Citat:
Ursprungligen postat av
yusuke20
detta frågan är bara riktade till aspergare och andra funktions hindrade
vilka av er bor på lss boende och vilken typ bor ni på?
olika typer på lss boende
1. gruppboende för dem som behöver hjälp med vissa saker
2. serviceboende för dem som klarar vissa saker hjälp men kan ändå be personal om hjälp.
3. satelittboende/ Eget boende för dem som klarar jätte mycket och har inte personal i när heten men kan ändå ordna lite hjälp om något skulle gå snett
hur bor ni där och hur trivs ni? vad klarar ni inte av?
Bor i en Servicebostad sedan fyra år tillbaka. Mina diagnoser är GAD, PTSD och insomnia.
Här bor alla typer av människor med någon form av psykisk ohälsa.
Alltifrån personer med svår ångestproblematik, Asperger osv till fd missbrukare med psykisk diagnos i botten samt personer med psykosjukdomar.
Personligen har jag mest hjälp med städning och handling numera (i början var jag i behov av betydligt mer hjälp), så rent tekniskt så hade jag kunnat klara mig lika bra i en vanlig lägenhet med boendestöd i nuläget och har planer på att flytta.
Det var pga kronisk insomnia som jag hamnade här. Man är inte så funktionabel när man inte sover mer än någon timme eller två per dygn.
Nu är insomnian hanterbar pga de mediciner jag står på för tillfället så en flytt är fullt möjlig. Hade jag fått hjälp med sömnen direkt så hade jag nog inte ens hamnat här från första början.
Det jag trivs med är de flesta inom personalgruppen som alltid har funnits där och stöttat en under åren, samt de grannar som har blivit goda vänner.
Det jag inte trivs med är området som boendet ligger i samt en del av personerna i personalgruppen.
Vissa inom personalgruppen har lite svårt att skilja på hurpass sjuka olika individer här är och behandlar alla lika, oavsett om du är ett psykosfall eller är en relativt högfungerande individ.
Det beror på att många av dem inte har någon som helst vårdutbildning i bagaget och som utbildad Uska med inriktning psykiatri så tycker åtminstone jag att vissa personer som jobbar här beter sig väldigt oprofessionellt i vissa lägen.
Psykosfallen umgås jag inte med privat, de lever liksom i sin egen lilla värld. Däremot så finns det andra personer som man har utvecklat en djup vänskap med och som jag kommer att hålla kontakten med även efter en flytt.