2014-11-12, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag har missat denna bild...var kan jag hitta den?
Den bilden finns hos biomammans foton på Facebook!
Citera
2014-11-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, Madi hade "räknat" ut att det var det bästa storyn att hålla sig till.

Vilket får mig att tror att den mesta misshandeln skedde från Yara kom från skolan till kl 16.00.

Varför skulle annars kl 16.00 vara så viktig?

Amani har ju försökt hävda att Rami inte alls var hemma på eftermiddagen och därmed inte visste något om Yaras skador. Senare påstod hon med en dåres envishet att inte var hemma alls... När hon överbevisats om att polisen hade bevis för att han befann sig i hemmet började hon med sitt vanliga "jag minns inte"...
Citera
2014-11-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Amani har ju försökt hävda att Rami inte alls var hemma på eftermiddagen och därmed inte visste något om Yaras skador. Senare påstod hon med en dåres envishet att inte var hemma alls... När hon överbevisats om att polisen hade bevis för att han befann sig i hemmet började hon med sitt vanliga "jag minns inte"...

Hon är väl rädd att Rami skall tala i klartext om hur det varit. Någon hållhake har hon. Rami är inte oskyldig. Faller en faller båda.

EDIT. Är väl Madis signal till Rami.
Senast redigerad av Remark 2014-11-12 kl. 00:31.
Citera
2014-11-12, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Mig veterligen så vet vi ingenting. Det enda rykte jag hört är att hon var dålig i bemärkelse dålig husmor. Och mördare då förstås efter Yara. Får för mig att båda varit på resande fot en del. Men det är bara som jag tror.

Sedan vet jag inte om en viss form av störningar blommar ut i en viss ålder. Under vissa specifika omständigheter vill säga. Ingen av dem var precis någon ungdom. Men tycker det är märkligt att man kan gå från någorlunda normal till den form av galenskap under en så kort tidsperiod? Det är som det borde finnas en drös av indikationer från tidig ålder. Madleen har ju uppenbarligen litat på sin bror som hon känt som liten.

Jag tror att Amani har någon form av störning. Om den är av den arten att det vård istället för fängelse vet jag inte. Hon kan ha haft den länge, kanske därför hon inte blev så omtyckt. Jag tänker på besöket hos Isl*m, hon sa tydligen något om vitaminer till Yara och att Amani tagit illa upp. På kvällen (och även tidigare) hade Madleen lite underförstått kritiserat henne för att Yara inte hade regelbundna tider. Om man lägger ihop detta med skolans kritik, polisbesök, soc-besök, amning, överaktiva barn, isolering osv. kan jag visst tänka mig att det brast denna dag.
Senast redigerad av Konfycius 2014-11-12 kl. 00:38.
Citera
2014-11-12, 00:50
Medlem
Citat:
Hon är väl rädd att Rami skall tala i klartext om hur det varit. Någon hållhake har hon. Rami är inte oskyldig. Faller en faller båda.

EDIT. Är väl Madis signal till Rami.

Ja någon kommunicerar hon väl med. Och inte är det förhörsledaren. Hon har valt den här vansinniga strategin och ju galnare hon verkar desto oskyldigare verkar Rami. Oberoende av hans lögner.

Hon kanske vill hamna i fängelse i många år alt vård? Det verkar inte så från förhören men hon verkar då ha valt en spikrak väg dit. Men bara Rami inte skiljer sig från henne så är hon tydligen nöjd.

Edit/Vad jag egentligen menar är att hon verkar så galen att sympatierna ofrivilligt hamnar hos Rami. Han är gift med en kvinna som slår honom, smugglar, stjäl och inte verkar kapabel att begripa enkla meningar. Att hon ensam är skyldig till mordet på hans systerdotter verkar rätt logiskt. Rami kan inte ha haft det lätt så att säga.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-12 kl. 00:59.
Citera
2014-11-12, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag tror att Amani har någon form av störning. Om den är av den arten att det vård istället för fängelse vet jag inte. Hon kan ha haft den länge, kanske därför hon inte blev så omtyckt. Jag tänker på besöket hos Isl*m, hon sa tydligen något om vitaminer till Yara och att Amani tagit illa upp. På kvällen (och även tidigare) hade Madleen lite underförstått kritiserat henne för att Yara inte hade regelbundna tider. Om man lägger ihop detta med skolans kritik, polisbesök, soc-besök, amning, överaktiva barn, isolering osv. kan jag visst tänka mig att det brast denna dag.

Tror att Yara blev "ompysslad" när hon var hos Isl*m. Hon skötte om Yaras sår på benet, blev tvättad och omskött. Behandlad som ett barn skall behandlas.

Skolkamraterna sa "Yara var så fin i håret och så glad". Yara var skyddad där. I Landskrona.

Jag fattar det som att Isl*m hade ringt upp Madi den förmiddagen.
Senast redigerad av Remark 2014-11-12 kl. 01:02.
Citera
2014-11-12, 01:02
Medlem
Citat:
Tror att Yara blev "ompysslad" när hon var hos Isl*m. Hon skötte om Yaras sår på benet, blev tvättad och omskött. Behandlad som ett barn skall behandlas.

Skolkamraterna sa "Yara var så fin i håret och så glad". Yara var skyddad där.

Madi tog det som kritik.

Och Madi tål inte kritik då sätter hon igång att slakta? Låter som en skräckfilm och det är kanske precis vad hon är.
Citera
2014-11-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ja någon kommunicerar hon väl med. Och inte är det förhörsledaren. Hon har valt den här vansinniga strategin och ju galnare hon verkar desto oskyldigare verkar Rami. Oberoende av hans lögner.

Hon kanske vill hamna i fängelse i många år alt vård? Det verkar inte så från förhören men hon verkar då ha valt en spikrak väg dit. Men bara Rami inte skiljer sig från henne så är hon tydligen nöjd.

Edit/Vad jag egentligen menar är att hon verkar så galen att sympatierna ofrivilligt hamnar hos Rami. Han är gift med en kvinna som slår honom, smugglar, stjäl och inte verkar kapabel att begripa enkla meningar. Att hon ensam är skyldig till mordet på hans systerdotter verkar rätt logiskt. Rami kan inte ha haft det lätt så att säga.

Rami hade kunnat ringt sin syster, kom och hämta Yara detta är inte bra för henne, skilt sig och fått delad vårdnad. Allt hade väl varit bättre.

Än detta.

EDIT. Ett barn grovt misshandlad till döds, en treåring som är åsidosatt uppvuxen med skrik/gräl som bevittnat detta, ett spädbarn likaså.
Senast redigerad av Remark 2014-11-12 kl. 01:12.
Citera
2014-11-12, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
(forts)

Rami går till vardagsrummet för att röka och för att se om Amani duschar eller vart hon tagit vägen. Rami röker i vardagsrummet. Efter fem minuter hör han Yara be och böna och säga "Det räcker, det räcker, jag är dålig!" Han tar Rayan i famnen och hittar Amani vid Yaras rum. Amani håller på att skälla ut Yara. Yara håller tag i madrassen. Amani är arg och upprörd. Hon skriker på Yara och har en brödkavel i handen. Rami vet inte vad de grälar om.
Amani hötter med kaveln mot Yara och säger att "det kan du visst!" Yara säger till henne: "Det räcker, sluta, det räcker". Yara är väldigt rädd. Hon springer bort mot klädkammaren och Rami ser att det är blod vid garderobsdörren. Rami säger till Amani att det räcker.
Amani håller i brödkaveln och säger till Yara: "Kom hit, kom hit!" Rami säger till Yara att komma till honom. Yara springer till Rami och gömmer sig bakom honom.
Rami frågar varför Amani håller brödkaveln och vad hon gör med flickan. "Vad vill du henne?" frågar han Amani. "Vad är det som pågår? Vad är problemet?"
"Sängkläderna och madrassen", säger Amani. "Jag vill att den smutsiga ska fixa sina sängkläder. Den hunden vill inte göra i ordning sin säng. "Hon lyssnar inte på mig. Hon envisas, hon respekterar mig inte och jag ska uppfostra henne. Jag har ju sagt åt henne att hon ska bädda sängen för en timme sen och hon har inte gjort det."
Rami ser att Yara blöder på benet. "Lugna dig tills jag har torkat bort blodet som hon har på benet", säger han till Amani. "Nej, hon ska fixa sin säng nu!" säger Amani. Amani lyfter sin hand och Yara blir rädd och springer mot andra änden av vardagsrummet.
Rami säger åt Yara att komma och han hämtar henne. "Det räcker, Yara. Det räcker, Amani", säger han. "Vad är det du vill att hon ska göra?"
"Hon ska fixa sina sängkläder, rätta till dem", säer Amani.
Rami: "Ja, vi ska göra det. Eller hur, Yara? Visst ska du göra det?" Yara säger "ja". "Okej, men gå och gör det då, Yara. Gå och fixa med sängkläderna och madrassen. Det är ingenting, Amani. Kom så ska vi göra det hon vill", säger Rami. "Lugna ner er nu så ska vi fixa allt så att det blir bra igen."
Amani: "Antingen att hon gör det eller att jag slår sönder henne.
Rami frågar om Amani är dum i huvudet som slår henne med brödkaveln?
"Håll käften. Lägg dig inte i. Jag ska uppfostra henne", säger Amani.
Rami: "Det är inte vår uppgift. Vi ska inte uppfostra henne. Låt henne vara. Vi hade ju en bra stund. Vi var ju glada. Vi hade ju tid tillsammans. Hade vi inte skönt nu när vi hade sex? Gå och duscha och låt flickan vara i fred."
Rami frågar Yara varför hennes ben är så där. "Det är det gamla såret", säger Amani. "Men hon, den dumma, har skrapat upp det." Rami säger åt Yara att komma till honom och sätta sig: "Kom, kom Challo, var inte rädd." Till Amani. "Vi ska byta plåster på såret." Amani: Nej, nej, låt det vara. Det här är en gammal sårskorpa som har skrapats bort och nu blöder det. Det kommer snart att torka."
Rami: "Okej, men du ska inte slå henne."
Amani: "Nej, jag vill bara att hon ska ordna sitt täcke."
Yaras gröna blommiga byxor har blivit blodiga vid knät, så Rami säger åt henne att byta byxor så ska han plåstra om det sen.
Amani: "Nej! Först när hon har bäddat sin madrass.
Rami säger åt Amani att gå och duscha, så ska Yara bädda sin säng.
Amani går till badrummet för att duscha. Rami säger till Yara att strunta i täcket och madrassen och byta byxor och sedan komma in till Rami i sovrummet så ska han sätta plåster på såret. Sedan tar han med sig Adnan och Rayan (som han har i famnen och som gråter) och går tillbaka till sovummet för att lugna Rayan. Rami säger åt Adnan att titta på tecknad film.
21.06 Rami börjar chatta med Ida igen. Efter tre-fyra minuter går han ut i hallen för att se om Amani har duschat färdigt så att hon kan ta över Rayan så att Rami kan röka en cigarett. Han går omkring i lägenheten med Rayan på armen medan han chattar med Ida.
Amani har duschat klart och kommer ut med en handduk om sig. Rami ser att det ligger en blodig kudde i en hink i badrummet och han frågar varför det är blod på kudden. "Det är från benet på henne, den dumma Yara", svarar Amani. Hon går in i sovrummet och tar på sig trosor och ett grönt linne. Under tiden går Rami omkring med Rayan på armen och fortsätter att chatta med Ida.
Rami säger åt Amani att ropa på Yara så han kan sätta ett plåster på hennes ben. "Nej", säger Amani. "Hon ska bädda sin madrass."
(Här tror jag att den grova misshandeln äger rum. Härefter är Yara medvetslös/döende)
Rami hör skrik.
När han kommer ut i hallen ser han att Yara ligger ovanpå täcket på sin madrass. Amani står med brödkaveln i handen. Hon är arg och skäller och skriker och håller Yara i håret med ena handen och har brödkaveln i den andra: "Jag ska uppfostra den här flickan för hon lyssnar inte på mig och respekterar mig inte. Hon lyder inte vad jag säger."
Amani drar Yara i håret och slår henne med kaveln, först på armen och sedan på huvudet. Amani är arg och skriker åt Yara och frågar varför hon fortfarande inte har gjort i ordning täcket och madrassen. "Vad vill du? Vad vill du flickan?" säger Rami. "Snälla du, flickan är trött. Hon mår inte bra och hennes ben blöder."
Rami förklarar att han sagt till Yara att han ska sätta på plåster först. Amani säger att det bara är ett enkelt litet sår som blivit skrapat och att Rami kan fixa det sedan när Yara är klar.
"Låt mig plåstra om hennes sår så går vi ut härifrån sedan", säger Rami. "Hon är ju trött. Låt henne vara. Kom, vi sätter oss där inne."
Amani: "Gå ut och lägg dig inte i. Ta barnen och gå ut härifrån. Jag ska prata med henne. Ska jag lämna lägenheten på grund av Yara?"
Rami: "Varför? Varför lämna vårt hem? Nej, jag vill inte att du ska lämna lägenheten, men slå henne inte med brödkaveln för den kan göra henne illa. Flickan är trött. Du får inte slå henne."
Amani är rasande och skriker åt Rami att ta barnen och gå ut. Rami ber Amani svära vid Koranen att inte fortsätta att slå Yara: "Vill du lova mig, vill du lova till Gud att du inte slår henne?
Amani har släppt taget om Yaras hår och lovar att hon inte ska slå henne mer: "Men jag ska prata med henne. Men du får ta pojken och gå ut från rummet."
Rami säger till Yara: "Challo, hon kommer inte att slå dig något mer."
Pojkarna har sett hur Amani är och de har sett Rami och Amani bråka. Rayan skriker för att Amani skrek. Han är rädd och han gråter.
21.18 Rami avslutar chatten med Ida.
Innan Rami går ut ur rummet tar han fram mobilen för att ha ett bevis om det skulle hända något allvarligt.
21.20 Medan Amani står böjd över Yara och frågar om hon ska äta eller sova filmar Rami henne med sin mobil. Amani stänger dörren om sig och Yara.
21.21-21.22 Amani växlar två meddelanden med Madleen via Facebook.
Rami går tillbaka till vardagsrummet för att röka. Han sätter sig i soffan vid balkongen med Rayan och ropar på Amani: "Kom och ta pojken. Amma honom. Jag ska röka en cigarett."

(forts)

Då man läser igenom ett tänkt tidsschema så stärks intrycket att denna Rami och även MAdi (trots att hon håller näbb) så är hans overdetaljerade intryck efterhandskonstuktioner.

T.ex mitt fetade/understrukna ovan:

Rami ser att det är blod vid garderobsdörren.

Hur ser han detta ?? Rummet var ju helt utan belysning och hans mobilfilm är ju som taget i en kolsäck, finns mer av den varan där han snärjer in sig i sin egen detaljerade berättelse.

Hoppas nu att åklagaren verkligen ställer motfrågor med hänvisning till FUP sidor (förhör) där han ger dessa detaljer, hur och härmed.

Sen tror jag inte en sekund på detta sex där lillkillen sitter och ser tecknat på TV, Yara stryker omkring i lägenheten, bebben knoppar i sovrummet, jag tror det hände andra saker med Yara just den tiden men de förtäljer inte vad. Sexakten är ju närmare 50-55 minuter om tidsschemat är nära sanningen. Det tidsrummet är väl parets "glory hole" aktivitet utan "hole" men med en brödkavel och kanske påbörjad städning/dusch mm.
Citera
2014-11-12, 01:34
Medlem
Citat:
Rami hade kunnat ringt sin syster, kom och hämta Yara detta är inte bra för henne, skilt sig och fått delad vårdnad. Allt hade väl varit bättre.

Än detta.

EDIT. Ett barn grovt misshandlad till döds, en treåring som är åsidosatt uppvuxen med skrik/gräl som bevittnat detta, ett spädbarn likaså.

Enligt förhören med Madi så "drar han in familjen" på olika sätt när det händer saker med Yara. Det är ju rätt förvirrat men jag får en känsla av att hon säger att Rami skvallrar. Handlar väl om hur hon förklarar varför hon säger det hon säger i filmen. Så även det verkar han ha försökt i någon liten mån.

Är väl mest att det känns som det ligger och bubblar ännu en historia. Den om Rami. Eller så är jag påverkad av att Madis hot eftersom hon verkar ha någonting på honom. Vilket kan vara ett simpelt trick och inte ens behöver ha med mordet att göra.
Citera
2014-11-12, 01:53
Medlem
Rompetrolls avatar
Ang blod vid garderobsdörren? Kanske då det fanns belysning i garderoben/klädkammaren som belyste just det? Den brukade vara tänd för Yara skulle se kom ju fram.
Men det var ju blod överallt.

F.ö. har jag funderat mycket på vad Rami gjorde i Holland. Vad var så viktigt att han var tvungen resa när han hade pågående utbildning för ett arbete? (sjuk från det?) "Farbrodern hade ju betalt resan". Måste ha varit viktigt.
Kan det varit så att även han hjälpte personer till Sverige? Vilket då hjälpte dom en hel del med ekonomin.
A hade ju, förutom sina egna, en brors barn med sej (2 år?) samtidigt som Yara. Därtill en syster med många, många barn.
Rätt självklart att dom inte alla blev kollade någonstans på vägen när Sverige är känt att ta emot/ha så många barnrika invandrare.
Så kontrollen var nog rätt likgiltig.
Citera
2014-11-12, 06:55
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Ang blod vid garderobsdörren? Kanske då det fanns belysning i garderoben/klädkammaren som belyste just det? Den brukade vara tänd för Yara skulle se kom ju fram.
Men det var ju blod överallt.

F.ö. har jag funderat mycket på vad Rami gjorde i Holland. Vad var så viktigt att han var tvungen resa när han hade pågående utbildning för ett arbete? (sjuk från det?) "Farbrodern hade ju betalt resan". Måste ha varit viktigt.
Kan det varit så att även han hjälpte personer till Sverige? Vilket då hjälpte dom en hel del med ekonomin.
A hade ju, förutom sina egna, en brors barn med sej (2 år?) samtidigt som Yara. Därtill en syster med många, många barn.
Rätt självklart att dom inte alla blev kollade någonstans på vägen när Sverige är känt att ta emot/ha så många barnrika invandrare.
Så kontrollen var nog rätt likgiltig
.

Jag klippte ut lite från ett inlägg (FB) Sanningen om gränspolisens och migrationsverkets arbete!
som kan illustrera hur lätt det är att smuggla in barn vilket gör det till en födkrok för många människor. Det avspeglas i de ökande strömmarna av ensamkommande barn.

Jag ser Yaras död som ett fruktansvärt exempel på slapphänt kontroll av myndigheter både vid inresa, utredning av identitet vid tillståndsgivning och uppföljning av barns villkor i det nya landet.

- inga DNA-tester vid anhöringansökan. Vi går på muntliga uppgifter. (I Finland sjönk anhörigansökningarna med 97% efter att de införde DNA test)

- ingen kontroll av foton vid tidigare pass eller uppehållsansökningar. Samma person, med olika utseende, kan göra upp till 12-13 sökningar innan man reagerar.

- inga kontroller över familjer. Man kan rent fysiskt se att tre barn i en familj inte alls är barn till dessa föräldrar, men inga närmare kontroller görs och ingen markering görs eftersom de tre barnen då skulle bli "ensamkommande", och de är dyrare att hantera. Därför ges de PUT rakt av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in