Citat:
Ursprungligen postat av
LaScala
Den här artikeln gör nog mer skada än nytta för pappan.
Jag blev riktigt förbannad trots att jag förstår hans frustration och är van vid skuldförskjutning både från skyldiga till och drabbade av brott.
Han lägger skulden på flickans död på svenska myndigheter som inte skyddat henne.
Visst, en stor skuld faller på de som inte agerat trots oro från fler personer.
Men- barn blir faktiskt dödade utan att det föregåtts av nån orosanmälan.
Vems är skulden då?
Det känns som utpressning, nu ska mördarkommunen betala hotellvistelse och uppehälle som straff.
Är det verkligen ingen släkting som kan ställa upp med husrum?
Ja hans uttalanden är minst sagt knepiga. Värst är det när han talar om Y. Hur lycklig hon var, att hon inte ville hem, hur länge hon varit här osv. Sedan är det oerhört irriterande att han så ensidigt lägger skulden på svenska myndigheter. Och inte en enda gång nämner MGM eller en antydan om sin egen roll. Vet inte om det är något slags Estoniasyndrom? Att förlägga all skräck, hat och skuld på en opersonlig myndighet.
Träffade ju honom som hastigast på minnesstunden. Upplevde honom som vänlig men mycket upprörd och sökandes svar eller vad man nu skall kalla det. Vad som är rätt i artikeln tror jag dock är att det är först nu han förstår att Y verkligen är död.
I en mer normal situation (för honom) skulle han haft tillgång till MGM på ett annat sätt. Den möjligheten finns ju inte här. Då återstår kanske bara staten eller att inse sin egen del vilket nog inte när aktuellt i det här läget.
Jag är ytterst ambivalent till biopappa med familj. Både pg. av hur de släppt flickan vind för våg och hans idiotiska uttalanden. Vet dock fortfarande inte riktigt om det hela är en krisreaktion eller om det finns något annat bakom.
Han har viss hjälp från Palestinska ambassaden (inte palestinska föreningen) och jag tror de försöker få honom att balansera sina uttalanden. Tror inte de lyckas något vidare.