Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-01, 16:49
  #1
Medlem
detta frågan är bara riktade till aspergare och andra funktions hindrade

vilka av er bor på lss boende och vilken typ bor ni på?

olika typer på lss boende

1. gruppboende för dem som behöver hjälp med vissa saker
2. serviceboende för dem som klarar vissa saker hjälp men kan ändå be personal om hjälp.
3. satelittboende/ Eget boende för dem som klarar jätte mycket och har inte personal i när heten men kan ändå ordna lite hjälp om något skulle gå snett

hur bor ni där och hur trivs ni? vad klarar ni inte av?
Citera
2015-11-09, 03:33
  #2
Medlem
Vad är dygnspriset för LSS/gruppboende?

Ja jag undrar vad det genomsnittliga priset är per månad för en person som har LSS och bor i gruppbostad.

Det måste ligga på ungefär samma nivå som HVB hem?

Kan det vara 2500-3000 i dygnskostnad?
Citera
2015-11-09, 06:18
  #3
Medlem
Menar du typ ett lägenhetshus med personal på dagtid o sedan ungdomar som bor där ?

Säkert 2-3000kr utåt, men i själva verket mycket mer. Finns få som grisar så mycket som ungdomar som bor hemifrån i ett boende i den åldern.

Var på fest i ett sådant hus i yngre dagar och de var rökning, saker som gick sönder och många med missbruksproblematik bor du ju där så dom underhåller inte direkt sitt boende dom får gratis av staten.

10.000 per person tror jag är en rimlig siffra.
Citera
2015-11-09, 08:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Menar du typ ett lägenhetshus med personal på dagtid o sedan ungdomar som bor där ?

Säkert 2-3000kr utåt, men i själva verket mycket mer. Finns få som grisar så mycket som ungdomar som bor hemifrån i ett boende i den åldern.

Var på fest i ett sådant hus i yngre dagar och de var rökning, saker som gick sönder och många med missbruksproblematik bor du ju där så dom underhåller inte direkt sitt boende dom får gratis av staten.

10.000 per person tror jag är en rimlig siffra.

LSS är boende för funktionshindrade. Kostnad är 2500/dygn. Ingen med missbruksproblematik bor där. Och det är som regel inte ungdomar. Sluta gissa.
Citera
2015-11-09, 15:24
  #5
Medlem
tallmeisters avatar
Jag bor på ett lss-boende och det jag vet är att det ligger runt 6000 i månaden med egen lägenhet.
Men dygnspriset undrar jag om du menar kortis? Att bara vara där som avlasting ish?
Citera
2015-11-09, 17:21
  #6
Medlem
Nej det är inte priset som du betalar utan kostnaden totalt genom andras tjänster och löner,administrativt arbete m.m.

2500 per dygn låter rimligt det ska vara lika om inte mer än vad en HVB placering drar in.
Citera
2015-11-12, 17:45
  #7
Medlem
MorganPalssons avatar
Det går inte att svara på frågan. Svaret är inte en summa, priset beror på vem som är utföraren, vad brukaren har för omvårdnadsbehov och andra variabler som tillgång och efterfrågan.
Citera
2015-11-12, 19:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Det går inte att svara på frågan. Svaret är inte en summa, priset beror på vem som är utföraren, vad brukaren har för omvårdnadsbehov och andra variabler som tillgång och efterfrågan.


Jag tror iaf. att det minsta ligger på 2500kr per dygn upp till 10 000kr max per dygn.
Citera
2017-04-09, 20:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphoreign
Ja jag undrar vad det genomsnittliga priset är per månad för en person som har LSS och bor i gruppbostad.

Det måste ligga på ungefär samma nivå som HVB hem?

Kan det vara 2500-3000 i dygnskostnad?
man kan ha satellit lägenhet min kostar 6000 kr i månaden
Citera
2017-04-09, 20:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yusuke20
detta frågan är bara riktade till aspergare och andra funktions hindrade

vilka av er bor på lss boende och vilken typ bor ni på?

olika typer på lss boende

1. gruppboende för dem som behöver hjälp med vissa saker
2. serviceboende för dem som klarar vissa saker hjälp men kan ändå be personal om hjälp.
3. satelittboende/ Eget boende för dem som klarar jätte mycket och har inte personal i när heten men kan ändå ordna lite hjälp om något skulle gå snett

hur bor ni där och hur trivs ni? vad klarar ni inte av?
Alt 3.
Citera
2017-04-12, 12:59
  #11
Medlem
Kan LSSen lämna mig ifred. Den gamla gjorde det i 8 år. Ingen personal var här heller förutom personal sötisen jag hade crush på varje tisdag. Det skumma var att jag tror han är inblandad för en anna person kom och hämtade mig och sa jag skulle säga till min LSS då att jag ville flyttta hemifrån och hon ville sätta mig i en lägenhet himla långt bort ca 1 km från där han är uppväxt så han måste varit inblandad. Gamla lss kom tillbaka som lämnade en ifred i 8 år. Kan personalen sluta komma och säga man har insats varje torsdag tack!
Citera
2021-01-26, 23:04
  #12
Medlem
Hej! Vill varna för ett LSS boende i Södertälje vilket är Evus omsorg på Måsnarydsvägen 3. Detta boende går emot allt dom säger utåt och är ett riktigt hemskt boende!! Här jobbar det en person som är dömd för ett flertal brott och ingen har kompetens som jobbar här. Personalen hånar, kränker och talar nedlåtande ständigt om boenden här och till och konfronterar man en i personalen efter det hånande kränkande dom sagt ljuger dom och säger att dom aldrig sagt så.

Det är ständigt myglande, man säger att man har en sjuksköterska som är den pensionerade mamman till ägaren som jag träffar 2 gånger under mina år men som kallas in som sjuksköterska vid läkarsamtal. Det är ständiga bestraffningsmetoder här där alla i personalen går emot en när jag berättat för mina föräldrar vad dom gjort. Fryser ut, mobbar ut, provocerar genom att hånskratt i ansiktet osv. Det finns mycket mycket mycket mer om detta boende och jag vill varna Alla för att flytta hit.
Blev nedsövd med medecin 1 år och sov 15-17 timmar sen jag kom hit, gick upp 40 kilo, det är ljugande om allt, myglande, en kvinna som jobbar här samarbetar med en kvinna som äger en gård dit man kan åka och jobba för 20 kr i timmen som också ständigt skrattar och hånar en, som hon är privat vän med. Det finns mkt att säga om detta boende, detta är bara lite men vill varna Alla för EVUS OMSORG SÖDERTÄLJE. Bland annat skulle dom ha hand om en brukares kanin när denna person var inlagd på psyk men kaninen " råkade " försvinna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback