Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-28, 01:52
  #1
Medlem
Ass.Parades avatar
http://hsperson.se/49001.html

Fan vilken lättnad jag känner! Först kände jag att introvert liksom inte passar inte in på mig fullt ut och mycket är överdrivet. Då hittar jag av en slump denna sida efter att ha läst en nyhetsartikel om HSP.

Känner du att folk kallar dig blyg och du kanske är lite tillbakadragen ibland men du vet själv om att det inte beror på blyghet?

Känner du att musik och film kan beröra dig djupt, nästan extremt mycket mer än vad din kompis kan? Du kanske känner att du älskar komplexiteten och känslan en viss låt förmedlar?
Du känner ofta att en viss sorts kallprat kan vara riktigt tråkigt och inget som "stimulerar" dig på något sätt?

Känner du att du avskyr höga ljud? Eller känner obehag när folk halvskriker i en konversation?
Känner du dig utmattad efter en lång social dag? Känner du dig extra påverkbar av droger och sensuella rus av olika slag? Känslig för dofter och ljud?

Då är du förmodligen högkänslig! Hade aldrig hört talas om detta förut. Tycker att ni borde testa er. Vi kan ofta ses som "konstiga" av den stora massan men jag känner mig mycket mer självsäker efter att ha läst om högkänslighet. Grejen med HSP är att våra hjärnor (våra nervsystem fungerar olika) intar mer information och intryck än vad andra gör.
__________________
Senast redigerad av Ass.Parade 2014-04-28 kl. 01:55.
Citera
2014-04-28, 04:03
  #2
Medlem
Haha, fan vad skumt att jag läste detta nu. Känner igen mig riktigt mycket i det du skrev. Men anledningen till att jag skriver nu är för min sambo har just läst "Drunka inte i dina känslor", just om detta ämne och hon var tydligen exakt just "högsensitiv".

http://www.bokus.com/bok/97891871410...FYEMcwodJaMA8A

Vet inte om detta är 100% samma sak men jag antar det?
Citera
2014-04-28, 04:07
  #3
Medlem
Mycket stämmer in på mig. Frågan är vad jag nu ska göra med informationen?

Citat:
...högkänslighet i sig är ingenting man ens behöver behandla eftersom det inte rör sig om någon sjukdom. Högkänslighet är inget annat än ett medfött personlighetsdrag, ett inbyggt temperament, en biologisk egenskap bland många andra egenskaper och förmågor, men som kan medföra vissa konsekvenser för det dagliga livet och ens omgivning.

Det gör mig snarare ledsen än glad eftersom jag inte alls gillar min personlighet. Visst finns det positiva "symptom" men mycket är negativt med att vara högkänslig.
Citera
2014-04-28, 04:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coca-Jack-Company
Mycket stämmer in på mig. Frågan är vad jag nu ska göra med informationen?



Det gör mig snarare ledsen än glad eftersom jag inte alls gillar min personlighet. Visst finns det positiva "symptom" men mycket är negativt med att vara högkänslig.

Läs boken "Drunka inte i dina känslor". Handlar om ämnet och kommer med tips. Verkar hjälpa min sambo i alla fall.
Citera
2014-04-28, 14:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljmunken
Läs boken "Drunka inte i dina känslor". Handlar om ämnet och kommer med tips. Verkar hjälpa min sambo i alla fall.

Tack för tips!
Citera
2014-04-28, 14:47
  #6
Medlem
Stog något att det finns också positiva saker med att vara högkänslig, är det detta med att man är mer kreativ, observant o.s.v? Och tack TS för tråden, har sökt på flera psykiska sjukdomar den senaste tiden och tror det måste vara att jag just är "Högkänslig"
Citera
2014-04-28, 16:45
  #7
Medlem
Jösses jag svarade ja på typ 15 frågor Det förklarar en hel del, känner verkligen igen mig på empati delen! Alltid trott jag var konstig för att jag påverkas sjukt mycket av andras humör och känslor. Om tex en stackars mamma står ensam med en skrikande unge i en affär så vill jag sjunka under jorden för jag lider med henne. Ett annat exempel är när jag sett en film, då kan jag nästan känna mig som den ena karaktären och tänka som den i flera dagar. Mycket märkligt.
Citera
2014-04-28, 16:49
  #8
Medlem
user.1s avatar
Efter att ha läst igenom det du skrivit måste jag säga att jag känner igen mig en hel del. Återkommer när jag gjort testet.

