Jag har flera konton på flera banker, bland annat Nordea, Swedbank, SE och Handelsbanken och några mindre nisch-banker på nätet. Lönen kommer till Handelsbanken.
Under de senare åren har jag flyttat mitt lönekonto från SE till Swedbank och senast till Handelsbanken. Men jag avslutar aldrig några konton, de ligger kvar med någon krona i behållning på de olika bankerna.
Så om jag ändrar åsikt om bankerna eller om jag inte gillar inte deras behandling av mig så flyttar jag snabbt över till någon annan bank.
Tidigare har jag också mött argumentet att:"Flytta över alla dina affärer till oss!". Javisst säger jag, men kontot måste vara kvar. "Det är pengar på gång in till det kontot. Så det måste vara kvar.", brukar jag säga. Då brukar det inte vara något problem. Öppna alltid några konton (t.ex. sparkonton) extra i varje bank, normalt har jag alltid minst två konton. Då kan de ju stänga ett konto vid flytten, men du har kvar ett och är kund i banken...
Men det varierar också mycket mellan de olika kontoren i varje bank. En del kontor verkar ha bra chefer och vettig personal. Andra verkar vara helt vrånga. Med smidig personal på kontoret är det ett nöje att göra affärer med dem. Men med griniga kassapersoner (eller som en del särskriver kassa personer
) är det ett helvete. Min erfarenhet är att Nordea är värst, de är en mardröm (långa köer, okunnig personal och höga avgifter), Swedbank tycker jag är nästan lika dåliga av samma skäl, därefter kommer SE (men deras personal brukar vara proffs, de darrar inte på manschetterna om du hanterar höga pelopp som de andra, men de har långa köer), bäst där jag bor är Handelsbanken (tre kontor gillar jag, ett är tveksamt). De är en affärsbank som SE, de är proffs. Höga belopp höjer de inte ögonen för. De är snabba och proffsiga och tar inte småaktigt avgifter för allt. Rekommenderas starkt!
Pröva att byta kontor först, ev. något i en närliggande ort. Är de lika vrånga öppna först ett nytt konto, gå sedan till en ny bank och be dem avsluta ditt gamla konto och överföra pengarna. "Glöm" det nyöppnade i den gamla banken.
Nu är du kund i två banker!
Under de senare åren har jag flyttat mitt lönekonto från SE till Swedbank och senast till Handelsbanken. Men jag avslutar aldrig några konton, de ligger kvar med någon krona i behållning på de olika bankerna.
Så om jag ändrar åsikt om bankerna eller om jag inte gillar inte deras behandling av mig så flyttar jag snabbt över till någon annan bank.
Tidigare har jag också mött argumentet att:"Flytta över alla dina affärer till oss!". Javisst säger jag, men kontot måste vara kvar. "Det är pengar på gång in till det kontot. Så det måste vara kvar.", brukar jag säga. Då brukar det inte vara något problem. Öppna alltid några konton (t.ex. sparkonton) extra i varje bank, normalt har jag alltid minst två konton. Då kan de ju stänga ett konto vid flytten, men du har kvar ett och är kund i banken...
Men det varierar också mycket mellan de olika kontoren i varje bank. En del kontor verkar ha bra chefer och vettig personal. Andra verkar vara helt vrånga. Med smidig personal på kontoret är det ett nöje att göra affärer med dem. Men med griniga kassapersoner (eller som en del särskriver kassa personer
) är det ett helvete. Min erfarenhet är att Nordea är värst, de är en mardröm (långa köer, okunnig personal och höga avgifter), Swedbank tycker jag är nästan lika dåliga av samma skäl, därefter kommer SE (men deras personal brukar vara proffs, de darrar inte på manschetterna om du hanterar höga pelopp som de andra, men de har långa köer), bäst där jag bor är Handelsbanken (tre kontor gillar jag, ett är tveksamt). De är en affärsbank som SE, de är proffs. Höga belopp höjer de inte ögonen för. De är snabba och proffsiga och tar inte småaktigt avgifter för allt. Rekommenderas starkt!Pröva att byta kontor först, ev. något i en närliggande ort. Är de lika vrånga öppna först ett nytt konto, gå sedan till en ny bank och be dem avsluta ditt gamla konto och överföra pengarna. "Glöm" det nyöppnade i den gamla banken.
Nu är du kund i två banker!