2014-04-26, 10:58
Medlem
Efter 4 mnaders praktik och anstlld p fretaget ca 2 mnader
s har jag ftt en ny arbetsuppgift, att plocka disk ifrn butik dr cheferna
hller till, och sedan diska deras disk.

Saken hr till den att dem har sktt deras egna disk innan, men sedan ca 2v tillbaka
s r de tydligen min arbetsuppgift...
Jag r inte anstlld fr att gra detta utan min befattning r en helt
annan. D jag har en arbetskollega som har varit dr lngre och dessutom
r man, s knns denna nya arbetsuppgift diskriminerande.

De fr dessutom lnebidrag fr mig och jag knner mig utnyttjad av situationen.
Hade mte om detta igr, men chefen frklarade s snllt att de r
han som r chef och delar ut arbetsuppgifterna, och detta r min uppgift, mitt
frslag var att jag och min kollega kunde dela p disken, turas om varannan dag.

Vad gr jag och har jag rtt att gra ngonting alls?
Citera
2014-04-26, 11:00
Medlem
cammos avatar
Vad r du anstlld fr att gra d?
Citera
2014-04-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Vad r du anstlld fr att gra d?

De r ett hantverksjobb samt butiksbitrde.
Senast redigerad av Stripped82 2014-04-26 kl. 11:05.
Citera
2014-04-26, 11:10
Medlem
Diskning r vl ocks ett typ av hantverksarbete?

Tror inte dom fr stta dig p att gra vad som helst om du r anstlld i annan befattning.
dessutom s tror jag inte dom vill frlora dig om dom fr lnebidraget fr dig , s du kan sga att du antingen slutar ditt arbete eller s fr dom fixa sin disk sjlva.

jag tror starkt p att dom vljer alt. 2
Citera
2014-04-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swarm21
Diskning r vl ocks ett typ av hantverksarbete?

Tror inte dom fr stta dig p att gra vad som helst om du r anstlld i annan befattning.
dessutom s tror jag inte dom vill frlora dig om dom fr lnebidraget fr dig , s du kan sga att du antingen slutar ditt arbete eller s fr dom fixa sin disk sjlva.

jag tror starkt p att dom vljer alt. 2

Haha visserligen dock inte det jag r anstlld fr att gra.
Knns bara som att de vill utnyttja situationen... Och det knns inget vidare.
Citera
2014-04-26, 11:16
Medlem
intesakuls avatar
Oserist och lgt att inte kunna plocka undan efter sig sjlv. Skt dig exemplariskt och stt igng med att ska andra jobb. Se till att du fr bra referenser s bit ihop och diska. D chefen r s knpp att han tycker du ska gra det hr ser jag inte att det r ngon det r lnt att resonera med.
Citera
2014-04-26, 11:17
Medlem
C-3POs avatar
"Arbetsgivaren ger ensam rtt att leda och frdela arbetet"

Citatet ovan talar om en gammal praxis p svensk arbetsmarknad och skrivningen terfinns ven i en hel del kollektivavtal. Du fr finna dig i att gra som arbetsgivaren sger ven om det r trist.
Citera
2014-04-26, 11:17
Medlem
Praktiserar du i ver 4 mnader eller har du ln?

Fr vrigt slut vara s gnllig. Fr du ln nr du gr det s r det inte s mycket att gnlla om.
Citera
2014-04-26, 11:18
Medlem
Jag tycker sjlvklart du blandar in facket direkt, diska snllt p mndag och p tisdag se till att facket r dr och grna ngon sorts moraltant fr ngon vnstertidning... s ska du se frndring med en gng. r det ngot svenska fretagare r rdda fr r det att i media bli kallade rasister och mansgrisar.

Sjlvklart ska du inte st ut med det, de kan dra t helvete och ta med disken till sina fruar, vi lever inte p 1920.
Citera
2014-04-26, 11:22
Medlem
nickeheaads avatar
Lter som ett mycket osunt fretag, men du kan ju komma med frslaget att det skaffar diskmaskin och samtidigt visar du upp ett kalkyldiagram p hur mycket de frigr p din arbetskapacitet. En diskmaskin borde vl vl kunna "tjnas" in p mindre en 2 veckor.

Risken r ju bara att du sanerar bort dig sjlv, eftersom det inte verkar finnas behov till av dig till de arbetsuppgifter du egentligen r dr fr.
Citera
2014-04-26, 11:30
Medlem
kinesarsles avatar
Du har tyvrr inte s mycket att sga till om tror jag. Det r chefen som beslutar vad som r ditt jobb och inte du.

Om jag hade rkat ut fr det, och jag visste att jag kunde f tag p ett nytt jobb ltt hade jag vgrat.
Citera
2014-04-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Lter som ett mycket osunt fretag, men du kan komma med frslaget att det skaffar diskmaskin och samtidigt visar du upp ett kalkyldiagram p hur mycket de frigr p din arbetskapacitet. En diskmaskin borde vl vl kunna "tjnas" in p mindre en 2 veckor.

Risken r ju bara att du sanerar bort dig sjlv, eftersom det inte verkar finnas behov till av dig till de arbetsuppgifter du egentligen r dr fr.

De r de som knns s surt, vi har jtte mycket att gra och jag mste
gra ett avbrott med mitt arbete fr att ta hand om deras disk, som
de dessutom aldrig skljer av. Har tnkt att ge frslag p diskmaskin, tror dock att dom
r fr snla fr de!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in