2014-04-26, 10:58
Medlem
Efter 4 månaders praktik och anställd på företaget ca 2 månader
så har jag fått en ny arbetsuppgift, att plocka disk ifrån butik där cheferna
håller till, och sedan diska deras disk.

Saken hör till den att dem har skött deras egna disk innan, men sedan ca 2v tillbaka
så är de tydligen min arbetsuppgift...
Jag är inte anställd för att göra detta utan min befattning är en helt
annan. Då jag har en arbetskollega som har varit där längre och dessutom
är man, så känns denna nya arbetsuppgift diskriminerande.

De får dessutom lönebidrag för mig och jag känner mig utnyttjad av situationen.
Hade möte om detta igår, men chefen förklarade så snällt att de är
han som är chef och delar ut arbetsuppgifterna, och detta är min uppgift, mitt
förslag var att jag och min kollega kunde dela på disken, turas om varannan dag.

Vad gör jag och har jag rätt att göra någonting alls?
Citera
2014-04-26, 11:00
Medlem
cammos avatar
Vad är du anställd för att göra då?
Citera
2014-04-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Vad är du anställd för att göra då?

De är ett hantverksjobb samt butiksbiträde.
Senast redigerad av Stripped82 2014-04-26 kl. 11:05.
Citera
2014-04-26, 11:10
Medlem
Diskning är väl också ett typ av hantverksarbete?

Tror inte dom får sätta dig på att göra vad som helst om du är anställd i annan befattning.
dessutom så tror jag inte dom vill förlora dig om dom får lönebidraget för dig , så du kan säga att du antingen slutar ditt arbete eller så får dom fixa sin disk själva.

jag tror starkt på att dom väljer alt. 2
Citera
2014-04-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swarm21
Diskning är väl också ett typ av hantverksarbete?

Tror inte dom får sätta dig på att göra vad som helst om du är anställd i annan befattning.
dessutom så tror jag inte dom vill förlora dig om dom får lönebidraget för dig , så du kan säga att du antingen slutar ditt arbete eller så får dom fixa sin disk själva.

jag tror starkt på att dom väljer alt. 2

Haha visserligen dock inte det jag är anställd för att göra.
Känns bara som att de vill utnyttja situationen... Och det känns inget vidare.
Citera
2014-04-26, 11:16
Medlem
intesakuls avatar
Oseriöst och lågt att inte kunna plocka undan efter sig själv. Sköt dig exemplariskt och sätt igång med att söka andra jobb. Se till att du får bra referenser så bit ihop och diska. Då chefen är så knäpp att han tycker du ska göra det här ser jag inte att det är någon det är lönt att resonera med.
Citera
2014-04-26, 11:17
Medlem
C-3POs avatar
"Arbetsgivaren äger ensam rätt att leda och fördela arbetet"

Citatet ovan talar om en gammal praxis på svensk arbetsmarknad och skrivningen återfinns även i en hel del kollektivavtal. Du får finna dig i att göra som arbetsgivaren säger även om det är trist.
Citera
2014-04-26, 11:17
Medlem
Praktiserar du i över 4 månader eller har du lön?

För övrigt slut vara så gnällig. Får du lön när du gör det så är det inte så mycket att gnälla om.
Citera
2014-04-26, 11:18
Medlem
Jag tycker självklart du blandar in facket direkt, diska snällt på måndag och på tisdag se till att facket är där och gärna någon sorts moraltant för någon vänstertidning... så ska du se förändring med en gång. Är det något svenska företagare är rädda för är det att i media bli kallade rasister och mansgrisar.

Självklart ska du inte stå ut med det, de kan dra åt helvete och ta med disken till sina fruar, vi lever inte på 1920.
Citera
2014-04-26, 11:22
Medlem
nickeheaads avatar
Låter som ett mycket osunt företag, men du kan ju komma med förslaget att det skaffar diskmaskin och samtidigt visar du upp ett kalkyldiagram på hur mycket de frigör på din arbetskapacitet. En diskmaskin borde väl väl kunna "tjänas" in på mindre en 2 veckor.

Risken är ju bara att du sanerar bort dig själv, eftersom det inte verkar finnas behov till av dig till de arbetsuppgifter du egentligen är där för.
Citera
2014-04-26, 11:30
Medlem
kinesarsles avatar
Du har tyvärr inte så mycket att säga till om tror jag. Det är chefen som beslutar vad som är ditt jobb och inte du.

Om jag hade råkat ut för det, och jag visste att jag kunde få tag på ett nytt jobb lätt hade jag vägrat.
Citera
2014-04-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Låter som ett mycket osunt företag, men du kan komma med förslaget att det skaffar diskmaskin och samtidigt visar du upp ett kalkyldiagram på hur mycket de frigör på din arbetskapacitet. En diskmaskin borde väl väl kunna "tjänas" in på mindre en 2 veckor.

Risken är ju bara att du sanerar bort dig själv, eftersom det inte verkar finnas behov till av dig till de arbetsuppgifter du egentligen är där för.

De är de som känns så surt, vi har jätte mycket att göra och jag måste
göra ett avbrott med mitt arbete för att ta hand om deras disk, som
de dessutom aldrig sköljer av. Har tänkt att ge förslag på diskmaskin, tror dock att dom
är för snåla för de!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in