Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 14:07
  #25
Medlem
erkfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Sluta drälla i mina trådar om du inte har något vettigt att tillföra tack! Det här är viktiga ärenden jag berör. "En pet hit och en pet dit" blir till slut en stor pekande hand som visar riktningen till alla som inte har begåvats med ett lika stort förstånd!

Var tacksam att du får vägledning om sådant du inte själv förstår vikten av!

Tror det är du som inte förstår vikten riktigt, du tjatar om båt namn.
Citera
2014-04-17, 14:17
  #26
Medlem
på min båt står det bengt
Citera
2014-04-17, 14:25
  #27
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Som rubriken lyder, hur skall vi arbeta vidare i denna viktiga jämställdhets-fråga?
När kommer vi få se den första båten som heter Knut, Bertil, osv...Och hur kunde det bli så fel från första början att männen helt uteslöts från att få ge sina namn till dessa flytetyg ?

Från allra första början var det männen som var kapten på alla skutor och hade även havet som att revir område och luften också.
Det var alltså mest män som döpte sina skutor och skepp.
Låt den som äger en skuta döpa den till vad de vill.
Hade jag en båt skulle den heta LÖPARE eftersom att jag älskar att springa långlopp.
Citera
2014-04-17, 21:09
  #28
Medlem
Soulflowers avatar
[quote=_Dante_|48419111]
Citat:



Vad för slags båtar om jag får fråga?
Nils Dacke är ju en packåsna och ett arbetsredskap. Vilket jag redan vart inne på tidigare är en skymf mot mäns människovärde. Matriarkatet ser oss som en förbrukningsartikel vilket märks på vika båtar som får våra namn!
De flesta båtar är "arbetsredskap", har arbetat på en som heter Peter förresten. Vänd på det och se vilka som har kvinnonamn; lyxjakter. Betyder det att patriarkatet ser kvinnor som lyxhoror, nöjesverktyg?
Men du kanske är något på spåren, min pappas båt hette Marina och nu är jag sambo med en Marina, matriarkatets plan att hjärntvätta oss män och styra oss dit de vill funkar...
Citera
2014-04-17, 21:56
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Som rubriken lyder, hur skall vi arbeta vidare i denna viktiga jämställdhets-fråga?
När kommer vi få se den första båten som heter Knut, Bertil, osv...Och hur kunde det bli så fel från första början att männen helt uteslöts från att få ge sina namn till dessa flytetyg ?
Anledningen att objekt, så som båtar och bilar har kvinnliga namn, beror på att kvinnor är mer objektifierade än män, medan män är mer subjektifierade, så man brukar därför inte ge manliga namn för objekt, eftersom objekt är feminina. Det är en tanke som går tusentals år bakåt i tiden, då man talade om naturen som "moder jord", och det övernaturliga som "fader himmel".

Saker i universum är delat i två kön, som också kan kallas för yin och yang, där objekt kan sägas vara feminin till exempel, eftersom objekt domineras av yttre krafter (så som kvinnor ofta styrs mer av känslor än tankar), medan subjekt är maskulina, eftersom de dominerar objekt (män brukar ofta dominera deras känslor med tankar).
__________________
Senast redigerad av elsydeon 2014-04-17 kl. 22:04.
Citera
2014-04-18, 10:22
  #30
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Jfr, tropiska oväder, cykloner/'hurricanes', ges alltid kvinnliga namn också. Vilket jag finner mer naturligt...

En annan vinkling... "man" brukar säga att.... bla-bla-bla. Varfoer "man"? Mkt diskriminerande, om "man" så vill tycka. Ingen tycks ifrågasätta.

Ytterligare en vinkling... Gud kallas "Herren". Det hoegsta 'väsendet' är alltså maskulin. Varför protesterar inte genusfruntimren? 'Gudomlig' rättvisa borde innebära att Gud är en 'hen'. Enligt deras makabra 'rättvise'-uppfattning.

Avslutningsvis, hur kan Gudrun Schyman tolerera sitt efternamn? Schyhen det minsta man kunde vänta sig.
Citera
2014-04-18, 13:40
  #31
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Jfr, tropiska oväder, cykloner/'hurricanes', ges alltid kvinnliga namn också. Vilket jag finner mer naturligt...

En annan vinkling... "man" brukar säga att.... bla-bla-bla. Varfoer "man"? Mkt diskriminerande, om "man" så vill tycka. Ingen tycks ifrågasätta.