edit: sitter på mobil så får kolla närmare på testet när jag har tillgång till dator.
__________________
Senast redigerad av user.1 2014-04-28 kl. 16:53.
Citera
2014-04-28, 17:30
  #9
Medlem
Mi.s avatar
Läste om det här för 1 år sedan och kände igen mig så otroligt mycket. Ett starkt exempel för mig är att jag blir så extremt påverkade av andras känslor. Jag kan liksom känna att någon har ångest och om någon på en fest säger att den är otaggad/trött så känner jag mig genast mindre peppad trots att jag kanske varit väldigt exalterad innan.
Har alltid kallat mig själv lite mini-manodepressiv men jag antar att det är bara för att när jag är ledsen så känns det som att det inte finns NÅNTING i världen som känns kul, och när jag är glad så lever jag i nån sorts eufori.
Det är jobbigt, men samtidigt så är jag ändå glad att jag är såhär för det känns som att jag får uppleva allt på ett annat, mer spännande sätt. Brukar tänka att jag ibland är rätt så unik, haha.

Finns även ett psykologiskt test som kallas MBTI, som handlar om att det egentligen bara finns 16 personligheter i världen och tydligen tillhör jag den mest ovanliga - mest för att den typen har sån komplicerad och djup kontakt med sitt känsloliv, antagligen som de flesta högsensitiva.
Citera
2014-04-28, 21:34
  #10
Medlem
Finns det någon som inte alls känner igen sig i denna diagnos...?
Citera
2014-04-28, 22:38
  #11
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Finns det någon som inte alls känner igen sig i denna diagnos...?
Det är ingen diagnos. Läste du ens vad som stod på sidan?

Detta är en personlighets typ som finns hos många djurarter, bland annat primater.

Inget "fel" utan en annorlunda personlighetstyp som var femte människa har tendenser till. En minoritet alltså, därför är det i det extroverta samhället svårt att tas på allvar som högkänslig alternativt lite introvert.
__________________
Senast redigerad av Ass.Parade 2014-04-28 kl. 22:40.
Citera
2014-04-28, 22:45
  #12
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saile1337
Stog något att det finns också positiva saker med att vara högkänslig, är det detta med att man är mer kreativ, observant o.s.v? Och tack TS för tråden, har sökt på flera psykiska sjukdomar den senaste tiden och tror det måste vara att jag just är "Högkänslig"
Vi som är högkänsliga kan njuta mer av subtila grejer såsom att känna doften av något vackert i naturen eller helt enkelt vanliga lustkänslor (kärlek, sex..). Vilket är en klar fördel, nackdelen med denna "egenskap" är ju då att man lika starkt känner smärta både psykiskt och fysiskt.


Kände att det var viktigt att skapa en tråd om detta då jag tror många är lite "lost" och vet inte riktigt vilka de är och varför de inte passar in i normens samhälle, det kan vara för att du just är högkänslig. Man kan vara olika grader av högkänslig och det verkar vara något genetiskt.



John Travolta är högkänslig, Michael Jackson med så en klar fördel är att man t.ex ofta har bättre gehör och bättre "känsla" för musik och konst i allmänhet än vad andra har.
Man behöver inte vara introvert för att vara högkänslig så högkänslighet har INGET att göra med blyghet men högkänslighet kan ge personen dåligt självförtroende eller självkänsla då man kanske känner att man inte passar in och då också kanske utveckla en sorts blyghet eller kanske till och med social fobi.
__________________
Senast redigerad av Ass.Parade 2014-04-28 kl. 23:38.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback