2014-11-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Innebär det att föräldrarna har överlåtit föräldraskapet på Rami? Förstår inte den faktiska konsekvensen/betydelsen av särskilt förordnad vårdnadshavare. Eller innebär detta ett tillfälligt föräldraskap?

Jag har tidigare länkat till föräldrabalkens bestämmelser. Det finns också information i denna länk som beskriver det ansvar Rami fick över Yara.

http://ensamkommandebarn.skl.se/komm...vardnadshavare
Citera
2014-11-17, 14:21
Medlem
Citat:
Du kan väl göra fler återbesök? I alla fall när rättegången drar igång igen

Och min åsikt i det här fallet är att Migrationsverket gör helt rätt om pappans historia inte håller. Barnet ska ha egna individuella skyddsskäl. Och har inte pappan skäl nog ska han inte kunna använda sin dotter för att ta sig hit. Det ska inte skickas några fler signaler om att det effektivaste sättet att få asyl är att skicka sina barn. Apropå barnkonventionen. Som väl är tänkt att vara för barnens bästa.

Citat AB
"12-åriga Maria från Afghanistan kom ensam till Örebro för tre år sedan. Hon har klarat sig bra, fått uppehållstillstånd, börjat skolan och lärt sig svenska. För ett år sedan lyckades hennes pappa ta sig till Sverige. Maria var inte ensam längre. Men nu utvisar Migrationsverket pappan. Man tror inte på hans berättelse om varför han tvingades fly från Afghanistan.Att han har en dotter i Örebro spelar ingen roll. Om Maria vill vara med sin pappa får hon väl åka till Afghanistan, menar migrationsmyndigheten."

Det citerade fallet skiljer sig från Yaras fall. Det är så att barn inte utvisas till Gaza även om de har sina föräldrar där som kan ta emot dem. Afghanska ensamkommande barn utvisas till Afghanistan om de saknar individuella skyddsskäl och har sin far eller andra nära släktingar av manligt kön kvar i landet. I det citerade fallet skulle familjen ha lämnat Afghanistan tillsammans och splittras i Turkiet, enligt artikeln. Den 12-åriga flickan Maria fick PUT pga att hon inte hade någon kvar i Afghanistan som kunde ta emot henne. Om hon hade sökt asyl tillsammans med sin familj hade hela familjen fått avslag - om deras asylskäl inte var trovärdiga. Om Yara hade sökt asyl med sin familj hade hela familjen fått stanna pga att man inte skicka barn - eller barnfamiljer till Gaza oavsett trovärdigheten av deras asylskäl. Det är därför jag inte förstår varför Yaras familj inte åkte hit tillsammans med henne. Som jag har förstått så handlade det inte om brist på pengar.
Citera
2014-11-17, 14:35
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Innebär det att föräldrarna har överlåtit föräldraskapet på Rami? Förstår inte den faktiska konsekvensen/betydelsen av särskilt förordnad vårdnadshavare. Eller innebär detta ett tillfälligt föräldraskap?
Att döma av den här texten, just om "särskilt förordnad vårdnadshavare" så verkar det absolut som om föräldraskapet måste ha överlåtits på Rami:

"Återflyttning av vårdnaden till föräldrarna
Om det varaktiga hindret upphör som lett till att en särskilt förordnad vårdnadshavare
[i det här fallet Rami] utsetts, kommer den biologiska föräldern finna att han eller hon enligt svensk lag inte längre är vårdnadshavare för sitt barn, till exempel om föräldern och barnet återförenas i Sverige.

För att återfå vårdnaden måste föräldern väcka talan i tingsrätten enligt 6 kap.10 § FB. Barnets bästa enligt 6 kap.2 a § FB är avgörande för beslutet om föräldern ska återfå vårdnaden."

Källa (tack Vresrosen): http://ensamkommandebarn.skl.se/komm...vardnadshavare

Då måste väl de villkor rörande "vårdnadshavares" ansvar, uppgifter och skyldigheter i den text från familjehemssidan som jag citerade tidigare gälla även en "särskilt förordnad vårdnadshavare", eller missförstår jag något?
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-17 kl. 14:45.
Citera
2014-11-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har tidigare länkat till föräldrabalkens bestämmelser. Det finns också information i denna länk som beskriver det ansvar Rami fick över Yara.

http://ensamkommandebarn.skl.se/komm...vardnadshavare
Återflyttning av vårdnaden till föräldrarna
Om det varaktiga hindret upphör som lett till att en särskilt förordnad vårdnadshavare utsetts, kommer den biologiska föräldern finna att han eller hon enligt svensk lag inte längre är vårdnadshavare för sitt barn, till exempel om föräldern och barnet återförenas i Sverige.
Citera
2014-11-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Då måste väl de villkor rörande "vårdnadshavares" ansvar, uppgifter och skyldigheter i den text från familjehemssidan som jag citerade tidigare gälla även en "särskilt förordnad vårdnadshavare", eller missförstår jag något?

