Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-21, 12:45
  #1
Medlem
CruZiFexs avatar
Jag är sjukt nojig nu när jag läst på olika sidor att det spridit sig till sverige och norge.
Hur stor risk är det att bli smittad och t.om dö?

För er som inte vet vad ebola är:
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_We...Ebola_outbreak
Citera
2014-04-21, 12:55
  #2
Medlem
ZethMalkovis avatar
Mycket liten, större risk du halkar på badsrumstvålen och dör
Citera
2014-04-21, 12:59
  #3
Medlem
Eftersom det bara är 135 personer som har avlidit pga Ebola viruset (rappoterat då) Så är chansen väldigt liten att just du skulle få det utav alla 7 000 000 000 människor här på jorden. Oroa dig inte.
Citera
2014-04-21, 13:02
  #4
Medlem
CruZiFexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZethMalkovi
Mycket liten, större risk du halkar på badsrumstvålen och dör
Skönt att höra måste jag ju säga hehe, men finns det botemedel mot detta?
Tänkte om de fattiga länderna inte har råd med botemedel så dom avlider eller om det är så för oss också som lever i ett lite "rikare" land?
Citera
2014-04-21, 13:02
  #5
Medlem
rispas avatar
Lås in dig stäng dörrar fönster tejpa alla sprickor och se till att ligga lågt i ca 2 månader är mitt tips det där ebolla vill man ju inte få fy låter inte roligt.
Citera
2014-04-21, 13:20
  #6
Medlem
MechanicalBoys avatar
Vad som gör Ebola till ett relativt ofarligt virus är att det dödar sin värd för fort, så det hinner inte spridas.

Du är säker!
Citera
2014-04-21, 13:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CruZiFex
Skönt att höra måste jag ju säga hehe, men finns det botemedel mot detta?
Tänkte om de fattiga länderna inte har råd med botemedel så dom avlider eller om det är så för oss också som lever i ett lite "rikare" land?
Det finns tyvärr inget botemedel.
Citera
2014-04-21, 14:08
  #8
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFralla
Eftersom det bara är 135 personer som har avlidit pga Ebola viruset (rappoterat då) Så är chansen väldigt liten att just du skulle få det utav alla 7 000 000 000 människor här på jorden. Oroa dig inte.

C:a 3-400 dör i trafikolyckor i Sverige per år. Det hindrar mig inte för att köra bil, cykla etc. Man kan dö av matförgiftning också - exempelvis botulism. Hörde just på radio (P1) i ett inslag om överbeläggning i sjukvården - där en kille dog i Gävle av mässling. En sjukdom som de flesta i min generation har haft - nuförtiden vaccineras barn mot den. Man kan sätta mat i halsen och kvävas - (FB) 28 årig man funnen avliden på krogtoalett, Murphys Jönköping, natten till söndag 13/4. Eller halka på en isfläck, ramla baklänges, slå i bakhuvudet och tvärdö. Möjligheterna är många, och det enda som är helt säkert är att vi alla en gång ska dö - på något sätt..

Seriöst: Om TS verkligen oroar sig för att drabbas av Ebola (här, i Sverige) så är nog inte Ebola-viruset det stora problemet... Utan en obefogad oro för obskyra risker, där fokuset snabbt kan flyttas från "fågelvirus"/"polio"/"TBC"/"ebola" och där det alltid finns en ny fara som lurar bakom hörnet.

TS: gå till vårdcentralen med din oro. Om den läkare du får möta är värd sin legitimation, så kommer du att få bra och professionell hjälp.
Citera
2014-04-21, 14:21
  #9
Moderator
ofays avatar
Olyckor och katastrofer --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2014-04-21, 15:19
  #10
Medlem
.execs avatar
Har läst att det kan smitta människor och djur via blod och kroppsvätskor. Alltså kan det inte spridas genom att man tex skakar hand med en smittad?
Citera
2014-04-21, 16:26
  #11
Medlem
GrumpyOldMans avatar
TS, för att bli smittad måste du först träffa någon som redan är smittad, dvs en virusbärare. Sannolikheten att du gör det i Sverige är väl i princip noll. Eller ser du för mycket på Discovery Channel?
Citera
2014-04-21, 16:56
  #12
Medlem
Du behöver inte oroa dig för att bli smittad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback