Jag fick nyligen ett nytt jobb och ville öppna ett nytt bankkonto då det var lite strul med in gamla internetbank. Både Nordea Och SEB nekade mig att öppna ett konto eftersom jag inte gick med på att stänga ner mina gamla konton och flytta över allt till dem. Jag har inga betalningsanmärkningar, däremot har jag lagt undan ca 150 000 kr, varpå de påpekade att om jag vill flytta över dessa pengar måste jag deklarera var de kommer ifrån samt vad de ska användas till om jag någon gång vill ta ut dem...
Den bank som inte krävde att jag stänger ner mitt gamla konto för att få öppna ett nytt var Swedbank, som däremot ville ha en kopia på mitt anställningkontrakt innan de öppnade. Jag har ordnad ekonomi och inga betalningsanmärkningar. Har banker verkligen rätt att neka en att öppna ett vanligt inlåningskonto på så vaga grunder? Och varför detta storebrorsbeteende? Vad jag ska göra med mina hårt innarbetade besparingar har väl inte dem med att göra??
Enligt vad jag kan läsa har de inte ens rätt att neka en att öppna ett bankkonto:
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/04/15/alla-som-bor-i-eu-ska-ha-ratt-till-bankkonto
så hur kommer det då sig att de har gjort det så svårt? har det att göra med att jag inte ser svensk ut, eller är det här något nytt som bankerna börjat med? någon som vet, eller har varit med om liknande? väldigt tacksam för svar, behöver verkligen ett nytt konto snarast!