I stort sett, men det finns skillnader. Här är en sammanfattning av ett avsnitt ur den externa utredningen (presenterades i juni) av kommunens agerande i fallet Yara:
Socialtjänsten har skriftliga rutiner för att ta emot ensamkommande barn. Men rutinerna följs inte och har heller inte uppdaterats efter ändringar i lagar och förordningar. Istället har verksamheten utvecklat en ”egen policy” som innebär att ensamkommande barn som placeras hos släktingar inte bedöms ha något vårdbehov. Konsekvensen blir att barnet och familjen inte får det stöd och den uppföljning som barn i familjehem får.

Länk till hela utredningen finns en bit ner på den här sidan:
http://www.karlskrona.se/sv/Nyheter-...tande-rutiner/
Citera
2014-11-17, 15:10
Medlem
Citat:
Att döma av den här texten, just om "särskilt förordnad vårdnadshavare" så verkar det absolut som om föräldraskapet måste ha överlåtits på Rami:

"Återflyttning av vårdnaden till föräldrarna
Om det varaktiga hindret upphör som lett till att en särskilt förordnad vårdnadshavare utsetts, kommer den biologiska föräldern finna att han eller hon enligt svensk lag inte längre är vårdnadshavare för sitt barn, till exempel om föräldern och barnet återförenas i Sverige.

För att återfå vårdnaden måste föräldern väcka talan i tingsrätten enligt 6 kap.10 § FB. Barnets bästa enligt 6 kap.2 a § FB är avgörande för beslutet om föräldern ska återfå vårdnaden."

Källa (tack Vresrosen): http://ensamkommandebarn.skl.se/komm...vardnadshavare

Då måste väl de villkor rörande "vårdnadshavares" ansvar, uppgifter och skyldigheter i den text från familjehemssidan som jag citerade tidigare gälla även en "särskilt förordnad" vårdnadshavare, eller missförstår jag något?

Det blir enklare att förstå åklagaren och hur hon tänkte. Jag tror inte en sekund på att Rami är oskyldig. Jag tror inte heller att polisens utredare och åklagaren tror en sekund på något denne Rami kommer med!

Men ett åtal måste vara styrkt med bevis, och det finns ju alltid rimligt tvivel!

I detta fall gick det inte att utreda längre eller få ut något mer i förhör. Det finns en inbyggd chansning i åtalet och brottsrubriceringen som visade sig vara lyckad. En åklagare och tre advokater med olika frågeställningar för de olika sidorna (parterna) gör att dessa olika utsagor redan har stärkt åtalet mot Rami, och de är inte ens färdiga med honom och Madi!

Det är helt uppenbart att Rami endast såg vårdnadsgrejen som en del i ett större upplägg. Utan en susning om det rättsliga allvaret i vårdnad, trots att han sökte vårdnad med juridisk hjälp i en tingsrätt. Det visar hur Rami & co ser på våra myndigheter och domstolar; allt blir till ett dåligt skämt.

Jag tror inte dessa personer kan uppfatta signaler som att alla är lugna och vänliga; polisen, och åklagaren talar civiliserat till dem och domaren ser också lika vänlig ut som socialtanterna. Det framkom när Rami vädjade om sitt eget skinn.

Det vi ser är vad som ska till för att dessa personer ska bli tillrättavisade. När de dödat ett barn kommer konsekvenserna utan förvarning. Rami var övertygad i sin primitiva okunnighet om att alla i Sverige är idioter när han sammanställde det han tyckte borde vara bevisningen i denna sak. I sin egoism offrade han Madi, och nu är han rädd för vad hon har att berätta.

Rami borde inte ens haft vårdnaden över sina egna barn efter vad som framkommit om honom som förälder. Jag tror säkert att han gillade idén om att han var pappa till två söner, men han hade inget begrepp om hur man lever som gift med ansvaret för barn. Bara den omständigheten att han har en son som benämner Yara som hund visar på vilka uslingar vi har med att göra. Jag tror denna lilla pojke på tre år både deltagit och varit vittne i att plåga Yara.
Citera
2014-11-17, 15:58
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är helt uppenbart att Rami endast såg vårdnadsgrejen som en del i ett större upplägg. Utan en susning om det rättsliga allvaret i vårdnad, trots att han sökte vårdnad med juridisk hjälp i en tingsrätt. Det visar hur Rami & co ser på våra myndigheter och domstolar; allt blir till ett dåligt skämt.
Med tanke på hur svårt det är även för en annan att få riktigt grepp om vad detta med "särskilt förordnad vårdnadshavare" egentligen innebär, så undrar jag om kanske Mohammed och Madleen inte heller var fullt införstådda med den juridiska innebörden i att låta Rami få detta förordnande - dvs att det i praktiken innebar att de frånsade sig själva vårdnaden om Yara.

Jag tror att de hela tiden såg sig som självklara föräldrar och att det här bara innebar att de gick med på att låta Rami ha hand om Yara en tid och att hon sedan skulle kunna flytta tillbaka till dem igen (oavsett var nu detta skulle ske) utan något särskilt krångel. I deras ögon var kanske det här med att göra Rami till särskilt förordnad vårdnadshavare bara en formalitet, någonting som det blankettbemängda svenska systemet krävde för att Yara tillfälligt skulle kunna bo hos honom med honom som ansvarig vuxen som skötte kontakten med myndigheter etc.
Citera
2014-11-17, 16:06
Medlem
Citat:
Med tanke på hur svårt det är även för en annan att få riktigt grepp om vad detta med "särskilt förordnad vårdnadshavare" egentligen innebär, så undrar jag om kanske Mohammed och Madleen inte heller var fullt införstådda med den juridiska innebörden i att låta Rami få detta förordnande - dvs att det i praktiken innebar att de frånsade sig själva vårdnaden om

Madleen och Mohammed har hela tiden haft ett juridiskt biträde i Sverige. Med tanke på detta och med tanke på att båda är högutbildade människor så är jag helt övertygad om att de visste vad det innebar att de frånsade sig vårdnaden. Madleen och Mohammed hade en plan som de följde till punkt och pricka. Om exempelvis Madleen misstänkte att Yara misshandlades eller missköttes av sin vårdnadshavare så hade hon kunnat kontakta socialen antingen direkt eller via sitt juridiska biträde. Även om hon inte längre var vårdnadshavare så borde hennes ord vägt mer än till exempel grannarnas. Hon kände sin dotter och pratade med henne via skype så gott som dagligen.
Senast redigerad av nantale 2014-11-17 kl. 16:18.
Citera
2014-11-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Madleen och Mohammed har hela tiden haft ett juridiskt biträde i Sverige. Med tanke på detta och med tanke på att båda är högutbildade människor så är jag helt övertygad om att de visste vad det innebar att de frånsade sig vårdnaden. Madleen och Mohammed hade en plan som de följde till punkt och pricka. Om exempelvis Madleen misstänkte att Yara misshandlades eller missköttes av sin vårdnadshavare så hade hon kunnat kontakta socialen antingen direkt eller via sitt juridiska biträde. Även om hon inte längre var vårdnadshavare så borde hennes ord vägt mer än till exempel grannarnas. Hon kände sin dotter och pratade med henne via skype så gott som dagligen.

De kunde fortfarande ha sett det som något nödvändigt byråkratiskt krångel och inte faktiska förhållanden gällande sitt eget barn. De verkar inte heller ha vetat att de kunde ha sökt som hel familj
med positivt resultat. Rami verkar vara den som höll i trådarna ang. asyl och informerade familjen om asylprocessen. Det var också han som info om praxisfallet med den 17 åriga pojken som fick avslag.

Själv blir jag inte riktigt klok på familjen. De har bott 25 år i Syrien och biopappa är tjänsteman inom Fatah i Gaza. Relativt nyinflyttade som jag förstår och ryktet säger att pappan först var stationerad i Ramallah. Tror pappan bekräftar detta i någon artikel. Samtidigt är Yara född i Gaza så de kan inte vara så väldigt nyinflyttade. Ja, ja ingen bra ide att begrava sig i deras uppgifter svårt att få ihop det.

Får för mig att deras problem kan vara släktrelaterade även om de själva inte är etablerade verkar de ha en stor släkt i Gaza.
Citera
2014-11-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Vad visste bio-föräldrarna om hur paret levde i Sverige? Vad borde de ha fått reda på av soc? Jag tänker dels på vad som var känt om paret INNAN Yara kom till dem och dels vad som hände EFTER Yara kom.
Bio-pappan kände inte till om Madis stöld och försök till stöld i augusti och i november 2012. Jag tror inte heller de kände till Madis anmälan till polisen vintern 2012 om att hon blivit slagen av Rami.
Yara hittades ensam i lägenheten med två små barn i mars 2014 och soc och polis tillkallades. Det blev bio-föräldrarna informerade om efteråt. Soc gjorde ett hembesök hos paret i april 14 med anledning av händelsen och vid hembesöket hade man skypekontakt med bio-modern Madlen. Jag utgår från att hon fick korrekt information om händelsen av soc. Av journalanteckningen framgår att Madlen uttalar sitt förtroende för familjen.
Ringde ingen alarmklocka i huvudet på bio-mamma då, kan man undra. Det borde ha stått klart för henne att omkring Madi och Rami fanns inget nätverk. Ingen granne man man kunde banka på hos o fråga om hjälp i en nödsituation! Inga vänner, inga bekanta?? Ingen...Vet vi här i tråden varför Madi lämnade barnen ensamma?
Bio-föräldrarna kände inte heller till den skriftliga anmälan från privatperson till skolan och till soc. som gjordes hösten 2013 att Yara gick "ute i trafiken" och var för tunt klädd. Bio-familjen verkar inte heller ha blivit informerad om skolans oro för Yara och de kände inte till Yaras snatterier heller. Naturligtvis visste de inte heller om polisanmälan som kom till soc på långfredagen -14.
Det är möjligt att de kommer att stämma kommunen och begära skadestånd. De kan hänvisa till skolans anmälningsplikt som inte följdes och till socialförvaltningens dåliga handläggning.
Vad de borde ha blivit underrättade om vad gäller det jag har skrivit - ja, det är jag inte människa att reda ut. Kanske någon annan i tråden har kunskap om det?
Svårt att hålla reda på årtal!! Det var i mars och april 2013 som Yara var ensam med barnen och soc och polis kontaktades. Yara hade god man då.
Citera
2014-11-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om mamman är högutbildad vet jag inte, men det verkar troligt att pappan har i vart fall gymnasieutbildning (från Damaskus). AWU, Luanda, som han säger på Facebooksidan att han har en mastersutbildning från, är ett välkänt bluffuniversitet som säljer intyg på beställning. Så särskilt högutbildad är han inte i den meningen. Men det kan ju vara en kunnig administratör ändå.
Annars är det du säger i denna sak vederhäftigt nog.
Sen är det en annan fråga hur mamman skulle ha blivit bemött om hon eller biträdet försökt agera.
Citera
2014-11-17, 16:50
Medlem
Citat:
De kunde fortfarande ha sett det som något nödvändigt byråkratiskt krångel och inte faktiska förhållanden gällande sitt eget barn. De verkar inte heller ha vetat att de kunde ha sökt som hel familj
med positivt resultat. Rami verkar vara den som höll i trådarna ang. asyl och informerade familjen om asylprocessen. Det var också han som info om praxisfallet med den 17 åriga pojken som fick avslag.

Själv blir jag inte riktigt klok på familjen. De har bott 25 år i Syrien och biopappa är tjänsteman inom Fatah i Gaza. Relativt nyinflyttade som jag förstår och ryktet säger att pappan först var stationerad i Ramallah. Tror pappan bekräftar detta i någon artikel. Samtidigt är Yara född i Gaza så de kan inte vara så väldigt nyinflyttade. Ja, ja ingen bra ide att begrava sig i deras uppgifter svårt att få ihop det.

Får för mig att deras problem kan vara släktrelaterade även om de själva inte är etablerade verkar de ha en stor släkt i Gaza.

Vilka problem menar du. Av Madleen och Mohammeds berättelser framgår inte att de skulle haft några problem förutom situationen i Gaza som ju drabbar alla och envar där. Tvärtom, familjen hade det gott ställt. Yara skickades till Sverige enbart för att hon skulle hämta sig från traumat som hon fick när hennes skola bombades. Vilket rimmar illa med att familjen omedelbart efter att Yara fått PUT sökte tillstånd på anknytning. Jag vill inte vara med på att hitta bortförklaringar som urskuldar Yaras föräldrar. De har inte misshandlat Yara till döds och de kommer inte dömas för något brott. Men de har skickat sin tös hit, de har sett att hon for illa men de har inte agerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in