2014-11-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
Å andra sidan kanske Rami aldrig faktiskt sagt så. Det kan ju vara att det är en efterhandskonstruktion för att skydda Rami från hans sida.

Tvivlar dock inte på att Madi var obehaglig alls. Tror dock att de båda slog varandra och misshandlade varandra och barnen fysiskt och verbalt. Jag känner igen den här typen av familj tyvärr.

Det är väldigt långsökt att tro att någon granne skyddar Rami bara för att de är araber.
Citera
2014-11-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är väldigt långsökt att tro att någon granne skyddar Rami bara för att de är araber.

Nu var det väl ingen granne som avses utan Ramis vän?
Citera
2014-11-12, 11:19
Medlem
Eftersom jag inte riktigt förstår gången så skulle jag gärna vilja ha ett klargörande om morgondagen.

Är det så att det Madi (och Rami) säger imorgon är viktigare än föregående förhör? Om någon ändrar sin historia radikalt (kanske tveksamt) Men om så är det senaste utsagan som är av intresse? Om man kan ge en trolig förklaring till varför man sa som man gjorde under tidigare förhör? Lojalitet till exempel.

Lite klantigt uttryckt men min fråga handlar väl snarast om förhören imorgon har en högre dignitet än föregående? Madi kan ju ändra sina utsagor eller brodera ut eftersom Madleen troligtvis finns i salen. Och Madi har tagit del av förhöret med Madleen och vet att Rami inte längre är någon utväg av mer praktisk natur eftersom han inte kommer skyddas av släkten.
Citera
2014-11-12, 11:49
Medlem
Att grannar vittnar om att Rami ofta skrek vid gräl i lägenheten talar ju emot att han agerat helt lugnt vid kvällen Yara dog. Han själv framställer det ju som att han "uberpedagogiskt" flera gånger säger åt sin fru att lämna Yara ifred osv. Jag tror han eldade på bråket mellan frun och Yara rejält.
Citera
2014-11-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag klippte ut lite från ett inlägg (FB) Sanningen om gränspolisens och migrationsverkets arbete!
som kan illustrera hur lätt det är att smuggla in barn vilket gör det till en födkrok för många människor. Det avspeglas i de ökande strömmarna av ensamkommande barn.

Jag ser Yaras död som ett fruktansvärt exempel på slapphänt kontroll av myndigheter både vid inresa, utredning av identitet vid tillståndsgivning och uppföljning av barns villkor i det nya landet.

- inga DNA-tester vid anhöringansökan. Vi går på muntliga uppgifter. (I Finland sjönk anhörigansökningarna med 97% efter att de införde DNA test)

- ingen kontroll av foton vid tidigare pass eller uppehållsansökningar. Samma person, med olika utseende, kan göra upp till 12-13 sökningar innan man reagerar.

- inga kontroller över familjer. Man kan rent fysiskt se att tre barn i en familj inte alls är barn till dessa föräldrar, men inga närmare kontroller görs och ingen markering görs eftersom de tre barnen då skulle bli "ensamkommande", och de är dyrare att hantera. Därför ges de PUT rakt av.

Vad som sällan kommer fram på Flashback (förmodligen för att det inte passar agendan) är att flera barn är yngre än vad de påstår. Att man ökar på uppåt med en 3 till 4 år vilket delvis har att göra med boenderegler kopplat till ålder för ensamkommande i Sverige. Inte heller att barn skickas för att arbeta och måste gå i skolan. Vilket gör att arbetet hos släktingar får ske kvällar, nätter och helger.

Inte heller att många barn mår utomordentligt dåligt och upplever sig svikna av närstående och föräldrar. Eftersom de inte har valt att åka. Förutom oro för vad som händer syskon och föräldrar som är kvar och ansvaret över att få över familjen. Inte heller att det finns en hel del varningar kring just släktplaceringar av ensamkommande. Inte för att det hade hjälpt Yara med tanke på att soc i Karlskrona överhuvudtaget inte fungerar. Men andra kommuner kan ha nytta av det.

Det finns en rad frågor som sällan eller aldrig tas upp på flashback eftersom det är av mindre värde för att driva en politisk agenda kring invandringen. Likaledes är locket på av samma anledning i MSM. Frågan är djupt politiserad och de som betalar för det är barnen. Sedan finns det självklart fall där den enda rimliga åtgärden kan vara att skicka sitt barn. Men det var inte det jag tänkte på här.
Citera
2014-11-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Men de hittade blodiga (Yaras blod) papperstussar och avslitna hårtussar i en påse i köket, så lite städning måste det ha varit.

Måste varit knepigt för dem att städa utan belysning, det talas dessutom om sop i FUP, så de kanske inte ens ägde en dammsugare, utan Yara fick väl köra med sopkvasten genom hela lägenheten varje vecka....billigast så....
Citera
2014-11-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Här finns ett dokument som berättar vilka som är kallade till tingsrätten
https://anonfiles.com/file/e8dbf1344...c4560348bbe573

Annars gäller troligtvis följande:

Blekinge tingsrätt har avsatt tolv dagar för målet och rättegången väntas inte vara klar förrän i mitten av december.
Och det här händer under rättegångsdagarna.
Dag 1 onsdag 29 oktober: Chefsåklagaren Pernilla Åström lägger fram yrkande och bevisning. Den mordåtalade mannen och kvinnan ska framföra sina inställning till anklagelserna som riktas mot dem. I salen sitter även Yaras pappa med, men han förhörs inte i dag.
Dag 2 torsdag 6 november: Åklagaren fortsätter med sin sakframställan fram till lunch. Vittnesförhör med en rättsläkare.
Dag 3 tisdag 11 november: Mer sakframställan från chefsåklagaren. Yaras pappa och mamma ska förhöras.
Dag 4 torsdag 13 november: Den mordåtalade mannen och kvinnan förhörs under hela dagen.
Dag 5 tisdag 18 november: Fortsatta förhör med den mordmisstänkta kvinnan. Vittnesförhör med röntgenläkare.

Dag 6 onsdag 19 november: Lärare från Yaras skola förhörs. Videoinspelade vittnesmål från skolkamrater till Yara spelas upp.
Dag 7 fredag 21 november: Videoinspelade förhör med skolkamrater spelas upp. Vittnesförhör med butikspersonal från en affär som Yara brukade besöka. Förhör med väninna till den mordåtalade kvinnan. Förhör med islamolog Jan Hjärpe.
Dag 8 onsdag 3 december: Videoinspelat förhör med mordåtalade parets treåriga barn spelas upp. Grannar till Yara förhörs.
Dag 9 torsdag 4 december: Förhör med polis, blodspårsanalytiker och polistekniker.
Dag 10 fredag 5 december: Slutanförande
Dag 11 onsdag 10 december: Extradag vid behov
Dag 12 tisdag 16 december: Extradag vid behov

Hämtat här: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...en-dag-for-dag

Mitt fetade: Det verkar som att mannen Rami förhörs först av de två misstänkta dag 4, man har planerat att fortsätta dag 5 med kvinnan innan röntgenläkaren.

Ett taktiskt upplägg av åklagarsidan kan tänkas.

Först från paret, vi har inte gjort något med flickan ?? så motsäges det med verkligheten, alla gamla och färska skador från röntgenläkaren. Gamla skadorna kommer att förstärka biomoderns vittnesmål om sista 1,5 månaderna då de (paret) hade diverse förklaringar till att hon inte kunde "skypa" med Yara så att misshandeln skulle kunna avslöjas.

Ett medvetet handlande från paret enligt mitt förmenande.
Citera
2014-11-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Måste varit knepigt för dem att städa utan belysning, det talas dessutom om sop i FUP, så de kanske inte ens ägde en dammsugare, utan Yara fick väl köra med sopkvasten genom hela lägenheten varje vecka....billigast så....

I garderoben där Yara blev som mest (?) slagen stod en dammsugare.
Citera
2014-11-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
I Karlskrona går solen ner 20.35 sista april, så det var nog ljust, annars hade de ju en flyttbar lampa i Ramis rum, som han så noga framhöll i polisförhör.

Det var en märklig passus i förhöret. Han blev fullständigt ställd när FL frågade varför det inte fanns någon lampa i Yaras rum. Hur i hela världen kan en man, som talar med en annan man, ställa en så trivial fråga. Det är väl fruntimrenas sak att tjattra om barnas bekvämlighet. Tror jag han tänkte.
Citera
2014-11-12, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Nu var det väl ingen granne som avses utan Ramis vän?

Jag tror inte vänskap får en person att begå mened i en så här allvarlig sak. De har faktiskt dödat ett barn på ett avskyvärt sätt.

Det vi såg i går, var Ramis syster, Yaras mamma som med rätt frågor från advokaten talade rakt ut från hjärtat, och vi blev alla tagna. Som mamma fick hon fram hela saken med några meningar och jag blev mycket gripen. Det kändes väldigt äkta. Hon fick in brottsrubriceringen i vanliga ord, och då fanns inga lojaliteter till den knasiga klanens intressen. Jag tror det var spiken i kistan för Rami; att det är över nu.
Citera
2014-11-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag läste chatten en gång till, den mellan Amani och Yaras mamma. Det allra sista meddelandet "Hej" kom från Amanis telefon, kanske från sjukhuset. Som avsändare står det Amani Fouad. Kan det vara ett tidigare namn hon har haft? Helt taget ur luften lär det inte vara. Någon idé?

Tillägg: Klockan var då 22.28 svensk tid

Det bor en sådan i Sverige om man kollar fejjan. Hon sitter med illbattingar framför COOP, de verkar gilla COOP denna klan. Denna kvinna har ett inlägg från L*lly Isl*m.
Citera
2014-11-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte vänskap får en person att begå mened i en så här allvarlig sak. De har faktiskt dödat ett barn på ett avskyvärt sätt.

Det vi såg i går, var Ramis syster, Yaras mamma som med rätt frågor från advokaten talade rakt ut från hjärtat, och vi blev alla tagna. Som mamma fick hon fram hela saken med några meningar och jag blev mycket gripen. Det kändes väldigt äkta. Hon fick in brottsrubriceringen i vanliga ord, och då fanns inga lojaliteter till den knasiga klanens intressen. Jag tror det var spiken i kistan för Rami; att det är över nu.

Att du inte tror att ngn skulle begå mened innebär faktiskt inte att folk inte gör det. Människor ljuger för att skydda varandra hela tiden. Om det är så i det här fallet vet jag naturligtvis inte, men inget de här vidriga människorna gör förvånar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in