2014-05-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Varför är ett barn värt mer än en lojal hund?

Därför att ett barn inte bara är ett barn, han eller hon är och kommer att betyda mycket för många människor runt omkring henne, mycket mer än vad en hund skulle göra, under hela sitt liv och efter det. Hon gör skillnad i världen.
Dödar eller låter du en annan människa dö dör bara inte hon, utan också dem barn som hon eller han eventuellt skulle ha fått. Och alla barn efter dessa.

Hundar betyder också mycket för många människor, skillnaden är väl att hundar kan ersättas på ett sätt som människor inte kan.

Man lär ändå få avliva sin hund förr eller senare när den blivit för gammal och sjuk för att riktigt leva ett värdigt liv.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2014-05-09 kl. 20:44.
Citera
2014-05-10, 03:21
Medlem
Tillbakablickens avatar
Jag skulle räddat hunden.

Jag hade en katt som tyvärr gick bort för ett par år sedan 20 år gammal som varit med mig i hela min uppväxt och hon var som en syster för mig, känner man ett djur tillräckligt bra så är det ingen skillnad mot en människa.
Man kan inte heller räkna värdet på varken en människa eller ett djur i form av levnadsår, det är kvaliteten på ett liv som räknas - inte kvantiteten.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2014-05-10 kl. 03:24.
Citera
2014-05-10, 03:52
Medlem
Vohkuns avatar
Det beror helt på om hunden har många år på nacken.
Rent hypotetiskt så hade jag räddat hunden, men samtidigt så lever människor längre. Vilket dilemma...
Senast redigerad av Vohkun 2014-05-10 kl. 03:55.
Citera
2014-05-10, 09:26
Medlem
Raptorexs avatar
Jag hade räddat min hund.
Jag skulle inte låta min bästa vän drunkna helt enkelt.
Citera
2014-05-10, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Mina ungar har kunnat gå utan hjälpmedel vid 11 mån, de har då hellre gått än krupit och vid 1 år har de gått riktigt stadigt. Dessutom kryper småungar ganska fort, men det har du förstås ingen erfarenhet av.

Nu gällde frågan en hund som höll på att drunkna - inte VARFÖR den höll på att drunkna. Den kanske var skadad eller hade fastnat i något.

jaha nej jag vet inte jag är ingen expert på småbarn, jag skulle nog antagligen hjälpa min hund först och sedan ungen om jag kunde, det hade jag givetvis inte berättat för någon så man hade fått moralhororna på sig. hade jag vetat vem barnet/barnets föräldrar var så skulle jag givetvis hjälpt ungen först
Citera
2014-05-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Det beror helt på om hunden har många år på nacken.
Rent hypotetiskt så hade jag räddat hunden, men samtidigt så lever människor längre. Vilket dilemma...

Dilemma? Spelar ingen roll om hunden är 15år,jag räddar hunden ändå.

Har man dessutom levt med hunden i flera år så är man väldigt fäst vid den. Som vilken familjemedlem som helst.

För mig är det helt oförstårligt att man som hundägare väljer att rädda barnet..
Citera
2014-05-10, 15:42
Bannlyst
Antar att ni bor i ett ruckel ute i skogen/förorten utan varken familj eller vänner samtidigt som ni förbannar mänskligheten?

Men vad spelar det för roll när ni har er hund. Ett djur som agerar helt efter instinkt och som inte ser er som något annat än "handen som föder dig".
Citera
2014-05-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Antar att ni bor i ett ruckel ute i skogen/förorten utan varken familj eller vänner samtidigt som ni förbannar mänskligheten?

Men vad spelar det för roll när ni har er hund. Ett djur som agerar helt efter instinkt och som inte ser er som något annat än "handen som föder dig".

Du vet inte mycket om hundar va? "Handen som föder dig" Tjena

Ja,jag bor i förort,men jag har både familj och vänner. Skulle ändå rädda min hund före ungen.
Citera
2014-05-10, 22:56
Medlem
Om det är ett svenskt barn hade jag räddat det.

Svensk barn > vitt barn > asiatiskt barn > sydamerikanskt barn > min hund > arabiskt barn > negerbarn.

Typ.
Citera
2014-05-10, 23:14
Medlem
När jag nyss upptäckte mina föräldrars hund utsträckt på rygg med benen i luften i sängen i mitt gamla rum ligger det nära till hands att svara hunden. Men frågan är om jag skulle förlåta mig själv om jag inte räddade ett människoliv. Så det lutar nog ändå åt ungen.
Citera
2014-05-11, 11:35
Medlem
MidgetJoness avatar
Jag har ingen hund, bara en katt. Och jag hade räddat min katt. Hade det varit en random hund eller ett annat djur hade jag räddat ungen. Jag värderar människor före djur. Förutom när det gäller min katt
Senast redigerad av MidgetJones 2014-05-11 kl. 11:47.
Citera
2014-05-11, 11:47
Medlem
MidgetJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Hur ansvarig är du själv som låter din hund hamna i en sjö mitt i skogen? Hur vet man förresten i förväg att man bara har tid att dra upp ett av offren. Jag gör så här. Först drar jag upp barnet snabbt, sedan märker jag att jag har tid över och drar upp hunden oxå.

Hundar kan springa snabbt. Ett barn i 1 års åldern har antagligen nyss lärts sig att gå. Fast jag själv skulle aldrig strunta i att rädda någon pågrund av att deras föräldrar är efterblivna. Men om en 1 åring tar sig ut till en sjö mitt i skogen själv så är det ganska extremt. Troligare att ungen blev kidnappad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in