2021-10-29, 17:49
Medlem
Hoppas jag postar i rätt tråd.

Kanske någon kan svara.

Om en brukare har enkelbemanning bestämt av försäkringskassan så hur går man tillväga för att få dubbelbemanning?

Exempel.

Brukaren har blivit sämre och hux flux har personalen som arbetar kring brukaren bestämt att ja vi åker dubbelt dit.

Men korrekt enligt mig är att man vänder sig till chef och ssk som sedan ser till att där är korrekt dubbelbemanning.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2021-10-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yusuke20
detta frågan är bara riktade till aspergare och andra funktions hindrade

vilka av er bor på lss boende och vilken typ bor ni på?

olika typer på lss boende

1. gruppboende för dem som behöver hjälp med vissa saker
2. serviceboende för dem som klarar vissa saker hjälp men kan ändå be personal om hjälp.
3. satelittboende/ Eget boende för dem som klarar jätte mycket och har inte personal i när heten men kan ändå ordna lite hjälp om något skulle gå snett

hur bor ni där och hur trivs ni? vad klarar ni inte av?
Bor i en Servicebostad sedan fyra år tillbaka. Mina diagnoser är GAD, PTSD och insomnia.

Här bor alla typer av människor med någon form av psykisk ohälsa.

Alltifrån personer med svår ångestproblematik, Asperger osv till fd missbrukare med psykisk diagnos i botten samt personer med psykosjukdomar.

Personligen har jag mest hjälp med städning och handling numera (i början var jag i behov av betydligt mer hjälp), så rent tekniskt så hade jag kunnat klara mig lika bra i en vanlig lägenhet med boendestöd i nuläget och har planer på att flytta.

Det var pga kronisk insomnia som jag hamnade här. Man är inte så funktionabel när man inte sover mer än någon timme eller två per dygn.

Nu är insomnian hanterbar pga de mediciner jag står på för tillfället så en flytt är fullt möjlig. Hade jag fått hjälp med sömnen direkt så hade jag nog inte ens hamnat här från första början.

Det jag trivs med är de flesta inom personalgruppen som alltid har funnits där och stöttat en under åren, samt de grannar som har blivit goda vänner.

Det jag inte trivs med är området som boendet ligger i samt en del av personerna i personalgruppen.

Vissa inom personalgruppen har lite svårt att skilja på hurpass sjuka olika individer här är och behandlar alla lika, oavsett om du är ett psykosfall eller är en relativt högfungerande individ.

Det beror på att många av dem inte har någon som helst vårdutbildning i bagaget och som utbildad Uska med inriktning psykiatri så tycker åtminstone jag att vissa personer som jobbar här beter sig väldigt oprofessionellt i vissa lägen.

Psykosfallen umgås jag inte med privat, de lever liksom i sin egen lilla värld. Däremot så finns det andra personer som man har utvecklat en djup vänskap med och som jag kommer att hålla kontakten med även efter en flytt.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-10-29 kl. 18:42.
Citera
2023-10-11, 19:31
Medlem
Brukare har rätt att neka stöd av personal, men har brukare även rätt att välja vilken personal den vill ha stöd av?
Citera
2023-10-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkAnus
Brukare har rätt att neka stöd av personal, men har brukare även rätt att välja vilken personal den vill ha stöd av?

Behöver man inte stöd av personal så ska man inte bo i en LSS-bostad.
Citera
2023-10-21, 22:33
Citat:

I princip ja , man kan välja att neka att ta emot viss hjälp från viss personal. LSS är frivillig och personal kan inte tvinga något till någonting.
Citera
2023-11-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
I princip ja , man kan välja att neka att ta emot viss hjälp från viss personal. LSS är frivillig och personal kan inte tvinga något till någonting.

Jag vet, det konstaterade jag i början.
Vad jag undrar är om de ha rätt att välja vem som SKA ge stöd. Inte vilka de INTE vill ha stöd av. 🙂
Citera
2023-11-14, 20:49
Citat:
Jag vet, det konstaterade jag i början.
Vad jag undrar är om de ha rätt att välja vem som SKA ge stöd. Inte vilka de INTE vill ha stöd av. 🙂

ja även där har de rätt att bestämma. tex vem som ska duscha en, de har även rätt att "kasta ut " personal. Eftersom det är deras hem så får de bestämma vilka som får vistas där.Så i den mån det går så tekniskt sätt så kan de bestämma vem som hjälper till för dagen. Lättare sagt än gjort.
Citera
2023-11-16, 22:02
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JJLuzifer
Behöver man inte stöd av personal så ska man inte bo i en LSS-bostad.
Det är en viss skillnad att sakna behovet och att neka insatsen någon gång ibland..

Ifall man verkligen inte vill att en särskild personal assisterar med exempelvis dusch, nekar till insatsen den dagen…med din logik så behöver man aldrig mer stöttning då, för då klarar man sig själv?

Att neka insats någon enstaka gång för att man inte känner sig bekväm är inte samma som att neka alltid.
Så sjukt typiskt Sverige, det är antingen svart eller vitt hela tiden..

LSS är en rättighetslag med hög grad av valfrihet, faktiskt en ibland de starkast bestämmande lagar vi har i Sverige. Exempelvis så kan man som assistans tagande kedjeröka i sitt hem och assistener tvingas inhalera röken, eftersom LSS går före arbetsmiljölagen i vissa delar.

Fundera på skillnaden mellan ”att behöva” och ”att välja bort”, det är inte samma sak.
Citera
2023-11-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Det är en viss skillnad att sakna behovet och att neka insatsen någon gång ibland..

Ifall man verkligen inte vill att en särskild personal assisterar med exempelvis dusch, nekar till insatsen den dagen…med din logik så behöver man aldrig mer stöttning då, för då klarar man sig själv?

Att neka insats någon enstaka gång för att man inte känner sig bekväm är inte samma som att neka alltid.
Så sjukt typiskt Sverige, det är antingen svart eller vitt hela tiden..

LSS är en rättighetslag med hög grad av valfrihet, faktiskt en ibland de starkast bestämmande lagar vi har i Sverige. Exempelvis så kan man som assistans tagande kedjeröka i sitt hem och assistener tvingas inhalera röken, eftersom LSS går före arbetsmiljölagen i vissa delar.

Fundera på skillnaden mellan ”att behöva” och ”att välja bort”, det är inte samma sak.

Ja du har rätt i det du skriver. Men väljer man som brukare bort all insats/stöd av peronal så ska man inte heller bo i ett LSS-boende och uppta en plats för någon som behöver platsen/boendet bättre.
Citera
2024-03-25, 19:26
Medlem
SodaFointains avatar
Är inom LSS men är uppväxt i en moderat familj med bra ekonomi. Då suger det att vara där på LSS och umgås med personer som måste leta burkar i pappers korgarna Asså jag känner mig för fin att va där med de personerna där. Synd om mig som måste va där och ej får umgås med lika barn leka bäst
Citera
2024-09-07, 11:03
Medlem
Vill varna för sofieholms LSS boende i Eksjö , även kallat Astoria. Finns ett 10 min långt radioklipp om detta boende. Det har stora brister på många plan. Följer inte riktlinjer & arbetstider, tar in för tunga klienter för att få så mycket betalt som möjligt. Man får inte ha överfallslarm fast det är våld mot personal så gott som varje dag. Man har inga raster och går ensam som personal på en boende. Man kan jobba flera dygn på rad utan rast . Dem lägger in rast på natten i 4 h när man har sovande jour och behöver rycka ut om det är nåt. Man blir utnyttjad och blir lurad att få jobba men sen säger dom upp personen så fort man har en åsikt.
Man behöver ha våldsamma boenden på passagerar sätet fram trots att man är ensam med dem i bilen och många gånger får man ett slag när man kör bil.
Listan kan göras lång.
Dem säger upp personer utan anledning när man påpekar nån brist eller önskemål.
Ledningen är under all kritik .
Citera
2024-09-08, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Dem lägger in rast på natten i 4 h när man har sovande jour och behöver rycka ut om det är nåt.
Men det där är väl standard dock? Jobbade på ett gruppboende förut med sovande jour och samma sak gällde där, man var tvungen att vara vaken i minst 3h för att man skulle få betalt för hela natten. Annars så fick man bara betalt för halva, vi räknade ut att vi som jobbade 100% spenderade ungefär en arbetsvecka obetalt på jobbet varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in