• 1
  • 2
2014-04-14, 21:06
Medlem
Nr jag flyttade in i min nuvarande lgenhet s utfrde jag nstintill en totalrenovering.

Badrummet blstes ut och samtliga ytskikt nybehandlades. Jag har en duschhrna och jag tycker att vattnet inte rinner ner mot brunnen fullt ut. Nr man duschat och vntat ngra timmar s blir det som en blt pl innan brunnen. Om jag inte skrapar rent s ligger det kvar vldigt lngre innan det torkar.

Om jag iakttar vattenfrdelningen efter man duschat klart s ser man hur den sista skvtten av vattnet faller tillbaka och stannar innan brunnen.

Frgor kopplat till detta

- Br jag terkalla plattsttaren som gjorde jobbet fr korrigering? Hur fasiken tgrdar man ett snefall? Mste man riva upp en och annan platta, eller strre yta n s? Sen gller det att hitta liknande plattor med samma brnnkod, ngot som jag inte har till vers i det mttet.

- Jag kan faktiskt leva med detta snefall. Men hur blir det nr en ny gare tilltrder, kan dom belasta mig fr ngot? Dom kommer sjlvklart f alla intyg och namn p firmor som utfrt arbetet.

- Hur bedmer man om det r ett snefall eller ej. Finns det ngon acceptabel niv p hur mycket vatten som fr "stanna utanfr" Finns det ngra risker med att lta vattnet p en och samma yta?
Citera
2014-04-14, 21:13
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shyyne
Nr jag flyttade in i min nuvarande lgenhet s utfrde jag nstintill en totalrenovering.

Badrummet blstes ut och samtliga ytskikt nybehandlades. Jag har en duschhrna och jag tycker att vattnet inte rinner ner mot brunnen fullt ut. Nr man duschat och vntat ngra timmar s blir det som en blt pl innan brunnen. Om jag inte skrapar rent s ligger det kvar vldigt lngre innan det torkar.

Om jag iakttar vattenfrdelningen efter man duschat klart s ser man hur den sista skvtten av vattnet faller tillbaka och stannar innan brunnen.

Frgor kopplat till detta

- Br jag terkalla plattsttaren som gjorde jobbet fr korrigering? Hur fasiken tgrdar man ett snefall? Mste man riva upp en och annan platta, eller strre yta n s? Sen gller det att hitta liknande plattor med samma brnnkod, ngot som jag inte har till vers i det mttet.

- Jag kan faktiskt leva med detta snefall. Men hur blir det nr en ny gare tilltrder, kan dom belasta mig fr ngot? Dom kommer sjlvklart f alla intyg och namn p firmor som utfrt arbetet.

- Hur bedmer man om det r ett snefall eller ej. Finns det ngon acceptabel niv p hur mycket vatten som fr "stanna utanfr" Finns det ngra risker med att lta vattnet p en och samma yta?

r det enbart en liten pl med vatten nra brunnen, s r det inget att bry sig om det blir det s gott som hos alla som lgger in klinker.

Vi har det i vrat hus och anvnder alltid en gummiskrapa att fsa vck vattnet med, d vi ven har golvvrme s torkar det snabbt.

Eventuell ny gare har ingen mjlighet att belasta dig, du har lmnat ver all dokumentation, och de har underskningsplikt innan de kper.
Citera
2014-04-14, 22:10
Medlem
zorzes avatar
Ls p om branschregler p www.gvk.se
Citera
2014-04-15, 20:44
Medlem
Burkbubbas avatar
Jag r inte plattsttare, men jobbar inom byggbranschen. (Golvlggning fr att vara exakt)
Kan inte reglerna nr man stter plattor i badrum, men det finns regler nr det gller fallet mot golvbrunn. Ett X antal mm per meter. Om du googlar s hittar du det garanterat.

Vad jag vet s fr man inte riva upp bara ngra f plattor eftersom ytskiktet blir frstrt. Vet inte om dom kommit med ngon ny lsning p detta s man slipper gra om hela badrummet. Men frr i tiden fick man inte riva upp bara ngra plattor.

Ta reda p det frst jag nmnde, angende X antal mm per meter. Om det r s att det inte r tillrckligt bra fall s har du en grund fr att f badrummet omgjort eftersom deras resultat inte r korrekt enligt regler.
Citera
2014-04-15, 22:30
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Jag r inte plattsttare, men jobbar inom byggbranschen. (Golvlggning fr att vara exakt)
Kan inte reglerna nr man stter plattor i badrum, men det finns regler nr det gller fallet mot golvbrunn. Ett X antal mm per meter. Om du googlar s hittar du det garanterat.

Vad jag vet s fr man inte riva upp bara ngra f plattor eftersom ytskiktet blir frstrt. Vet inte om dom kommit med ngon ny lsning p detta s man slipper gra om hela badrummet. Men frr i tiden fick man inte riva upp bara ngra plattor.

Ta reda p det frst jag nmnde, angende X antal mm per meter. Om det r s att det inte r tillrckligt bra fall s har du en grund fr att f badrummet omgjort eftersom deras resultat inte r korrekt enligt regler.

Branchreglerna som gller r Sker Vatten: http://www.sakervatten.se/hem

Ls p och kontakta sedan en besiktningsman som gr en oberoende besiktning av ditt badrum.
En besiktning kostar en del, men det kan den vara vrd.
Sedan tar du en diskussion med firman som gjort ditt badrum.
Citera
2014-04-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Branchreglerna som gller r Sker Vatten: http://www.sakervatten.se/hem

Ls p och kontakta sedan en besiktningsman som gr en oberoende besiktning av ditt badrum.
En besiktning kostar en del, men det kan den vara vrd.
Sedan tar du en diskussion med firman som gjort ditt badrum.

Skert vatten rr VS-installationer. Branschreglerna du sker r antingens BKR:s BBV alternativt GVK:s regler. P intyget som du ftt av plattsttaren str vilka regler som de tillmpat.

Angende fallen gller enligt BBV (som brukar vara den gllande branschnormen) 1:100-1:200 utanfr duschzon och 1:50 i duschzon (dvs i brunnens nrhet).

Det r fullt mjligt att tgrda lokala svackor utan att bryta upp alltfr mycket. Respektive ttskiktsleverantr har anvisningar fr hur detta ska ske.
Citera
2014-04-15, 23:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sean.Banan
Skert vatten rr VS-installationer. Branschreglerna du sker r antingens BKR:s BBV alternativt GVK:s regler. P intyget som du ftt av plattsttaren str vilka regler som de tillmpat.

Angende fallen gller enligt BBV (som brukar vara den gllande branschnormen) 1:100-1:200 utanfr duschzon och 1:50 i duschzon (dvs i brunnens nrhet).

Det r fullt mjligt att tgrda lokala svackor utan att bryta upp alltfr mycket. Respektive ttskiktsleverantr har anvisningar fr hur detta ska ske.

Som du skert vet r GVK:s branschregler harmoniserade med Sker Vattens. Det finns allts ingen motsttning mellan dessa ssom du frsker gra gllande.
Det finns ju ingenting som sger att det inte finns fler fel i badrummet och av annat slag, om nu detta visar sig vara ett fel.
Senast redigerad av DoraF 2014-04-15 kl. 23:41.
Citera
2014-04-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Som du skert vet r GVK:s branschregler harmoniserade med Sker Vattens. Det finns allts ingen motsttning mellan dessa ssom du frsker gra gllande.
Det finns ju ingenting som sger att det inte finns fler fel i badrummet och av annat slag, om nu detta visar sig vara ett fel.

Jag har aldrig hvdat att det finns en motsttning mellan Skert Vatten och BBV och/eller GVK. Frgestllningen rrde fallen p golvet och jag menade att det i det hr fallet r GVK alternativt BBV som reglerar detta och inte Skert vatten. Vidhller fortfarande att Skert Vatten i huvudsak reglerar VS-installationer. Plattsttare och rrlggare r tv skilda discipliner.

Det r bara att g in p Skert Vattens hemsida och ska p auktoriserade fretag. Skresultatet r en mngd VS-installatrer. Om du istllet gr in p BKR:s hemsida och gr motsvarande manver r det en mngd plattsttarfretag som dyker upp som skresultat.
Citera
2014-04-16, 18:17
Medlem
En plattsttare som kan sin sak kan ta bort ngra plattor och fixa till fallet, utan att skada ttskiktet. Kontakta hantverkaren och reklamera jobbet.
Citera
2014-04-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
r det enbart en liten pl med vatten nra brunnen, s r det inget att bry sig om det blir det s gott som hos alla som lgger in klinker.

Vi har det i vrat hus och anvnder alltid en gummiskrapa att fsa vck vattnet med, d vi ven har golvvrme s torkar det snabbt.

Eventuell ny gare har ingen mjlighet att belasta dig, du har lmnat ver all dokumentation, och de har underskningsplikt innan de kper.

Frutom plen s rinner vattnet ut frn duschhrnan nr jag duschar. Nr jag r klar s ser man tydligt att vattnet har runnit ut frn sjlva duschzonen. Detta strker mina misstankar om att plattorna inte lutar tillrckligt. Slplistorna p duschdrrarna ansluter inte helt emot golvet vilket ocks kan vara en orsak, komiskt nog r slpper den ena drren ut med n den andra

Kan tillgga att en besiktning utfrdes i min lgenheten i slutet av renoveringen. Det var freningen som hade bestllt detta men besiktningsmnnen gjorde ingen kontroll p fallytan. Eftersom freningen stod som bestllare s tittade dom mest p de delar som innefattade fastigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ls p om branschregler p www.gvk.se

Jag r bekant med branschreglerna (BKR i detta fal) men problemet r att jag inte kan avgra huruvida regelverken uppfyllts.

P Kvalitetsdokumentet jag fick r bla dessa kontrollpunkter uppfyllda
- Lutning p golv mot golvavlopp uppfyller branschreglernas krav (1:50-1:150/1:100-1:200)
- Golvbrunn r fast monterad och korrekt placerad i vg och hjd

Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba

Jag pratade med en kontakt som ska vara insatt, han menade p att man inte fick ta bort enstaka plattor d risken att sabba ttskiktet r verhngande. De alternativ han frmedlade var att man lgger om klinkergolvet helt med nytt ttskikt. Eller s lgger man ett nytt lager klinker p det redan befintliga. Vet inte hur mycket ett lager klinker till pverkar golvvrmens effekt, kommer ven bli mer p hjden. Detta alternativ r inte att fredra.

Kommer kontakta fretaget s de fr komma hit fr att gra en kontroll.
Citera
2014-07-09, 21:35
Medlem
Fretaget har varit hr och gjort en kontroll.

Mycket riktigt visar det sig att tv 15x15 plattor vid golvbrunnen inte lutar tillrckligt. Golvbrunnen r dessutom fr hgt monterad.

Det han sa till mig r att plattorna gr att byta ut. Han freslog att frsiktigt knacka bort de tv plattorna, snka golvbrunnen lite och sedan lgga tv nya plattor med rtt fall.

Kan ngon plattsttare bekrfta att detta r "OK" att utfra enligt gllande branschregler. Jag funderar p att kontakta BKR och hra vad de har att sga.
Citera
2014-07-15, 02:23
Medlem
Hur ska han snka brunnen utan att frstra ttskitet undrar jag lite.
Ta in en seris firma och be dom fakturera skojaren.

Att "leva" med dligt fall som du skrev tidigare hade jag
aldrig gtt med p.
Du har vl betalat en massa pengar fr att de ska utfra
ett bra jobb?
Gr om gr rtt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto