Citat:
Ursprungligen postat av
Pethrus
Att döma av den här texten, just om "särskilt förordnad vårdnadshavare" så verkar det absolut som om föräldraskapet måste ha överlåtits på Rami:
"Återflyttning av vårdnaden till föräldrarna
Om det varaktiga hindret upphör som lett till att en särskilt förordnad vårdnadshavare utsetts, kommer den biologiska föräldern finna att han eller hon enligt svensk lag inte längre är vårdnadshavare för sitt barn, till exempel om föräldern och barnet återförenas i Sverige.
För att återfå vårdnaden måste föräldern väcka talan i tingsrätten enligt 6 kap.10 § FB. Barnets bästa enligt 6 kap.2 a § FB är avgörande för beslutet om föräldern ska återfå vårdnaden."
Källa (tack Vresrosen):
http://ensamkommandebarn.skl.se/komm...vardnadshavare
Då måste väl de villkor rörande "vårdnadshavares" ansvar, uppgifter och skyldigheter i den text från familjehemssidan som jag citerade tidigare gälla även en "särskilt förordnad" vårdnadshavare, eller missförstår jag något?
Det blir enklare att förstå åklagaren och hur hon tänkte. Jag tror inte en sekund på att Rami är oskyldig. Jag tror inte heller att polisens utredare och åklagaren tror en sekund på något denne Rami kommer med!
Men ett åtal måste vara styrkt med bevis, och det finns ju alltid rimligt tvivel!
I detta fall gick det inte att utreda längre eller få ut något mer i förhör. Det finns en inbyggd chansning i åtalet och brottsrubriceringen som visade sig vara lyckad. En åklagare och tre advokater med olika frågeställningar för de olika sidorna (parterna) gör att dessa olika utsagor redan har stärkt åtalet mot Rami, och de är inte ens färdiga med honom och Madi!
Det är helt uppenbart att Rami endast såg vårdnadsgrejen som en del i ett större upplägg. Utan en susning om det rättsliga allvaret i vårdnad, trots att han sökte vårdnad med juridisk hjälp i en tingsrätt. Det visar hur Rami & co ser på våra myndigheter och domstolar; allt blir till ett dåligt skämt.
Jag tror inte dessa personer kan uppfatta signaler som att alla är lugna och vänliga; polisen, och åklagaren talar civiliserat till dem och domaren ser också lika vänlig ut som socialtanterna. Det framkom när Rami vädjade om sitt eget skinn.
Det vi ser är vad som ska till för att dessa personer ska bli tillrättavisade. När de dödat ett barn kommer konsekvenserna utan förvarning. Rami var övertygad i sin primitiva okunnighet om att alla i Sverige är idioter när han sammanställde det han tyckte borde vara bevisningen i denna sak. I sin egoism offrade han Madi, och nu är han rädd för vad hon har att berätta.
Rami borde inte ens haft vårdnaden över sina egna barn efter vad som framkommit om honom som förälder. Jag tror säkert att han gillade idén om att han var pappa till två söner, men han hade inget begrepp om hur man lever som gift med ansvaret för barn. Bara den omständigheten att han har en son som benämner Yara som hund visar på vilka uslingar vi har med att göra. Jag tror denna lilla pojke på tre år både deltagit och varit vittne i att plåga Yara.