Citat:
Ursprungligen postat av
che3
r det enbart en liten pl med vatten nra brunnen, s r det inget att bry sig om det blir det s gott som hos alla som lgger in klinker.
Vi har det i vrat hus och anvnder alltid en gummiskrapa att fsa vck vattnet med, d vi ven har golvvrme s torkar det snabbt.
Eventuell ny gare har ingen mjlighet att belasta dig, du har lmnat ver all dokumentation, och de har underskningsplikt innan de kper.
Frutom plen s rinner vattnet ut frn duschhrnan nr jag duschar. Nr jag r klar s ser man tydligt att vattnet har runnit ut frn sjlva duschzonen. Detta strker mina misstankar om att plattorna inte lutar tillrckligt. Slplistorna p duschdrrarna ansluter inte helt emot golvet vilket ocks kan vara en orsak, komiskt nog r slpper den ena drren ut med n den andra
Kan tillgga att en besiktning utfrdes i min lgenheten i slutet av renoveringen. Det var freningen som hade bestllt detta men besiktningsmnnen gjorde ingen kontroll p fallytan. Eftersom freningen stod som bestllare s tittade dom mest p de delar som innefattade fastigheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorze
Ls p om branschregler p
www.gvk.se
Jag r bekant med branschreglerna (BKR i detta fal) men problemet r att jag inte kan avgra huruvida regelverken uppfyllts.
P Kvalitetsdokumentet jag fick r bla dessa kontrollpunkter uppfyllda
- Lutning p golv mot golvavlopp uppfyller branschreglernas krav (1:50-1:150/1:100-1:200)
- Golvbrunn r fast monterad och korrekt placerad i vg och hjd
Citat:
Ursprungligen postat av
Burkbubba
Jag r inte plattsttare, men jobbar inom byggbranschen. (Golvlggning fr att vara exakt)
Kan inte reglerna nr man stter plattor i badrum, men det finns regler nr det gller fallet mot golvbrunn. Ett X antal mm per meter. Om du googlar s hittar du det garanterat.
Vad jag vet s fr man inte riva upp bara ngra f plattor eftersom ytskiktet blir frstrt. Vet inte om dom kommit med ngon ny lsning p detta s man slipper gra om hela badrummet. Men frr i tiden fick man inte riva upp bara ngra plattor.
Ta reda p det frst jag nmnde, angende X antal mm per meter. Om det r s att det inte r tillrckligt bra fall s har du en grund fr att f badrummet omgjort eftersom deras resultat inte r korrekt enligt regler.
Jag pratade med en kontakt som ska vara insatt, han menade p att man inte fick ta bort enstaka plattor d risken att sabba ttskiktet r verhngande. De alternativ han frmedlade var att man lgger om klinkergolvet helt med nytt ttskikt. Eller s lgger man ett nytt lager klinker p det redan befintliga. Vet inte hur mycket ett lager klinker till pverkar golvvrmens effekt, kommer ven bli mer p hjden. Detta alternativ r inte att fredra.
Kommer kontakta fretaget s de fr komma hit fr att gra en kontroll.