2014-09-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har också för mig att hon redan var död. Men det var Madi som ringde ambulans, och det visar att hon inte var rädd för efterräkningar. Eller hade skäl att inse skadornas allvar, så som Rami insåg.

Vi spekulerar, och jag spekulerar i att Madi var upptagen med de egna barnen, och inte förstod situationens allvar och vad som lett till Yaras skador.

Det kan ha varit Rami som misshandlade Yara, och lät sin ilska och frustration gå ut över henne i blint raseri. Det är hans agerande med filmande och kontakter med omvärlden där han talar om att han låter lilla frun sköta allt som rör barnen; som gör mig misstänksam.

Finns det filmsekvens med Madi hållandes en blodig brödkavel? Knappast!

Det handlar om två berättelser och att ingen av dessa personer har trovärdighet. I normalfallet hade man kunnat lita på Madis utsagor, men hon är belastad genom stölderna och sin lathet som husmor som ledde till att en 8 -åring fick sköta vuxensysslor i hemmet.

Det som läste handlade om att Yaras död hade inträffat långt innan ambulansen kom. Jag antar att de tidigare spekulationerna här, om att hon efter sin död skulle ha kastats från balkongen, startades just på grund av detta. Dessutom finns det - om jag inte missminner mig - uppgifter om att när Madi sent omsider ringde 112 så hördes det mansröst, alltså Ramis röst, i bakgrunden och det var som instruerade henne om vad hon skulle säga.
Citera
2014-09-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I Malexander hade trion gemensamt beväpnat sig med handgranater och automatkarbiner och var på väg från ett fullbordat rån. Det är ett något mer uppenbart "gemensamt och i samråd" än att befinna sig i samma hus som en brödkavel.

De hade beväpnat sig för att begå ett rån i samråd ja, men inte för att mörda poliser.
Citera
2014-09-24, 20:33
Medlem
LaScalas avatar
Undrar om utredarna har fått ut det de begärt från Facebook?
Och om det blir möjligt att hålla förhör med mamman?
Ja, det ska jag väl inte fråga er i tråden om förstås men jag tycker alltid det kommer upp nån liten spekulation att fundera över.
Citera
2014-09-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
---

Vi spekulerar, och jag spekulerar i att Madi var upptagen med de egna barnen, och inte förstod situationens allvar och vad som lett till Yaras skador.

Det kan ha varit Rami som misshandlade Yara, och lät sin ilska och frustration gå ut över henne i blint raseri. Det är hans agerande med filmande och kontakter med omvärlden där han talar om att han låter lilla frun sköta allt som rör barnen; som gör mig misstänksam.

Mig också.
Citera
2014-09-24, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
De hade beväpnat sig för att begå ett rån i samråd ja, men inte för att mörda poliser.
Du verkar insatt. Då vet du också att Malexander är en unik dom, där man tänjde lagen å det yttersta för att få fram ett för allmänheten acceptabelt domslut. Lite som Flinck.
Man hävdade att alla tre personers medverkan krävdes för mordet och att de i och med beväpningen visade att de hade i alla fall ett eventuellt uppsåt till mord av poliserna.
Citera
2014-09-24, 23:26
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du verkar insatt. Då vet du också att Malexander är en unik dom, där man tänjde lagen å det yttersta för att få fram ett för allmänheten acceptabelt domslut. Lite som Flinck.
Man hävdade att alla tre personers medverkan krävdes för mordet och att de i och med beväpningen visade att de hade i alla fall ett eventuellt uppsåt till mord av poliserna.

Den domen var egentligen inte unik.. Det började med "Lindome-fallet", där de båda misstänkta skyllde på varandra. Man kunde inte bevisa vem som höll i stekpannan, men det stod helt klart att de var delaktiga i rånet. Åklagaren valde fel gärningsbeskrivning, så Hovrätten kunde inte göra så mycket. Det "skapade vågor" i samhället, minst sagt. En sorts "början på slutet" på svenska folkets förtroende för den "dömande makten". Ingen vill, eller ville, ifrågasätta principen om att man är oskyldig till annat har bevisats. Men då var det j-igt nära... Tillämpningen av begreppet "i samförstånd" har blivit vidare, och det tackar vi för!
Citera
2014-09-24, 23:30
Medlem
Minimois avatar
Alhem...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ris...t-lindomefall/
Citera
2014-09-24, 23:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Alhem...

Lite citat:

Citat:
Rättsexperten och förre överåklagaren Sven-Erik Alhem fruktar att utredningen går mot ett läge då ord står mot ord. Lyckas inte åklagaren ge en övertygande och detaljerad bild av vad som inträffade i lägenheten på valborgsmässoafton kan det i förlängningen leda till att båda åtalade får lägre straff eller rentav frias, som i det ökända Lindomefallet då två inbrottstjuvar gick fria för mordet på en 89-årig man - på grund av att de hade skyllt på varandra.

– I den här typen av fall får noggrannheten i den tekniska undersökningen enorm betydelse. DNA-tekniken har verkligen tagit stora steg framåt. Men det är inte säkert att det hjälper om mordvapnet är en brödkavel som båda kan ha rört vid något tillfälle, säger Alhem till DN.

– Men förhörsdelen ska inte underskattas. Kompetenta, väl genomförda förhör är guld värda. I ett långt förhör kan man ofta få nya uppgifter som går att kontrollera och eventuellt användas som stödbevisning. Sedan finns alltid möjligheten att ställa vittnesmålen mot varandra, säger Sven-Erik Alhem.
Citera
2014-09-25, 00:01
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Alhem...

Kom ihåg vem som nämnde Lindome-fallet först...
Citera
2014-09-25, 00:26
Medlem
Citat:
Alhem...

Jag begriper fortfarande inte. Nu kan jag vara osedvanligt korkad men innebär detta att:

1. Två personer kan komma överens om att begå ett mord. Med full vetskap om den här "luckan" i lagen. Om det inte finns några vittnen och det inte finns någon tydlig teknisk bevisning så gör man överenskommelsen att skylla på varandra. Eftersom båda vet att möjligheterna för frikännande då ökar (dramatiskt?). Teoretiskt sätt är det alltså rätt enkelt att begå det perfekta mordet. Bara man är två.....Kan det verkligen vara så??

edit/ja tydligen
Senast redigerad av VemKom 2014-09-25 kl. 00:39.
Citera
2014-09-25, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Kom ihåg vem som nämnde Lindome-fallet först...
Nämen... det var ju jag!
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Att det fanns risk för det har nog många befarat.
Citera
2014-09-25, 00:55
Medlem
Men finns det inte någon djävla RIMLIGHETSPRINCIP (eller vad det nu kan kallas) inom rättsväsendet? Flickebarnet har blivit misshandlad förut svårt att gå, svarta blåmärken, soc har varit inkopplad (också med misstanke om misshandel). Barnet är ensam med dessa två s.k. vårdnadshavare. Och mördas, slås sönder och samman. En åttaåring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in