Ytterligare en vinkling... Gud kallas "Herren". Det hoegsta 'väsendet' är alltså maskulin. Varför protesterar inte genusfruntimren? 'Gudomlig' rättvisa borde innebära att Gud är en 'hen'. Enligt deras makabra 'rättvise'-uppfattning.

Avslutningsvis, hur kan Gudrun Schyman tolerera sitt efternamn? Schyhen det minsta man kunde vänta sig.

Nej. Läs "Tropical Cyclone Naming". T.ex i USA används mans-namn och kvinno-namn ("varannan damernas") sedan 1979.

Exempel: Cykloner som uppstår i Karibiska Havet, Mexikanska Golfen eller på Nord-atlanten under år 2014 kommer att få följande namn:
  • Arthur
  • Bertha
  • Cristobal
  • Dolly
  • Edouard
  • Fay
  • Gonzalo
  • Hanna
  • Isaias
  • Josephine
  • Kyle
  • Laura
  • Marco
  • Nana
  • Omar
  • Paulette
  • Rene
  • Sally
  • Teddy
  • Vicky
  • Wilfred
Citera
2014-04-18, 13:52
  #32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Nimitz_%28CVN-68%29

Uppkallad efter Chester Nimitz. Det är ju dock självklart att man inte kan ge en liten skorv ett mansnamn. Vi kunde helt enkelt inte bygga tillräckligt stora skepp förr i tiden.

Ja verkar som TS inte riktigt kollat efter om detta stämmer. Ser man på fartyg så är det vanligt med mansmans. Speciellt krigsfartyg, de kan man ju inte ha kvinnonamn på! Det skulle ju fi bara skratta åt.

Egentligen borde det ju vara ständigt kvinnonamn eftersom man traditionellt kallar ett skepp för henne. Antar att det går långt tillbaka i tiden med att sjömän som var långt från en kvinna åtminstone ville ha något minne av en sådan och vad då bättre än att just vara i en kvinnas famn under resan
Citera
2014-04-18, 22:09
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Som rubriken lyder, hur skall vi arbeta vidare i denna viktiga jämställdhets-fråga?
När kommer vi få se den första båten som heter Knut, Bertil, osv...Och hur kunde det bli så fel från första början att männen helt uteslöts från att få ge sina namn till dessa flytetyg ?

Nåja, detta är väl inte helt sant. Jag kommer att tänka på fartyget Osänkbar II...

Nå, vi hade en gång två pansarskepp; Gustav V och Drottning Victoria. Sedan fanns förstås fartygen Tapperheten, Manligheten och Dristigheten (Äran-klass). Inte Tanklösheten, Kvinnligheten och Gnälligheten, alltså.

Kvinnonamn tycks mest användas för mindre viktiga fartyg som fritidsbåtar och fyllebåtar. Inte så mycket att gnälla om, alltså.
Citera
2014-04-21, 12:22
  #34
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja verkar som TS inte riktigt kollat efter om detta stämmer. Ser man på fartyg så är det vanligt med mansmans. Speciellt krigsfartyg, de kan man ju inte ha kvinnonamn på! Det skulle ju fi bara skratta åt.

Egentligen borde det ju vara ständigt kvinnonamn eftersom man traditionellt kallar ett skepp för henne. Antar att det går långt tillbaka i tiden med att sjömän som var långt från en kvinna åtminstone ville ha något minne av en sådan och vad då bättre än att just vara i en kvinnas famn under resan


Du slår huvet på spiken!
Båtar och fartyg är per "definition" kvinnor! Där har du själva pudelns kärna s.a.s!
Sedan får vi trots detta våra namn tillägnade mördarmaskiner och packåsnor!

Det är upprörande minst sagt!
Citera
2014-04-21, 12:58
  #35
Medlem
spanskatrappans avatar
Det är ju patriarkatet du skall beskylla för detta och inte matriarkatet.
Citera
2014-04-21, 23:52
  #36
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanskatrappan
Det är ju patriarkatet du skall beskylla för detta och inte matriarkatet.



Nej du. Där har du fel. Jag tillhör själv patriarkatet och rår inte över detta.
Alltså kan jag med uteslutningsmetoden räkna ut vems fel det är.

Det är Gudrun och hennes hejdukar som ansvarar för detta!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback