• 2
  • 3
2025-06-06, 14:29
Medlem
Pyssling67s avatar
Hur blir det om en person som bor på ett gruppboende vill ut på krogen och träffa folk?
Kan då personalen följa med den personen och stanna tills krogen stänger?
Vad jag har förstått så spelar det väldigt stor roll vilken typ av person det är som jobbar på ett boende.
Citera
2025-06-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Hur blir det om en person som bor på ett gruppboende vill ut på krogen och träffa folk?
Vad jag har förstått så spelar det väldigt stor roll vilken typ av person det är som jobbar på ett boende.

Då måste det i så fall vara planerat i förväg, annars saknas det personal på boendet. Och den är ju redan minsta tänkbara nattetid.

Men jag tror inte personal på boenden måste följa med på sådant. En personlig assistent behöver det däremot.
Citera
2025-06-15, 16:53
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Då måste det i så fall vara planerat i förväg, annars saknas det personal på boendet. Och den är ju redan minsta tänkbara nattetid.

Men jag tror inte personal på boenden måste följa med på sådant. En personlig assistent behöver det däremot.
Okej.
Men bor en person på ett boende så blir inte den personen beviljad någon personlig assistent eller ledsagare då allt sånt ska skötas av boende personalen.

När brukar nattpersonalen börja jobba då?
Citera
2025-06-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67

Den första frågan: Det beror på hur bra personen fungerar i samhället. Jag tex, får vara på krogen ensam utan problem. Jag säger bara till då jag kommer hem och det beror på brandregler. Ofta så behövs det ingen större planering om jag ska till krogen.
Andra frågan: Det beror på hurdant boende det är men oftast så är det personens kontaktperson som är med men det kan också vara en förvaltare. Ofta kan personen fixa avtal med sin förvaltare eller kontaktperson så att de följer med.
Tredje saken. de som jobbar på boenden ska hjälpa alla boende så gott de går
Citera
2025-06-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yusuke20
detta frågan är bara riktade till aspergare och andra funktions hindrade

vilka av er bor på lss boende och vilken typ bor ni på?

olika typer på lss boende

1. gruppboende för dem som behöver hjälp med vissa saker
2. serviceboende för dem som klarar vissa saker hjälp men kan ändå be personal om hjälp.
3. satelittboende/ Eget boende för dem som klarar jätte mycket och har inte personal i när heten men kan ändå ordna lite hjälp om något skulle gå snett

hur bor ni där och hur trivs ni? vad klarar ni inte av?

Jag bor på ett gruppboende och klarar det mesta själv. Har viss hjälp med ekonomi och städning.

Vi har vanliga lägenheter men de är renoverade så att de är handikappsvänliga. De går att köra in med en stor rullstol i min lägenhet och i samtliga rum. Det finns inga trösklar och dörrarna är utbytta till sådana som öppnas åt sidan.

Toaletten är superstor och varje person på mitt boende har egen tvättmaskin och torktumlare. Vissa har även tolrskåp. Det är de som vi hyr av som står för den kostanden så vi behöver inte köpa egna maskiner.

Jag trivs bra i lägenheten förutom att jag stör mig på den som bor ovanför mig. Jag har ringt störningsjourden flera gånger angående den grannen. Det bor många invandrare i området där jag bor och en del av dem kan vara störiga men jag låtsas inte om dem. Har nära till en stor livsmedelsaffär och jag handlar själv.

Vad jag inte klarar av? Hmm. Har viss städhjälp och hjälp med ekonomin så att jag inte slösar för mycket pengar. Jag och en personal brukar göra mycket mat en gång i veckan så det blir många matlådor.
Citera
2025-06-25, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Den första frågan: Det beror på hur bra personen fungerar i samhället. Jag tex, får vara på krogen ensam utan problem. Jag säger bara till då jag kommer hem och det beror på brandregler. Ofta så behövs det ingen större planering om jag ska till krogen.
Andra frågan: Det beror på hurdant boende det är men oftast så är det personens kontaktperson som är med men det kan också vara en förvaltare. Ofta kan personen fixa avtal med sin förvaltare eller kontaktperson så att de följer med.
Tredje saken. de som jobbar på boenden ska hjälpa alla boende så gott de går

en förvaltare hänger knappast med ut på krogen
sluta röka på
Citera
2025-06-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjonsson1986
en förvaltare hänger knappast med ut på krogen
sluta röka på

Min kontaktperson följer med mig på krogen och det kan min förvaltare också, eftersom han råkar vara min pappa. Du vet inte allt.
Citera
2025-06-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Min kontaktperson följer med mig på krogen och det kan min förvaltare också, eftersom han råkar vara min pappa. Du vet inte allt.

utgick bara från hur det brukar va
och sluta va så jävla otrevlig
men du har väll förmyndare av en anledning
otrevlig , våldsam
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem