Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-04-22, 07:11
  #37
Medlem
borrizs avatar
Förr eller snara får du följande slängt mitt i fejan:
Anledningen till att båtar har kvinnonamn, är att män är vana vid att behandla kvinnor som objekt.
Vad svarar du på detta kära ts?
Citera
2014-04-22, 07:13
  #38
Medlem
Detta är ju snarare objektifiering av kvinnor, vilket är något hemskt. Patriarkatet slår till igen!
Citera
2014-04-22, 11:04
  #39
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Förr eller snara får du följande slängt mitt i fejan:
Anledningen till att båtar har kvinnonamn, är att män är vana vid att behandla kvinnor som objekt.
Vad svarar du på detta kära ts?


Objektifieringen är ömsesidig min käre vän. Antingen det rör sig om en schysst röv, ett vackert leende, fet plånbok eller andra världsliga fodringar. Den äkta kärleken är så sällsynt att den inte ens är värd att tas upp i detta sammanhang, och de som har ynnesten/förmågan att uppleva den sitter definitivt inte och skriver i trådar här på feminist/jämställdhetsavdelningen.
Detta är en sanning som flera borde ta till sig och förstå eftersom det underlättar den fortsatta vistelsen här på jorden.
Att visa någon sitt vackra "inre" och sedan bli omhändertagen, bekräftad, försörjd, stöttad, älskad osv, är en vacker tanke men som sällan blir verklighet i praktiken eftersom människan i första hand just ses som objekt.

Här sitter vi som anser att det är någon annans plikt att göra oss lyckliga. Här sitter vi som kräver ALLT men sällan funderar på vad vi själva ger... Sen har vi kategorin som känner sig så trött på hela företeelsen att de kastar sig in med åsikter och krav som är skrattretande i sak, men som väl matchar Lede Fi:s vinklingar och grepp i spörsmålet. Och blir lika förvånad varje gång att det finns folk som inte ser vad det handlar om utan hugger tillbaka och försöker förklara varför det är si eller så.

Diskrimineringen sitter i betraktarens ögon och blir inte "galet" galen förens fodringarna kommer från (ur genusperspektiv) den "förtryckande" sidan.

Jag kämpar inte för saker som gör mig lycklig eller ger mig några som helst andra fördelar. Jag försöker hitta små detaljer som jag kan bråka om eftersom mitt liv är så tomt och innehållslöst förövrigt. Jag är sån som människa därför blir det viktigt för mig!

Aja, nog om detta. Nu när jag förklarat för dig att objektifieringen är ömsesidig så blev ju hela din frågeställning helt utan relevans, och även du förstår nog nu vikten av min trådstart och kan se den fruktansvärda diskrimineringen som här föreligger!
Citera
2014-04-22, 11:20
  #40
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Du slår huvet på spiken!
Båtar och fartyg är per "definition" kvinnor! Där har du själva pudelns kärna s.a.s!
Sedan får vi trots detta våra namn tillägnade mördarmaskiner och packåsnor!

Det är upprörande minst sagt!


Jag inser att du tror du är å så smart i din jakt på saker som visar att även kvinnor får fördelar av rådande könsnormer. Grattis, din skarptänkthet finns det ingen gräns för.

Folk i tråden ger exempel efter exempel på att alla båtar inte har kvinnonamn men dessa lyckas du hugga ner genom att förklara att de inte är relevanta i sammanhanget.

Själv kollade jag på de båtar som går i nån form av nöjestrafik från Uppsala. Det är alltså båtar som man mot en liten peng kan följa med på en kortare tur och som det i regel serveras mat och dryck ombord på.
Båtar av denna typ alltå. Inte direkt en krigsmaskin eller isbrytare.
http://uppsalafoto.se/galleri/albums...C6912_2162.jpg

Det finns tre stycken och de heter:

M/S Kung Carl Gustaf
M/S Linnea
Sjösala


Alltså en man/kung, ett tjejnamn och ett platsnamn.
Jag skulle säga att det inte är så diskriminerande.
Citera
2014-04-22, 11:28
  #41
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag inser att du tror du är å så smart i din jakt på saker som visar att även kvinnor får fördelar av rådande könsnormer. Grattis, din skarptänkthet finns det ingen gräns för.

Folk i tråden ger exempel efter exempel på att alla båtar inte har kvinnonamn men dessa lyckas du hugga ner genom att förklara att de inte är relevanta i sammanhanget.

Själv kollade jag på de båtar som går i nån form av nöjestrafik från Uppsala. Det är alltså båtar som man mot en liten peng kan följa med på en kortare tur och som det i regel serveras mat och dryck ombord på.
Båtar av denna typ alltå. Inte direkt en krigsmaskin eller isbrytare.
http://uppsalafoto.se/galleri/albums...C6912_2162.jpg

Det finns tre stycken och de heter:

M/S Kung Carl Gustaf
M/S Linnea
Sjösala


Alltså en man/kung, ett tjejnamn och ett platsnamn.
Jag skulle säga att det inte är så diskriminerande.



Så att man som "man" måste vara "kung" för att få ha sitt namn på en båt tycker du inte är särskilt diskriminerande?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback