Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-17, 10:22
  #1
Medlem
_Dante_s avatar
Som rubriken lyder, hur skall vi arbeta vidare i denna viktiga jämställdhets-fråga?
När kommer vi få se den första båten som heter Knut, Bertil, osv...Och hur kunde det bli så fel från första början att männen helt uteslöts från att få ge sina namn till dessa flytetyg ?
Citera
2014-04-17, 10:28
  #2
Medlem
Min cargobike heter Sune.
Min bil Martin.
min andra cykel är könsneutral, ett hen!
min laptop är en karl medans denna den stationära på kontoret klart är en lady.

fler boys än girls nöjd?
Citera
2014-04-17, 10:37
  #3
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Som rubriken lyder, hur skall vi arbeta vidare i denna viktiga jämställdhets-fråga?
När kommer vi få se den första båten som heter Knut, Bertil, osv...Och hur kunde det bli så fel från första början att männen helt uteslöts från att få ge sina namn till dessa flytetyg ?
Din tes stämmer inte, jag har arbetat på båtar med en exakt fördelning av 50% mansnamn, 50% ortsnamn. 0% kvinnonamn. Ingen Knut eller Bertil men Nils är väl nära nog? (Nils Dacke för att vara exakt).


Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Min cargobike heter Sune.
Min bil Martin.
min andra cykel är könsneutral, ett hen!
min laptop är en karl medans denna den stationära på kontoret klart är en lady.

fler boys än girls nöjd?
Min moped hette Lucifer men kallades Lucy, lagom jämt fördelat?
Citera
2014-04-17, 10:46
  #4
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Som rubriken lyder, hur skall vi arbeta vidare i denna viktiga jämställdhets-fråga?
När kommer vi få se den första båten som heter Knut, Bertil, osv...Och hur kunde det bli så fel från första början att männen helt uteslöts från att få ge sina namn till dessa flytetyg ?
Traditionellt har olika former av arbetsfartyg som tex isbrytare, bogserbåtar osv manliga namn.
Citera
2014-04-17, 10:47
  #5
Medlem
erkfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Som rubriken lyder, hur skall vi arbeta vidare i denna viktiga jämställdhets-fråga?
När kommer vi få se den första båten som heter Knut, Bertil, osv...Och hur kunde det bli så fel från första början att männen helt uteslöts från att få ge sina namn till dessa flytetyg ?

Kanske är så i vissa fall, men att ta upp det här som något problem är idioti. Vi döper väl båtarna till något vi relaterar kärlek till, de folk jag känner med båtar tycks ju ha nå sorts känslor för båten. Sen finns det redan massvis av båtar med manliga namn.

Skaffar jag en båt så ska jag döpa den till samma namn som jag tänker ge till min framtida dotter. Fel med det eller?

Om du verkligen hänger upp dig på något som det här så tycker jag du är sjukt löjlig.
Citera
2014-04-17, 10:51
  #6
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Min cargobike heter Sune.
Min bil Martin.
min andra cykel är könsneutral, ett hen!
min laptop är en karl medans denna den stationära på kontoret klart är en lady.

fler boys än girls nöjd?

Näe, du fattar ju nada! Jag skiter väl i vad du kallar kaffekoppen eller din trike till cykel du åker omkring på. Det är vedertaget sedan länge att dessa föremål kan man namnge hur man vill!
Inget av detta innefattar den matriarkalt tagna rätten att dess namn ska vara kvinnors såsom på båtar. Det är en djupt rotad diskriminering som kränker oss män något fruktansvärt! De anser oss inte goda nog och förtjänande nog att få våra namn på ett vackert fartyg!

Precis som att skyltarna vid våra övergångställen inte till 50% föreställer kjolprydda kvinnor så är även detta ett jätteproblem ur jämställdhetssynpunkt. Vi har blundat för detta länge nog och det är dags för en förändring!
Citera
2014-04-17, 10:54
  #7
Medlem
erkfans avatar
Döp din båt till vafan du vill, jag själv föredrar ett kvinnonamn.

