Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-05-04, 00:29
Medlem
Jag fick nyligen ett nytt jobb och ville öppna ett nytt bankkonto då det var lite strul med in gamla internetbank. Både Nordea Och SEB nekade mig att öppna ett konto eftersom jag inte gick med på att stänga ner mina gamla konton och flytta över allt till dem. Jag har inga betalningsanmärkningar, däremot har jag lagt undan ca 150 000 kr, varpå de påpekade att om jag vill flytta över dessa pengar måste jag deklarera var de kommer ifrån samt vad de ska användas till om jag någon gång vill ta ut dem...

Den bank som inte krävde att jag stänger ner mitt gamla konto för att få öppna ett nytt var Swedbank, som däremot ville ha en kopia på mitt anställningkontrakt innan de öppnade. Jag har ordnad ekonomi och inga betalningsanmärkningar. Har banker verkligen rätt att neka en att öppna ett vanligt inlåningskonto på så vaga grunder? Och varför detta storebrorsbeteende? Vad jag ska göra med mina hårt innarbetade besparingar har väl inte dem med att göra??

Enligt vad jag kan läsa har de inte ens rätt att neka en att öppna ett bankkonto:

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/04/15/alla-som-bor-i-eu-ska-ha-ratt-till-bankkonto

så hur kommer det då sig att de har gjort det så svårt? har det att göra med att jag inte ser svensk ut, eller är det här något nytt som bankerna börjat med? någon som vet, eller har varit med om liknande? väldigt tacksam för svar, behöver verkligen ett nytt konto snarast!
Citera
2014-05-04, 00:40
Medlem
krokons avatar
Vilken bank har du i dagsläget?
Kan inte dina 150.000 stå kvar på det konto de är på nu och så öppnar du bara ett konto i valfri bank?

Förstår inte alls varför de nekar dig att öppna ett konto. Har aldrig hört något liknande.
Citera
2014-05-04, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokon
Kan inte dina 150.000 stå kvar på det konto de är på nu och så öppnar du bara ett konto i valfri bank?

Förstår inte alls varför de nekar dig att öppna ett konto. Har aldrig hört något liknande.

Jag ville också göra så, låta mina sparpengar vara kvar på det gamla kontot. Men enligt dem måste jag stänga ner alla mina konton jag har i den andra banken. För de arbetade bara med "helhetslösingaakr".
På Swedbank kunde jag dock behålla mitt gamla. Men där måste jag visa upp ett anställningskontrakt...
Citera
2014-05-04, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krokon

Men på riktigt?

Du förstår inte alls varför banken vill att personen ska flytta över sina pengar?

Du tror inte att banken vill tjäna pengar på sin kund?

Du tor inte att banken överlever utan den här personens 150tusen?

Sluta yra nu.
Citera
2014-05-04, 01:51
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baravara2014
Jag ville också göra så, låta mina sparpengar vara kvar på det gamla kontot. Men enligt dem måste jag stänga ner alla mina konton jag har i den andra banken. För de arbetade bara med "helhetslösingaakr".
På Swedbank kunde jag dock behålla mitt gamla. Men där måste jag visa upp ett anställningskontrakt...

Du svarade inte på vilken bank du har i nuläget. Vilken är det? Och vad har det varit för strul?

Vilken typ av bekräftelse skulle du uppvisa för SEB och Nordea att du faktiskt avslutat dina tidigare engagemang?

Känns konstigt att du ska behöva uppvisa anställningsavtal för ett sparkonto.

Banker med flera är ju skyldiga att ställa vissa frågor som kan röra penningtvätteri, förmodligen det som frågorna kring kapitalet gällde.
Citera
2014-05-04, 07:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag har konto i forex,avanza,handelsbanken,nordea, länsförsäkringar och några till som jag inte kommer ihåg och har aldrig haft problem.

De flesta banker kan man idag öppna konto via deras hemsida och då finns det inga sådana krav.

Du har fått fel uppgifter eller så berättar du inte allt. Är det lån med i bilden? Har du tidigare en historik hos banken med tex övertrassering av konto? etc.
Citera
2014-05-04, 08:13
Medlem
derivats avatar
Talar du om att du har andra konton i andra banker med pengar? Varför?

Förmodligen ser du halvsuspekt ut?
Citera
2014-05-04, 09:04
Medlem
en märklig historia.

jag har i många år varit kund i 6-10 banker samtidigt.

ingen "ny" bank som jag blivit kund hos har haft några synpunkter på detta.

( att bara använda en enda bank är väldigt opraktiskt eftersom bankerna titt som tätt har problem med sina datasystem vilket omöjliggör uttag, betalningar, kortköp etc. )
Citera
2014-05-04, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat

Hmm.. Vore ju konstigt om man inte får öppna bankkonto (trots att man inte har några betalningsanmärkningar, övertrasseringar och dylikt) för att man ser suspekt ut.

Vad ska man då göra? Be jobbet betala ut ens lön i kontanter? Betala sina räkningar genom att varje månad personligen besöka varje företag man är skyldig pengar för att betala räkningarna i kontanter (dessutom med kontanter som man inte längre får ut någonstans längre).
Citera
2014-05-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Men på riktigt?

Du förstår inte alls varför banken vill att personen ska flytta över sina pengar?

Du tror inte att banken vill tjäna pengar på sin kund?

Du tor inte att banken överlever utan den här personens 150tusen?

Sluta yra nu.

Klart han fattade, men saken är att de inte har rätt att neka mig att öppna bara för att jag inte vill stänga ner mitt gamla. Enligt EU lagstiftning har alla rätt att öppna ett inlåningskonto.
Citera
2014-05-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
en märklig historia.

jag har i många år varit kund i 6-10 banker samtidigt.

ingen "ny" bank som jag blivit kund hos har haft några synpunkter på detta.

( att bara använda en enda bank är väldigt opraktiskt eftersom bankerna titt som tätt har problem med sina datasystem vilket omöjliggör uttag, betalningar, kortköp etc. )

Jo precis, det är därför jag vill ha mer än en bank eftersom jag haft strul med min gamla.
Men både Swedbank, Nordea och SEB motiverade det med att de nu bara erbjuder "helhetslösningar". Och att jag inte får ha något konto hos dem utan att alla mina pengar finns hos dem.
Citera
2014-05-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat

Jag talade om det för att de frågade, och jag sa att jag eventuellt ville sätta över mina sparpengar från ett annat konto såsmåningom...Och nej jag ser inte suspekt ut förutom att jag är mörhyad, vilka i vissas ögon räcker för att ses som kriminell....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in