Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag håller med dig till hundra procent. Det finns för många frågetecken och motsägelser i de inblandades egna berättelser när det gäller familjernas bakgrund och liv i Gaza. Exempelvis skulle Madis familj vara ''finare'' än Ramis. Varför var det i så fall Ramis familj som motsatte sig äktenskapet mellan de två. Rami försöker förklara det med att Madi var frånskild vilket hans familj ogillade, i synnerhet ''Hamas- farbrodern''. Men varför ville Rami gifta sig med en ''mogen'', frånskild kvinna efter ett mycket kort bekantskap. Yaras föräldrar har ju berättat att de träffade Madi för första gången kort innan hennes bröllop med Rami. I och för sig vet vi inte när Rami träffade Madi och blev kär i henne. Kan en kvinna och en man träffas i Gaza, fortsätta att umgås och bli kära i varandra utan att någon vet om det. Jag vet inte, ingen av dem har berättat hur de träffades och blev kära.
Rami hade ju sin juristutbildning och såg inte alltför illa ut. Kunde han inte få någon mer passande hustru och slippa bli kidnappad av ''Hamas - farbrodern''. Rami känns inte som en man som offrar allt för den stora kärleken. Varför stoppade inte ''Hamas- farbrodern'', som dessutom är en brigadgeneral, bröllopet mellan Rami och Madi. Hur kommer det sig att de fick gifta sig i Gaza ändå och dessutom lämna Gaza, var och en för sig, trots att det är Hamas som har kontrollen vid gränsövergången i Rafa.
Det finns hur många oklarheter som helst. Islamkännaren Hjärpe har inte kommit med någonting vettigt. Vem som helst förstår att kvinnan har en annan roll i Gaza än i Sverige. Det har mycket lite med islam att göra. Kristna palestinier har precis samma kvinnosyn. Som jag har förstått så har det inte ens framkommit att någon av de inblandade skulle vara en utövande muslim. Om Rami och Madi hade praktiserat islam så hade de inte misshandlat Yara till döds. Om Madleen och Muhammed skulle vara troende muslimer så skulle de inte ha skickat sin tös hit ensam och utan beskydd.
Det är väl rätt givet att fallet varken har med islam eller kultur att göra. Även om man i tråden friskt blandar ihop allt i en salig röra.
Både Rami och Madi tillhör förmodligen de mindre lyckade individerna inom respektive släkt och jag tror båda fungerat utomordentligt dåligt i ett familjebaserat system med fullständig insyn. Sverige passar mycket bättre om man vill dölja vem man är och vad man gör.
Jag har funderat på om Rami ställt till med lite olika sorters problem i Gaza som inte har med felgifte att göra. Narkotikahandel också i mindre skala brukar göra Hamas förbannade. Finns många möjliga scenarios för Rami om man är lite asocial. Madi är inte bara skild och utan känd som "jobbig" och "dålig" iaf ryktesvägen.
Sverige passade säkert båda utmärkt. Bort från kontroll, insyn och släktingar. Båda är överåriga mätt med palestinska mått och båda lär ha haft problem på hemmaplan.
Jag är inte alls säker på att äktenskapet är arrangerat utan det här är kanske vad båda kunde få på äktenskapsmarknaden. Alla vet allt om alla i Gaza så om båda hade rejält "dåligt rykte" så var möjligheterna till ett bättre giftemål begränsade.
Rent objektivt skulle Madleen aldrig ha lagt ner så mycket tid på att kommunicera med sin dotter som hon gjorde om hon inte brytt sig om Yara. Hon var knappast bästis med Madi innan Sverige och enligt Madi själv handlade det ständigt om Yara. Varför hon som mamma inte såg förstår jag inte. Men ingen verkar ha sett eller förstått någonting när det gällde Yara. Paret kan ha varit mycket skickliga lögnare även om det inte förklarar allt.