från MP.
Av dessa fyra lyfter artikelförfattaren ut två som får komma till tals, gissa från vilka partier innan du läser artikeln.
Artikelförfattaren väljer även att peka ut två politiker presterat mindre bra, gissa vilka två partier dessa två tillhör innan du läser artikeln.

Att diskutera: är artikelförfattarens urval av personer som lyfts fram ärlig eller finns det en politisk agenda bakom valen?

Såg också detta!

Det finns en SD:are och en miljöpartist som har 2.0, man väljer självklart att lyfta fram miljöpartisten som det bra exemplet. Det finns en SD:are med 0.8 och en miljöpartist med 0.0, man väljer självklart att lyfta fram sverigedemokraten när det kommer till dåliga resultat.

Man kan bara skratta åt det hela, det försöker inte ens längre.
Citera
2014-05-11, 13:55
Medlem
När man ser denna bilden på miljöpartisten som fick 0.0 förstår man varför man inte kunde lyfta fram henne i sitt bildspel utan fick istället illustrera dåliga resultat med Skalin på 0.8.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...ndidaterna/#52
Citera
2014-05-11, 13:58
Medlem
Cincinnatis avatar
Läste också artikeln av någon anledning. Det framstår bara som infantilt och fjantigt att göra på det här viset, men jag rycker bara på axlarna när någon journalist eller liknande gör något korkat. Det ligger liksom i deras natur att göra saker på ett oriktigt sätt.
Citera
2014-05-11, 14:01
Bannlyst
Hade det varit tvärtom hade ingen på Flashback sagt ett ord, men så fort SDare visas inkompetenta så gråts det ut.

Skärp er för fan.
Citera
2014-05-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
När man ser denna bilden på miljöpartisten som fick 0.0 förstår man varför man inte kunde lyfta fram henne i sitt bildspel utan fick istället illustrera dåliga resultat med Skalin på 0.8.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...ndidaterna/#52

Att Aftonbladet indirekt (med sin rubriksättning) pekar ut henne som som den dummaste av alla EU-kandidater är lite ironiskt. Det hade även varit sakligt att presentera henne som en av bottenpresterarna, men detta gör man inte. Jag vågar påstå att sverigedemokraten/kd-damen i fråga skulle ingå i bildspelet även om han/hon fick sämst resultat av alla. Jag anser därför att Aftonbladets medvetet vinklar resultatet politiskt.
Citera
2014-05-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burst397
Hade det varit tvärtom hade ingen på Flashback sagt ett ord, men så fort SDare visas inkompetenta så gråts det ut.

Skärp er för fan.

Osakligt och oriktigt. Jag anser att detta är ett led i Aftonbladets politiska propaganda. Artikeln i fråga är ett synnerligen tafatt försök där deras vinkling blir extremt tydlig.

Tilläggas bör även att jag inte, till skillnad från Aftonbladet, anser att högskoleprovet är något smarthetsprov. Att invandrare presterar sämre än svenskar är heller inte konstigt, med tanke på hur stor del svenska har på provet.
Citera
2014-05-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burst397

Skärp er för fan.

Top fyra:

Max Andersson, Miljöpartiet: 2,0
Mattias Bjärnemalm, Piratpartiet: 2,0
Johan Danielsson, Socialdemokraterna: 2,0
Paula Bieler, Sverigedemokraterna: 2,0

Fyra sämsta:

Anwahr Athahb, Miljöpartiet: 0,0
Linda Snecker, Vänsterpartiet: 0,3
Arba Kokalari, Moderaterna: 0,5
Anna Hedh, Socialdemokraterna: 0,6

Det man blir förbannad på är att värdelös journalistik lyckas lura idioter som du att tro att sverigedemokraterna är de inkompetenta. Deras helt uppenbara vinkling lyckas ju uppenbarligen, du är för korkad att förstå det bara.
Citera
2014-05-11, 14:12
Medlem
Ad.Portass avatar
Får man 0,0 har man väl rimligtvis lämnat in ett tomt prov.
Citera
2014-05-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad.Portas

Eller så är man en religiös fanatiker som bara läst koranen och vill till EU för att förbjuda all form av porr och alkohol och jobba för att få in fler muslimer i EU.
Citera
2014-05-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad.Portas

Nej, jag hade en klasskompis för länge sen som fick 0,0. Han gick naturvetenskaplig linje, fick medelbetyg och har klarat sig ganska bra i livet trots resultatet. Jag tror inte man kan utläsa speciellt mycket av resultatet överhuvudtaget.
Citera
2014-05-11, 14:55
Medlem
Glödskals avatar
Jag litar inte på undersökningen. Aftonbladets journalister är för korkade för att kunna räkna ut medelvärden:

Citat:
Medel bland de 44 kandidater som har skrivit högskoleprovet

 Kvinnor: 1,13

 Män: 1,45

 Alla: 1,7
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto