2014-11-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Då man läser igenom ett tänkt tidsschema så stärks intrycket att denna Rami och även MAdi (trots att hon håller näbb) så är hans overdetaljerade intryck efterhandskonstuktioner.

T.ex mitt fetade/understrukna ovan:

Rami ser att det är blod vid garderobsdörren.

Hur ser han detta ?? Rummet var ju helt utan belysning och hans mobilfilm är ju som taget i en kolsäck, finns mer av den varan där han snärjer in sig i sin egen detaljerade berättelse.

Hoppas nu att åklagaren verkligen ställer motfrågor med hänvisning till FUP sidor (förhör) där han ger dessa detaljer, hur och härmed.

Sen tror jag inte en sekund på detta sex där lillkillen sitter och ser tecknat på TV, Yara stryker omkring i lägenheten, bebben knoppar i sovrummet, jag tror det hände andra saker med Yara just den tiden men de förtäljer inte vad. Sexakten är ju närmare 50-55 minuter om tidsschemat är nära sanningen. Det tidsrummet är väl parets "glory hole" aktivitet utan "hole" men med en brödkavel och kanske påbörjad städning/dusch mm.

Håller med dig, stryk sexet och det förklarar (?) också Yaras låga kroppstemp när ambulansen kom och man mätte den. Man använde den timmen åt att panikstäda och försöka prata ihop sig snabbt om vad som hänt.
Citera
2014-11-12, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag tror att Amani har någon form av störning. Om den är av den arten att det vård istället för fängelse vet jag inte. Hon kan ha haft den länge, kanske därför hon inte blev så omtyckt. Jag tänker på besöket hos Isl*m, hon sa tydligen något om vitaminer till Yara och att Amani tagit illa upp. På kvällen (och även tidigare) hade Madleen lite underförstått kritiserat henne för att Yara inte hade regelbundna tider. Om man lägger ihop detta med skolans kritik, polisbesök, soc-besök, amning, överaktiva barn, isolering osv. kan jag visst tänka mig att det brast denna dag.

För att vård ska komma på tal räcker det inte med störning allena, utan det måste vara dokumenterad psykisk sjukdom typ schizofreni inblandad och Madi verkar inte varit psykotisk när ambulansen anlände. Att folk ogillade Madi enligt Madi får man dessutom ta med en nypa salt, hon kan projicera det där, möjligen var det hon som tyckte illa om andra människor, b.la Yara, men att det var så besvärligt kanske var för svårt för henne att ta in, så hon skyllde (?) på andra. Men givetvis har ofta folk med psykiska störningar ofta svårt med den sociala biten pga fördomar hos sin omgivning och rädsla.
Citera
2014-11-12, 07:52
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Då man läser igenom ett tänkt tidsschema så stärks intrycket att denna Rami och även MAdi (trots att hon håller näbb) så är hans overdetaljerade intryck efterhandskonstuktioner.

T.ex mitt fetade/understrukna ovan:

Rami ser att det är blod vid garderobsdörren.

Hur ser han detta ?? Rummet var ju helt utan belysning och hans mobilfilm är ju som taget i en kolsäck, finns mer av den varan där han snärjer in sig i sin egen detaljerade berättelse.
Rami uppger dessutom att han själv befann sig vid dörren mellan hallen och Yaras rum, och därifrån kan man över huvud taget inte se klädkammaren. Han säger ingenstans i förhören att han skulle ha varit inne i Yaras rum vid något tillfälle den aktuella dagen/kvällen. Så hur och när han skulle ha kunna se detta blod är väldigt oklart. En förklaring skulle möjligtvis kunna vara att han såg blodet senare men nämner det i samband med att han i förhöret berättar att Yara sprang till klädkammaren.

En annan tveksamhet i Ramis redogörelse är att han säger att medan han rensade fisken och stekte fisken så höll Amani och Yara på att packa upp kläderna de fått i Landskrona och att Yara gick fram och tillbaka med saker mellan sitt rum och sovrummet. Men kassarna stod faktiskt kvar ouppackade i Yaras rum. Några tömda kassar har jag inte kunnat se på bilderna och det nämns inte heller någonstans.

Jag måste också betona att min tidslinje är sammanställd från alla fem förhören med Rami, där han lämnar lite skiljaktiga uppgifter och svarar på inskjutna frågor från förhörsledarna. Det är alltså svårt ibland att veta ordningsföljden i hans redogörelse för händelseförloppet, och där har jag följaktligen utgått från de säkra tidsangivelserna (chattar och mobilsamtal) och fogat in händelserna vid de tidpunkter där de enligt hans uppgifter bör ha utspelats.
Citera
2014-11-12, 07:55
Medlem
yasers avatar
Nån som vet hur planeringen för rättegångsdagarna ser ut?
Citera
2014-11-12, 07:59
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag klippte ut lite från ett inlägg (FB) Sanningen om gränspolisens och migrationsverkets arbete!
som kan illustrera hur lätt det är att smuggla in barn vilket gör det till en födkrok för många människor. Det avspeglas i de ökande strömmarna av ensamkommande barn.