Och sluta häng upp dig på skit saker som inte gör någon skillnad, peta hit och dit. Vad gör det för något nyttigt? Det krävs en massa arbete, som folk faktiskt inte bryr sig om egentligen. Vi har större problem idag än en jävla gubbe på en skylt.
__________________
Senast redigerad av erkfan 2014-04-17 kl. 10:56.
Citera
2014-04-17, 10:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Näe, du fattar ju nada! Jag skiter väl i vad du kallar kaffekoppen eller din trike till cykel du åker omkring på. Det är vedertaget sedan länge att dessa föremål kan man namnge hur man vill!
Inget av detta innefattar den matriarkalt tagna rätten att dess namn ska vara kvinnors såsom på båtar. Det är en djupt rotad diskriminering som kränker oss män något fruktansvärt! De anser oss inte goda nog och förtjänande nog att få våra namn på ett vackert fartyg!

Precis som att skyltarna vid våra övergångställen inte till 50% föreställer kjolprydda kvinnor så är även detta ett jätteproblem ur jämställdhetssynpunkt. Vi har blundat för detta länge nog och det är dags för en förändring!

well, inget problem för min del. Att båtar, flygplan m.m. haft kvinnonamn har med att de som ägt dem och brukat dem till 99% varit män genom historien.
Förmodligen därför mina prytlar ofta får mansnamn, utom i de fall de absolut vägrar. Min stationära är ex. extremt noga med att hon just är en hon.
så ju fler donnor som börjar äga båtar dessto mer: "Snygga Kurt", "sexiga Fredrik", "Läckra Dante"
(oj ursäkta) "Välsvarvade Olle" kommer du se.

edit: tror jag genast måste skaffa båt. "Välsvarvade Olle" är ett namn som definitivt förtjänar åtminstone en jolle.
__________________
Senast redigerad av ScottWalter 2014-04-17 kl. 11:18.
Citera
2014-04-17, 11:14
  #9
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Traditionellt har olika former av arbetsfartyg som tex isbrytare, bogserbåtar osv manliga namn.

Arbetsfartyg ja! Är det allt vi män ska få symbolisera!?- En oljig skitig skorv med arbetsplikt!? Som ska utnyttjas, förbrukas, skrotas och glömmas bort!?

Det är ju just denna vedertagna symbolik vi måste få att försvinna!
Vi måste erhålla en status värdig en människa helt enkelt!
Citera
2014-04-17, 11:22
  #10
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkfan
Döp din båt till vafan du vill, jag själv föredrar ett kvinnonamn.

Och sluta häng upp dig på skit saker som inte gör någon skillnad, peta hit och dit. Vad gör det för något nyttigt? Det krävs en massa arbete, som folk faktiskt inte bryr sig om egentligen. Vi har större problem idag än en jävla gubbe på en skylt.


Sluta drälla i mina trådar om du inte har något vettigt att tillföra tack! Det här är viktiga ärenden jag berör. "En pet hit och en pet dit" blir till slut en stor pekande hand som visar riktningen till alla som inte har begåvats med ett lika stort förstånd!

Var tacksam att du får vägledning om sådant du inte själv förstår vikten av!
Citera
2014-04-17, 11:32
  #11
Medlem
_Dante_s avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Din tes stämmer inte, jag har arbetat på båtar med en exakt fördelning av 50% mansnamn, 50% ortsnamn. 0% kvinnonamn. Ingen Knut eller Bertil men Nils är väl nära nog? (Nils Dacke för att vara exakt).



Vad för slags båtar om jag får fråga?
Nils Dacke är ju en packåsna och ett arbetsredskap. Vilket jag redan vart inne på tidigare är en skymf mot mäns människovärde. Matriarkatet ser oss som en förbrukningsartikel vilket märks på vika båtar som får våra namn!
Citera
2014-04-17, 11:41
  #12
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Som rubriken lyder, hur skall vi arbeta vidare i denna viktiga jämställdhets-fråga?
När kommer vi få se den första båten som heter Knut, Bertil, osv...Och hur kunde det bli så fel från första början att männen helt uteslöts från att få ge sina namn till dessa flytetyg ?
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Nimitz_%28CVN-68%29

Uppkallad efter Chester Nimitz. Det är ju dock självklart att man inte kan ge en liten skorv ett mansnamn. Vi kunde helt enkelt inte bygga tillräckligt stora skepp förr i tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback