Citat:
Ursprungligen postat av
che3
Är det enbart en liten pöl med vatten nära brunnen, så är det inget att bry sig om det blir det så gott som hos alla som lägger in klinker.
Vi har det i vårat hus och använder alltid en gummiskrapa att fösa väck vattnet med, då vi även har golvvärme så torkar det snabbt.
Eventuell ny ägare har ingen möjlighet att belasta dig, du har lämnat över all dokumentation, och de har undersökningsplikt innan de köper.
Förutom pölen så rinner vattnet ut från duschhörnan när jag duschar. När jag är klar så ser man tydligt att vattnet har runnit ut från själva duschzonen. Detta stärker mina misstankar om att plattorna inte lutar tillräckligt. Släplistorna på duschdörrarna ansluter inte helt emot golvet vilket också kan vara en orsak, komiskt nog är släpper den ena dörren ut med än den andra
Kan tillägga att en besiktning utfördes i min lägenheten i slutet av renoveringen. Det var föreningen som hade beställt detta men besiktningsmännen gjorde ingen kontroll på fallytan. Eftersom föreningen stod som beställare så tittade dom mest på de delar som innefattade fastigheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorze
Läs på om branschregler på
www.gvk.se
Jag är bekant med branschreglerna (BKR i detta fal) men problemet är att jag inte kan avgöra huruvida regelverken uppfyllts.
På Kvalitetsdokumentet jag fick är bla dessa kontrollpunkter uppfyllda
- Lutning på golv mot golvavlopp uppfyller branschreglernas krav (1:50-1:150/1:100-1:200)
- Golvbrunn är fast monterad och korrekt placerad i våg och höjd
Citat:
Ursprungligen postat av
Burkbubba
Jag är inte plattsättare, men jobbar inom byggbranschen. (Golvläggning för att vara exakt)
Kan inte reglerna när man sätter plattor i badrum, men det finns regler när det gäller fallet mot golvbrunn. Ett X antal mm per meter. Om du googlar så hittar du det garanterat.
Vad jag vet så får man inte riva upp bara några få plattor eftersom ytskiktet blir förstört. Vet inte om dom kommit med någon ny lösning på detta så man slipper göra om hela badrummet. Men förr i tiden fick man inte riva upp bara några plattor.
Ta reda på det först jag nämnde, angående X antal mm per meter. Om det är så att det inte är tillräckligt bra fall så har du en grund för att få badrummet omgjort eftersom deras resultat inte är korrekt enligt regler.
Jag pratade med en kontakt som ska vara insatt, han menade på att man inte fick ta bort enstaka plattor då risken att sabba tätskiktet är överhängande. De alternativ han förmedlade var att man lägger om klinkergolvet helt med nytt tätskikt. Eller så lägger man ett nytt lager klinker på det redan befintliga. Vet inte hur mycket ett lager klinker till påverkar golvvärmens effekt, kommer även bli mer på höjden. Detta alternativ är inte att föredra.
Kommer kontakta företaget så de får komma hit för att göra en kontroll.