2014-06-12, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Oj, du har stora mindervärdeskomplex förstår jag och tolkar mitt inlägg lite hipp som happ.
Nåväl det va ju konstigt att du känner på det viset, men jag svarade på en fråga om åtal och när det kan tänkas väckas. Jag tänkte nog mer på tiden det tar för åtal än att vara dryg.

Vi är ytterst tacksamma hela bunten för att du och dina kollegor delar med er av era kunskaper tråden. Och begriper mycket väl att det är ni som ger en hel del substans och fakta åt fallet. Det hindrar oss inte från att komma med olika mer eller mindre påhittade (ofta felstavade) mordteorier. Så länge vi är tydliga med att det är spekulationer så kan vi gott få hållas. Tycker jag. Mycket bättre med mord än sminkteorier är det också. (har allvarliga med smink det har jag.)

Men är det normalt med så långa häktningstider? Här skulle det alltså röra sig om närmare ett halvår...
Citera
2014-06-12, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Vi är ytterst tacksamma hela bunten för att du och dina kollegor delar med er av era kunskaper tråden. Och begriper mycket väl att det är ni som ger en hel del substans och fakta åt fallet. Det hindrar oss inte från att komma med olika mer eller mindre påhittade (ofta felstavade) mordteorier. Så länge vi är tydliga med att det är spekulationer så kan vi gott få hållas. Tycker jag. Mycket bättre med mord än sminkteorier är det också. (har allvarliga med smink det har jag.)

Men är det normalt med så långa häktningstider? Här skulle det alltså röra sig om närmare ett halvår...
MrsMagoo tar fram värdefulla dokument i denna och andra trådar. Men jag tror att hon är rätt ensam om att i sina mer deliriska stunder tro att hon har rätt att bestämma vad alla andra i tråden ska skriva om. Jag tycker diskussionerna i den här tråden varit sansade och behärskade!
Ett halvårs häktningstid är inte något extremt i mordfall, i vart fall inte om man räknar från brottet tills dess att domen äger laga kraft. Nu är det dessutom semestertider, så jag tror inte på åtal förrän tidigast i mitten av september.
Citera
2014-06-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Biopappan låter sej intervjuas i en öppen artikel i Sydöstran
http://www.bltsydostran.se/nyheter/k...a/(4322793).gm

Irriterad på att inte Karlskrona kommun längre tänker "sponsra" hans fortsatta vistelse.
Citat:
Hittills har kommunen stått för kostnaden för Mohammed Alnajjars hotellrum under hans vistelse i Karlskrona. Från och med fredag gör de inte längre det.
– De tycker väl att de är ”färdiga” med mig nu, säger han uppgivet men med behärskad vrede

Jaha, han vill se huvuden rulla. Allt enligt god Gaza-mentalitet. "Alla ansvariga ska avgå". Men, han själv då? Oansvarigt att skicka iväg sitt barn, eller? Han borde haft bättre koll med Skype, Facebook och sms.
Citera
2014-06-12, 11:44
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Biopappan låter sej intervjuas i en öppen artikel i Sydöstran

Irriterad på att inte Karlskrona kommun längre tänker "sponsra" hans fortsatta vistelse.
Citat:
Hittills har kommunen stått för kostnaden för Mohammed Alnajjars hotellrum under hans vistelse i Karlskrona. Från och med fredag gör de inte längre det.
– De tycker väl att de är ”färdiga” med mig nu, säger han uppgivet men med behärskad vrede

Den här artikeln gör nog mer skada än nytta för pappan.
Jag blev riktigt förbannad trots att jag förstår hans frustration och är van vid skuldförskjutning både från skyldiga till och drabbade av brott.
Han lägger skulden på flickans död på svenska myndigheter som inte skyddat henne.
Visst, en stor skuld faller på de som inte agerat trots oro från fler personer.
Men- barn blir faktiskt dödade utan att det föregåtts av nån orosanmälan.
Vems är skulden då?
Det känns som utpressning, nu ska mördarkommunen betala hotellvistelse och uppehälle som straff.
Är det verkligen ingen släkting som kan ställa upp med husrum?
Citera
2014-06-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
MrsMagoo tar fram värdefulla dokument i denna och andra trådar. Men jag tror att hon är rätt ensam om att i sina mer deliriska stunder tro att hon har rätt att bestämma vad alla andra i tråden ska skriva om. Jag tycker diskussionerna i den här tråden varit sansade och behärskade!
Ett halvårs häktningstid är inte något extremt i mordfall, i vart fall inte om man räknar från brottet tills dess att domen äger laga kraft. Nu är det dessutom semestertider, så jag tror inte på åtal förrän tidigast i mitten av september.

Lite delirium är väl inte så farligt. Själv lider jag inte bara av en ovanlig sminkskräck utan också av gammaldags dyslexi. Lider även av flera andra tillstånd men skulle bli sårad om någon påpekade det. Tack o lov finns mediciner för allt.

Apropå lidande så tycker jag MrsMagoo har ängels tålamod med tanke på att hen vistas i många olika trådar. Skulle själv aldrig klara detta utan att bli mycket obehärskad.

On topic
Nej förmodligen är det väl inte 6 månader onormalt lång häktningstid. Men lär väl vara ytterst svårt för A då kontakten med hennes söner är obefintlig under tiden? Känns som kvinnan inte kommer att klara pressen med lång häktningstid. Och då förhoppningsvis berättar sanningen.
Citera
2014-06-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Jaha, han vill se huvuden rulla. Allt enligt god Gaza-mentalitet. "Alla ansvariga ska avgå". Men, han själv då? Oansvarigt att skicka iväg sitt barn, eller? Han borde haft bättre koll med Skype, Facebook och sms.

Jag blev hånad här i Flashback för jag undrade hur mycket faderns besök skulle kosta oss skattebetalare i Karlskrona. Jag blev hånad för jag "grät över några tusenlappar" som flygbiljetten skulle ha kostat. Flygbilljetterna kostade säkerligen mer än så. Men det är bara en droppe i havet. Vi är uppe i ett avsevärt högre belopp och mer lär det bli innan det blir färdigt. Fadern vägrar enligt Sydöstran att lämna landet. Det är inte otroligt att han tänker stanna för gott och få hit hela familjen. Han kommer förmodligen att kräva oss på mera pengar. Om det blir vi i kommunen eller alla skattebetalare som får betala den räkningen återstår att se. Nej jag gråter inte jag är förbannade.

Det här fallet är komplext. Det finns ingen anledning att begränsa sig till hur olyckan/dråpet/mordet har gått till. Det är bara spekulationer i nuläget och kanske flera månader framöver.

Den ende som blivit befunnen vara skyldig och dömd är rektorn på Tullskolan. Dömd utan rannsakan. Det kostar oss skattebetalare också en slant.

Hur mycket hela den här cirkusen kommer att kosta oss kommer vi aldrig att få veta. Det är lika viktig som att få reda på vem eller vilka som slog. Det håller inte att ömka alla missdådare.
Citera
2014-06-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Den här artikeln gör nog mer skada än nytta för pappan.
Jag blev riktigt förbannad trots att jag förstår hans frustration och är van vid skuldförskjutning både från skyldiga till och drabbade av brott.
Han lägger skulden på flickans död på svenska myndigheter som inte skyddat henne.
Visst, en stor skuld faller på de som inte agerat trots oro från fler personer.
Men- barn blir faktiskt dödade utan att det föregåtts av nån orosanmälan.
Vems är skulden då?
Det känns som utpressning, nu ska mördarkommunen betala hotellvistelse och uppehälle som straff.
Är det verkligen ingen släkting som kan ställa upp med husrum?

Ja hans uttalanden är minst sagt knepiga. Värst är det när han talar om Y. Hur lycklig hon var, att hon inte ville hem, hur länge hon varit här osv. Sedan är det oerhört irriterande att han så ensidigt lägger skulden på svenska myndigheter. Och inte en enda gång nämner MGM eller en antydan om sin egen roll. Vet inte om det är något slags Estoniasyndrom? Att förlägga all skräck, hat och skuld på en opersonlig myndighet.

Träffade ju honom som hastigast på minnesstunden. Upplevde honom som vänlig men mycket upprörd och sökandes svar eller vad man nu skall kalla det. Vad som är rätt i artikeln tror jag dock är att det är först nu han förstår att Y verkligen är död.

I en mer normal situation (för honom) skulle han haft tillgång till MGM på ett annat sätt. Den möjligheten finns ju inte här. Då återstår kanske bara staten eller att inse sin egen del vilket nog inte när aktuellt i det här läget.

Jag är ytterst ambivalent till biopappa med familj. Både pg. av hur de släppt flickan vind för våg och hans idiotiska uttalanden. Vet dock fortfarande inte riktigt om det hela är en krisreaktion eller om det finns något annat bakom.

Han har viss hjälp från Palestinska ambassaden (inte palestinska föreningen) och jag tror de försöker få honom att balansera sina uttalanden. Tror inte de lyckas något vidare.
Citera
2014-06-12, 12:54
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ja hans uttalanden är minst sagt knepiga. Värst är det när han talar om Y. Hur lycklig hon var, att hon inte ville hem, hur länge hon varit här osv. Sedan är det oerhört irriterande att han så ensidigt lägger skulden på svenska myndigheter. Och inte en enda gång nämner MGM eller en antydan om sin egen roll. Vet inte om det är något slags Estoniasyndrom? Att förlägga all skräck, hat och skuld på en opersonlig myndighet.

Träffade ju honom som hastigast på minnesstunden. Upplevde honom som vänlig men mycket upprörd och sökandes svar eller vad man nu skall kalla det. Vad som är rätt i artikeln tror jag dock är att det är först nu han förstår att Y verkligen är död.

I en mer normal situation (för honom) skulle han haft tillgång till MGM på ett annat sätt. Den möjligheten finns ju inte här. Då återstår kanske bara staten eller att inse sin egen del vilket nog inte när aktuellt i det här läget.

Jag är ytterst ambivalent till biopappa med familj. Både pg. av hur de släppt flickan vind för våg och hans idiotiska uttalanden. Vet dock fortfarande inte riktigt om det hela är en krisreaktion eller om det finns något annat bakom.

Han har viss hjälp från Palestinska ambassaden (inte palestinska föreningen) och jag tror de försöker få honom att balansera sina uttalanden. Tror inte de lyckas något vidare.
Men hallå, du måste vl ändå förstå att en tidning inte alltid skriver allt en person säger. De gör ett urval av vad personen säger. Han kan ha pratat i en halvtimme om hur mycket han hatar de båda misstänkta men det kanske tidningen avstår från att skriva.
Citera
2014-06-12, 13:50
Moderator
blomvattnares avatar
Lägger han verkligen ensidigt skulden på myndigheterna? Ur artikeln:

Citat:
Han medger att den stora skulden ligger hos vårdnadshavarna som misstänks ha mördat flickan. Men lika stor frustration uttrycker han över de svenska myndigheternas agerande, också efter Yaras död.

Men visst. Han har i flera artiklar uttalat sig om myndigheterna och knappt nämnt de båda häktade. Men som Geggamoja påpekar; massmedia väljer vad de vill skriva om, och i detta fall vältrar sig ju olika massmedia i myndigheternas hantering och väljer bort att skriva om de häktade.

Pappan har en månads visum. Innan dess kommer det inte att bli någon rättegång. Hans uttalande om att han inte tänker lämna landet förrän det har blivit utrett vad som har hänt bör kanske tas med en nypa salt tillsammans med en skopa förståelse över att en sörjande far vill ha svar på vad som hände dottern.

Helt förvånande skulle det dock inte vara om han ansökte om att få visumet förlängt.
Citera
2014-06-12, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Lägger han verkligen ensidigt skulden på myndigheterna? Ur artikeln:

Men visst. Han har i flera artiklar uttalat sig om myndigheterna och knappt nämnt de båda häktade. Men som Geggamoja påpekar; massmedia väljer vad de vill skriva om, och i detta fall vältrar sig ju olika massmedia i myndigheternas hantering och väljer bort att skriva om de häktade.

Pappan har en månads visum. Innan dess kommer det inte att bli någon rättegång. Hans uttalande om att han inte tänker lämna landet förrän det har blivit utrett vad som har hänt bör kanske tas med en nypa salt tillsammans med en skopa förståelse över att en sörjande far vill ha svar på vad som hände dottern.

Helt förvånande skulle det dock inte vara om han ansökte om att få visumet förlängt.
Nästa steg blir nog att söka asyl!
Citera
2014-06-12, 14:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det finns en generell förtur när den misstänkte är frihetsberövad. Inget som behöver begäras.

Du måste skoja nu va? Häktningstiderna får alltid kritik så sluta desinformera som du gör. Är det inte om sekretess så är det nu om tiden för åtal. Har du något som visar att det går lite fortare i detta fallet än dom andra? Sen vet du inte ens hur man tar ut ett dokument utan vilseleder med felaktig information.

Jag har aldrig påstått något om att inte spekulera så lägg ner skitpratet och tala om fallet inte om mig är du vänlig. Idiot!

Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Nästa steg blir nog att söka asyl!

Det blir nog svårt med tanke på vad han själv sagt och rutinen för asyl.
Han vill inte ens bo i Sverige och han har ett besöksvisum inget annat.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-06-12 kl. 14:19.
Citera
2014-06-12, 14:16
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Men hallå, du måste vl ändå förstå att en tidning inte alltid skriver allt en person säger. De gör ett urval av vad personen säger. Han kan ha pratat i en halvtimme om hur mycket han hatar de båda misstänkta men det kanske tidningen avstår från att skriva.
Precis!
Journalisten styr både direkt vad h*n väljer att skriva och indirekt genom sina frågor, vilka svar som uppmuntras etc. Ur ett journalistiskt perspektiv är det kanske mer intressant med myndighetsbiten?

Angående hans vistelse så har polis/åklagare uttryckt önskemål om att BO:s pappa ska stanna och medverka i utredningen.

Det är nog inte lätt, som förälder till ett mördat barn att göra allt "rätt" enligt Flashbackdomstolen... Jag tycker det är en lite konstig vinkling detta att så intensivt gå in för att söka "fel" i pappans reaktioner och ageranden. Finns det någon manual för hur brottsoffer och anhöriga bör uppträda? Kanske säkrast att översätta den till arabiska också.
Senast redigerad av TigerKid 2014-06-12 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in