Ni är ute helt sjävla i en stor skog och kommer fram till 2 små sjöar. I en av sjöarna ligger eran hund och håller på och drunkna och i den andra sjön ligger det ett barn i 1 års ålder som håller på och drunka (ni känner inte barnet eller har ingen aning om vems barn det är. Ni har bara tid att rädda en, antigen barnet eller hunden. Ingen kommer någonsin få reda på vad som har hänt, vem väljer ni och rädda och varför?
Själv väljer jag självklar barnet för jag värderar en människa före en hund.
ps jag äger inget husdjur. Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel, skriver från mobilen så bjuder på stavfel...
Ni är ute helt sjävla i en stor skog och kommer fram till 2 små sjöar. I en av sjöarna ligger eran hund och håller på och drunkna och i den andra sjön ligger det ett barn i 1 års ålder som håller på och drunka (ni känner inte barnet eller har ingen aning om vems barn det är. Ni har bara tid att rädda en, antigen barnet eller hunden. Ingen kommer någonsin få reda på vad som har hänt, vem väljer ni och rädda och varför?
Själv väljer jag självklar barnet för jag värderar en människa före en hund.
ps jag äger inget husdjur. Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel, skriver från mobilen så bjuder på stavfel...
Hoppar i vattnet och räddar barnet. Samtidigt kastar jag en tennisboll så att hunden ser den och börjar jaga efter bollen.. båda kan räddas..
Har varit djur i princip hela mitt liv, som har stått mig närmare än somliga släktingar, men givetvis så hade jag räddat ungen först, då det trots allt är ett barn, med hela sitt liv framför sig.
Intressantare scenario hade varit "hade du räddat en okänd 95-åring framför din hund". Där hade jag faktiskt tvekat ett par sekunder, även om instinkten nog hade gått över till gubben/tanten.
Hunden skulle jag räddat. Ett människoliv är inte mer värt bara för att det är en människa. Hade det varit mitt barn och en okänd hund så hade ju barnet haft förtur. Jag går inte efter vad det är för sorts djur, utan vilken relation jag har till djuret.
det enda jag gillar med människor är faktiskt deras husdjur, komiskt nog. annars så är dom väl bara äckliga skapelser. men räddar båda såklart. barnet kanske har potential till att inte bli ett totalt jävla misslyckande, till skillnad från vad samhället trycker ut ständigt just nu.