2014-09-24, 06:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
BLT+

Rubrik

"Ord står mot ord i Yara-fallet - Åklagare försiktig efter felaktigheter på nätet – kan bli så att ingen fälls"

Är det någon som har BLT+ eller har läst denna artikel?

Och vad syftar i så fall åklagaren på med "felaktigheter" på nätet?
Viktigaste +materialet:

* Det är inte sant att de skyller på varandra. Kvinnan hävdar att hon inte har en aning om hur Y dött. Mannen hävdar att kvinnan dödat henne.
* Man hoppas kunna förhöra mamman i Gaza.
* De sista svaren från SKL kom i slutet av förra veckan.
* Rättegången startar tidigast i början av november.
* Det är mycket möjligt att Pernilla Åström inte stämmer för mord eller dråp utan tvingas gå på en lindrigare rubricering, enligt åklagaren själv.
Citera
2014-09-24, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Jag tycker att kvinnan och mannen har dödat Yara i samförstånd. Vem som utförde det dödande slaget är förvisso av intresse. Men inte helt avgörande tycker jag. De var båda närvarande och skulle ha agerat för att skydda flickan om den andre parten börjat uppträda hotfullt mot flickan.Brödkaveln hamnade naturligtvis inte i händerna på gärningsmannen som en blixt från klar himmel. Därför är båda delaktiga enligt mitt förmenande.
Eftersom ingen vet vad som sägs i förundersökningen är det förhastat att tycka någonting om eventuellt samförstånd.
Det är ett mer uppenbart samförstånd för i vart fall eventuellt uppsåt till mord om du befinner dig i en rånarbil efter fullbordat rån, men handgranater och automatkarbiner, än i en lägenhet med en brödkavel.
Citera
2014-09-24, 06:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Men varför är detta så svårt i vissa fall medan det i andra påstås ha funnit samstämmighet mellan olika GM. När det gäller Malexandermorden åkte alla in för mord trots att det var en av dem som hade mördat poliserna. Varför gick det att göra så i det fallet när det verkar omöjligt i andra? Jag antar att det beror på att det var poliser som dödades den gången och nu rör det sig "bara" om en liten flicka.

Jag tycker nog att om man som vuxen människa sitter och tittar på när någon annan mördar ett barn så är man väl för sjutton skyldig till något allvarligt. Påstå inte att den ena parten inte sett och hört något, för det tror ingen på. Lika lite som att någon skulle tro på att du inte skulle märka om din fru slog ihjäl någon i huset när du befann dig där samtidigt. (Förutsatt att du inte bor i ett stort jävla mansion.) Mansion är det knappast tal om i detta fall, utan en liten lägenhet.
I Malexander hade trion gemensamt beväpnat sig med handgranater och automatkarbiner och var på väg från ett fullbordat rån. Det är ett något mer uppenbart "gemensamt och i samråd" än att befinna sig i samma hus som en brödkavel.
Citera
2014-09-24, 06:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Just för att det är en brödkavel involverad, presumerar man nu att det är frun som mördat Yara. Det är just den självklarheten att det måste vara kvinnan som är skyldig, som får mig att tvivla på denna "självklarhet". En brödkavel är i sig själv symbolisk för en ilsken kvinna, där det automatiskt blir till ett kvinnligt vapen.

För en man kan en brödkavel vara ett tillhygge nära till hands, typ ett Basebollträ.
Vi är inte överens om mycket här i livet, kära Vresros, men här slår du huvudet på spiken. I vårt hem är sannolikheten att jag håller en brödkavel väsentligt större än att min fru gör det. (Nej, inte i uppfostringssyfte utan för bakning.)
Jag utesluter inte att mannen bakat med barnen och flippat ut. Jag tror däremot inte att man hämtat kaveln för att använda den som mordvapen. Den var säkert redan framme när Y gjorde något fel med bakningen eller var för högljudd.
Citera
2014-09-24, 07:23
Medlem
Är det bara jag som har reagerat på att det överhuvudtaget fanns en brödkavel i det hemmet? Det vi har tagit del av hittills om paret leder knappast tanken till bröd- och bullbakning. Men det kanske ingår i nåt slags startpaket för hushåll, att det ska finnas brödkavel i hemmet.
Brödkaveln att hota med, är ju en klassiker i skämtteckningar från förr, där en ilsken fru hotfullt väntar på en slarver till man som kommer hem efter en glad kväll.
Brödkaveln som vapen tyder inte på planering, det är väl inget känt tillhygge i systematisk barnmisshandel, som t. ex livremmar och käppar. Kanske har den legat framme som leksak, 3-åringar älskar ju att hitta leksaker i kökslådorna.
Sedan tar min fantasi slut. Jag kan inte föreställa mig en konflikt mellan barn och vuxen som slutar med att barnet dör, trots att jag vet att det händer.
Citera
2014-09-24, 07:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Är det bara jag som har reagerat på att det överhuvudtaget fanns en brödkavel i det hemmet? Det vi har tagit del av hittills om paret leder knappast tanken till bröd- och bullbakning. Men det kanske ingår i nåt slags startpaket för hushåll, att det ska finnas brödkavel i hemmet.
Brödkaveln att hota med, är ju en klassiker i skämtteckningar från förr, där en ilsken fru hotfullt väntar på en slarver till man som kommer hem efter en glad kväll.
Brödkaveln som vapen tyder inte på planering, det är väl inget känt tillhygge i systematisk barnmisshandel, som t. ex livremmar och käppar. Kanske har den legat framme som leksak, 3-åringar älskar ju att hitta leksaker i kökslådorna.
Sedan tar min fantasi slut. Jag kan inte föreställa mig en konflikt mellan barn och vuxen som slutar med att barnet dör, trots att jag vet att det händer.
Palestinier bakar väldigt mycket, ofta har de med sig det från hemlandet, där det inte är självklart att kunna gå till butiken och köpa färskt bröd.
Citera
2014-09-24, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Viktigaste +materialet:

* Det är inte sant att de skyller på varandra. Kvinnan hävdar att hon inte har en aning om hur Y dött. Mannen hävdar att kvinnan dödat henne.
* Det är mycket möjligt att Pernilla Åström inte stämmer för mord eller dråp utan tvingas gå på en lindrigare rubricering, enligt åklagaren själv.

Tack Smålandstintin!
Citera
2014-09-24, 09:12
Medlem
Minimois avatar
Madi fick heller ingen framgång hos HD (häktningsöverklagan).

Jag ber om ursäkt - det var Karlskoga-FUP och inte domen som jag har lagt upp i den tråden.
Citera
2014-09-24, 18:11
Medlem
Citat:
Eftersom ingen vet vad som sägs i förundersökningen är det förhastat att tycka någonting om eventuellt samförstånd.

Oavsett om mordet skedde i samförstånd eller inte så antar jag att äktenskapet mellan Rami och Madi är ett avslutat kapitel. Eller är det också en förhastad slutsats. Om det är så kommer Madi knappast bli utvisad även om hon skulle dömas för mord eftersom man inte utvisar ensamma kvinnor till Gaza.
Citera
2014-09-24, 18:43
Medlem
Citat:
Viktigaste +materialet:

En sammanfattning som stärker min uppfattning om att denne Rami är hänsynslös.

Jag kan acceptera att en korkad och enkel kvinna inte har en aaaning…

Jag köper också att Madi inte begriper att lite husaga kan få dödlig utgång och i dagens Sverige blir agan ett brott. För hon kan vara okunnig om brottsrubriceringar som misshandel, särskilt om det agerande hon utövar dagligen med barnen och tycker är uppfostran.

Det är vanligt i mellanöstern att man skriker och daskar på ungarna flera gånger om dagligen och skriker hot om att döda ungarna hit och dit om de inte lyder. Samtidigt som de kramar och pussar på barnen! Ingen menar något illa eller att verkligen döda, men det är så de gör.

Rami däremot har rört sig bland svenskar och andra européer och han suger åt sig som en svamp, det som han uppfattar, är det som går hem hos myndigheter och alla de som ska manipuleras. Han har uppfattat korrekt att det finns en alldeles särskild välvillighet hos käringar till palestinska män som pläderar feminism, jämlikhet och mänskliga rättigheter.

En sak är säkert genom hans mobilfilmande och det är; att han uppfattade situationen allvar, som illa och farlig, och att han var på det klara med att det kommer bli efterräkningar. Så illa att han ville gardera sig och ge frun skulden.

Rami uppfattade vid tiden att det fanns behov att styrka; att han inte misshandlade Yara. Han filmade situationen och dessutom satt han och kommunicerade med släkt och vänner för att skaffa alibi. Det styrker endast vilken vidrig karl han är, och hur synd det var om frun och barnen, som var under hans våld. Men det styrker inte vem som slog ihjäl Yara, med korrekt tidsangivelse. Endast att Rami visste att våldet var grovt, och att han visste att det kommer bli efterräkningar.

Det enda naturliga hade varit att han hade ingripit, när ungarna är jobbiga i stället för att raljera över telefon om att Madi vill ha hjälp med barnen. Så det kan faktiskt vara så att han hjälpte till, och insåg vad han orsakat och därför garderade sig.

Det kan vara så att Madi talar sanning och inte vet, eftersom hon var med de egna barnen, och att Rami var arg på Yara för att hon inte hjälpte till.

Trots allt så var det Madi som hade vett att ringa ambulans!
Citera
2014-09-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En sammanfattning som stärker min uppfattning om att denne Rami är hänsynslös.

Jag kan acceptera att en korkad och enkel kvinna inte har en aaaning…

Jag köper också att Madi inte begriper att lite husaga kan få dödlig utgång och i dagens Sverige blir agan ett brott. För hon kan vara okunnig om brottsrubriceringar som misshandel, särskilt om det agerande hon utövar dagligen med barnen och tycker är uppfostran.

Det är vanligt i mellanöstern att man skriker och daskar på ungarna flera gånger om dagligen och skriker hot om att döda ungarna hit och dit om de inte lyder. Samtidigt som de kramar och pussar på barnen! Ingen menar något illa eller att verkligen döda, men det är så de gör.

Rami däremot har rört sig bland svenskar och andra européer och han suger åt sig som en svamp, det som han uppfattar, är det som går hem hos myndigheter och alla de som ska manipuleras. Han har uppfattat korrekt att det finns en alldeles särskild välvillighet hos käringar till palestinska män som pläderar feminism, jämlikhet och mänskliga rättigheter.

En sak är säkert genom hans mobilfilmande och det är; att han uppfattade situationen allvar, som illa och farlig, och att han var på det klara med att det kommer bli efterräkningar. Så illa att han ville gardera sig och ge frun skulden.

Rami uppfattade vid tiden att det fanns behov att styrka; att han inte misshandlade Yara. Han filmade situationen och dessutom satt han och kommunicerade med släkt och vänner för att skaffa alibi. Det styrker endast vilken vidrig karl han är, och hur synd det var om frun och barnen, som var under hans våld. Men det styrker inte vem som slog ihjäl Yara, med korrekt tidsangivelse. Endast att Rami visste att våldet var grovt, och att han visste att det kommer bli efterräkningar.

Det enda naturliga hade varit att han hade ingripit, när ungarna är jobbiga i stället för att raljera över telefon om att Madi vill ha hjälp med barnen. Så det kan faktiskt vara så att han hjälpte till, och insåg vad han orsakat och därför garderade sig.

Det kan vara så att Madi talar sanning och inte vet, eftersom hon var med de egna barnen, och att Rami var arg på Yara för att hon inte hjälpte till.

Trots allt så var det Madi som hade vett att ringa ambulans!

Jag har för mig att Yara hade varit död ett bra tag innan ambulansen kom. Jag har läst om det någonstans, men jag kan förstås ha fel.
Citera
2014-09-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har för mig att Yara hade varit död ett bra tag innan ambulansen kom. Jag har läst om det någonstans, men jag kan förstås ha fel.

Jag har också för mig att hon redan var död. Men det var Madi som ringde ambulans, och det visar att hon inte var rädd för efterräkningar. Eller hade skäl att inse skadornas allvar, så som Rami insåg.

Vi spekulerar, och jag spekulerar i att Madi var upptagen med de egna barnen, och inte förstod situationens allvar och vad som lett till Yaras skador.

Det kan ha varit Rami som misshandlade Yara, och lät sin ilska och frustration gå ut över henne i blint raseri. Det är hans agerande med filmande och kontakter med omvärlden där han talar om att han låter lilla frun sköta allt som rör barnen; som gör mig misstänksam.

Finns det filmsekvens med Madi hållandes en blodig brödkavel? Knappast!

Det handlar om två berättelser och att ingen av dessa personer har trovärdighet. I normalfallet hade man kunnat lita på Madis utsagor, men hon är belastad genom stölderna och sin lathet som husmor som ledde till att en 8 -åring fick sköta vuxensysslor i hemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in