Citat:
Ursprungligen postat av
Coffe_K4n0n
Det där "outvecklade fostrets" DNA är dock inte mindre utvecklat än ditt. Tog man ett dna-prov så skulle resultatet säga människa på båda två. Och fostret är även i allra högsta grad levande.
Tar du DNA på en spottloska kommer det också visa DNA från en människa. Anser du att en spottloska har samma rätt som dig och är lika utvecklad som du?
Citat:
Din distinktion mellan foster och människa har alltså ingen vetenskaplig grund utan är bara abstrakt flum från ditt håll och inget mer.
Nej, faktiskt inte .. men det är fel tråd för att vältra i det...
Citat:
Nej jag är ingen abortmotståndare. Skillnaden mellan dig och mig är att jag är en pragmatiker som inte lider av några vanföreställningar om att mänskligt liv skulle vara "okränkbart". Jag menar, ni kvinnor avslutar ju dagligen mänskligt liv på löpande band på abortklinikerna så det mänskliga livets okränkbarhet och helighet är inget annat än ihåligt skitsnack.
Ni kvinnor?
Verkligheten hallå!!!
Det finns kvinnor som gör abort - ja, säkert med goda skäl.
Citat:
Jag är ingen motståndare till detta därför att jag anser att ett foster inte har rätt att vistas i kvinnans kropp mot kvinnans vilja då kvinnan har större rätt till sin egen kropp än vad fostret har. Det är inte kvinnans ansvar att fostret inte kan överleva utanför hennes kropp.
Överens där.
Citat:
Därför är det väldigt lätt för mig att vara konsekvent i mina resonemang. Desto svårare blir det för dig vars distinktion på mänskligt liv både är godtycklig och dubbelmoralisk.
Nej, jag räknar liv där det föreligger liv -- och precis som du skriver ovan, ett foster som inte kan överleva utanför kvinnans kropp är inte eget liv - och inte en "människa" utan en ofärdig människa=foster.
Om pragmatisk skall ha samma betydelse som egoist så ger jag dig rätt - du är pragmatiker. I ordets rätta bemärkelse är det svårt att se det kan användas på dig.
Du skulle rädda din hund därför att du på det hela taget har ett skevt förhållande till andra människor.