Jag ser Yaras död som ett fruktansvärt exempel på slapphänt kontroll av myndigheter både vid inresa, utredning av identitet vid tillståndsgivning och uppföljning av barns villkor i det nya landet.

- inga DNA-tester vid anhöringansökan. Vi går på muntliga uppgifter. (I Finland sjönk anhörigansökningarna med 97% efter att de införde DNA test)

- ingen kontroll av foton vid tidigare pass eller uppehållsansökningar. Samma person, med olika utseende, kan göra upp till 12-13 sökningar innan man reagerar.

- inga kontroller över familjer. Man kan rent fysiskt se att tre barn i en familj inte alls är barn till dessa föräldrar, men inga närmare kontroller görs och ingen markering görs eftersom de tre barnen då skulle bli "ensamkommande", och de är dyrare att hantera. Därför ges de PUT rakt av.
Sen är ju ett pass giltigt i 5 år också och barn kan ju ändras ganska mycket när de är små så är dom tålmodiga och väntar i ca 3 år efter att passet har utfärdats så kan nog ganska många barn utnyttja det under de två år som är kvar.
Citera
2014-11-12, 08:18
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Ang blod vid garderobsdörren? Kanske då det fanns belysning i garderoben/klädkammaren som belyste just det? Den brukade vara tänd för Yara skulle se kom ju fram.
Men det var ju blod överallt.
Det var spår av blod överallt, men det verkar inte ha varit så mycket blod som var direkt synligt i rummen, utan bara några fläckar med avstruket blod på ett par kassar och på sängramen i sovrummet. Resten var stänk. Allt det här kan ha kommit från en och samma skada, dvs det sår på knät som Rami hävdar att Amani slog upp med kaveln så att det började blöda.

Även i klädkammaren var det frågan om avstruket blod - inga stora mängder, men däremot blod kladdat och smetat på flera ställen. Men det härrörde troligen också från såret på Yaras knä, vilket även gäller blodstänken i klädkammaren som uppstått då Yara träffades av slag. Andra blodstänk kom sannolikt av hostningar/frustanden. För övrigt hade, såvitt jag förstår, Yara inga blödande skador utan "bara" krosskador i huden (svullnader, blåmärken), musklerna och på skelettet (frakturer) över i stort sett hela kroppen.

Det borttorkade blodet, som man hittade med hjälp av specialbelysningen, kan faktiskt härröra från tidigare misshandelstillfällen, eftersom det blodet var omöjligt att datera (vilket ju faktiskt även gäller blodfläckarna i sovrummet och i klädkammaren). De enda blodspåren som man kunnat datera är det avsmetade blodet och stänken på kassarna, eftersom de placerades i rummet dagen innan. Om man torkat bort blod efter den här "slutliga" misshandeln, så borde man i första hand torkat bort blodet i klädkammaren, så jag tvivlar på att det skett någon städning och torkning innan man larmade ambulans.
Citera
2014-11-12, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det var spår av blod överallt, men det verkar inte ha varit så mycket blod som var direkt synligt i rummen, utan bara några fläckar med avstruket blod på ett par kassar och på sängramen i sovrummet. Resten var stänk. Allt det här kan ha kommit från en och samma skada, dvs det sår på knät som Rami hävdar att Amani slog upp med kaveln så att det började blöda.

Även i klädkammaren var det frågan om avstruket blod - inga stora mängder, men däremot blod kladdat och smetat på flera ställen. Men det härrörde troligen också från såret på Yaras knä, vilket även gäller blodstänken i klädkammaren som uppstått då Yara träffades av slag. Andra blodstänk kom sannolikt av hostningar/frustanden. För övrigt hade, såvitt jag förstår, Yara inga blödande skador utan "bara" krosskador i huden (svullnader, blåmärken), musklerna och på skelettet (frakturer) över i stort sett hela kroppen.

Det borttorkade blodet, som man hittade med hjälp av specialbelysningen, kan faktiskt härröra från tidigare misshandelstillfällen, eftersom det blodet var omöjligt att datera (vilket ju faktiskt även gäller blodfläckarna i sovrummet och i klädkammaren). De enda blodspåren som man kunnat datera är det avsmetade blodet och stänken på kassarna, eftersom de placerades i rummet dagen innan. Om man torkat bort blod efter den här "slutliga" misshandeln, så borde man i första hand torkat bort blodet i klädkammaren, så jag tvivlar på att det skett någon städning och torkning innan man larmade ambulans.
Men de hittade blodiga (Yaras blod) papperstussar och avslitna hårtussar i en påse i köket, så lite städning måste det ha varit.
Citera
2014-11-12, 09:06
Medlem
Varför finns det hänglåsbeslag på klädkammar dörren, det verkar ju inte vara helt normalt, det framgår av brottplatsundersökningen sidan 29..
Citera
2014-11-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho7256
Varför finns det hänglåsbeslag på klädkammar dörren, det verkar ju inte vara helt normalt, det framgår av brottplatsundersökningen sidan 29..
Det verkar inte som om de hittade något hänglås i brottsplatsundersökningen, så det kanske var ditsatt av en tidigare hyresgäst.
Citera
2014-11-12, 09:12
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yaser
Nån som vet hur planeringen för rättegångsdagarna ser ut?

Här finns ett dokument som berättar vilka som är kallade till tingsrätten
https://anonfiles.com/file/e8dbf1344...c4560348bbe573

Annars gäller troligtvis följande:

Blekinge tingsrätt har avsatt tolv dagar för målet och rättegången väntas inte vara klar förrän i mitten av december.
Och det här händer under rättegångsdagarna.
Dag 1 onsdag 29 oktober: Chefsåklagaren Pernilla Åström lägger fram yrkande och bevisning. Den mordåtalade mannen och kvinnan ska framföra sina inställning till anklagelserna som riktas mot dem. I salen sitter även Yaras pappa med, men han förhörs inte i dag.
Dag 2 torsdag 6 november: Åklagaren fortsätter med sin sakframställan fram till lunch. Vittnesförhör med en rättsläkare.
Dag 3 tisdag 11 november: Mer sakframställan från chefsåklagaren. Yaras pappa och mamma ska förhöras.
Dag 4 torsdag 13 november: Den mordåtalade mannen och kvinnan förhörs under hela dagen.
Dag 5 tisdag 18 november: Fortsatta förhör med den mordmisstänkta kvinnan. Vittnesförhör med röntgenläkare.
Dag 6 onsdag 19 november: Lärare från Yaras skola förhörs. Videoinspelade vittnesmål från skolkamrater till Yara spelas upp.
Dag 7 fredag 21 november: Videoinspelade förhör med skolkamrater spelas upp. Vittnesförhör med butikspersonal från en affär som Yara brukade besöka. Förhör med väninna till den mordåtalade kvinnan. Förhör med islamolog Jan Hjärpe.
Dag 8 onsdag 3 december: Videoinspelat förhör med mordåtalade parets treåriga barn spelas upp. Grannar till Yara förhörs.
Dag 9 torsdag 4 december: Förhör med polis, blodspårsanalytiker och polistekniker.
Dag 10 fredag 5 december: Slutanförande
Dag 11 onsdag 10 december: Extradag vid behov
Dag 12 tisdag 16 december: Extradag vid behov

Hämtat här: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...en-dag-for-dag
Citera
2014-11-12, 09:29
Medlem
Pethruss avatar
Det verkar som om Amani verkligen har dominerat i hemmet.

Ur förhör med Alica, granne som bor i lägenheten över Rami och Amani:

"Alica berättar vidare att det är mycket bråk i lägenheten under henne. Alica har ofta stått på toaletten och lyssnat. Alica har bland annat hört kvinnan skrika till mannen: Hoppas du dör! Gå och knulla din mamma! Om du kommer tillbaka hem igen så ska jag visa dig!

Alica har förstått genom att lyssna på bråken att det är kvinnan som styr och bestämmer i hemmet. Alicas före detta kille Ahmed umgås med mannen i lägenheten under Alica. Han har berättat för Ahmed att han ofta blir slagen av sin fru och vid ett tillfälle har han kommit med rivmärken på halsen till Ahmed.

Ahmed har även berättat för Alica att mannen vid ett tillfälle kommit hem till Ahmed och varit helt förtvivlad då han inte vågade åka hem till frun. Detta eftersom mannen gjort av med för mycket pengar och var rädd för sin fru. Det slutade med att Ahmed lånade ut pengar till mannen så att han kunde åka hem igen.

Alica berättar vidare att hon har tänkt att anmäla detta vid flera tillfällen men har blivit uppmanad av Ahmed att aldrig blanda sig i något med kvinnan under. Detta har kvinnans släktingar berättat för Ahmed att man intet ska göra. Detta på grund av att hon är farlig, helt tokig och väldigt aggressiv enligt dem."
Citera
2014-11-12, 09:49
Medlem
Pethruss avatar
Men Rami tycks också ha hett temperament...

Ur förhör med Paula, granne under Ramis och Amanis lägenhet:

"Paula tillfrågas om hon hört om det varit bråk i deras lägenhet. Paula säger ja, att det varit mycket skrik däruppifrån. De har bråkat mycket. På fråga om vilka det är som Paula hört bråka säger hon att hon hört att han skriker och att hon hört en kvinnlig röst.

På fråga om hur skriket har varit, om det har varit argumenterande eller om någon har blivit illa behandlad så säger Paula att hon tror att det kanske är någon som har gjort fel därför att det är alltid han som börjar. 'Han skriker ju jämt, typ' sedan börjar de andra skrika. På fråga om 'de andra' så menar Paula att det är barn och en kvinnlig röst - en vuxen kvinna.

På fråga om hur ofta de bråkat så säger Paula att den senaste tiden har det varit jätteofta och ofta på kvällarna vid åtta-nio ibland vid tio. Ibland är det bara de vuxna som hörts bråka. I de allra flesta fallen är barnen inblandade i bråken."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in