• 1
  • 2
2014-04-14, 21:06
Medlem
När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet så utförde jag nästintill en totalrenovering.

Badrummet blåstes ut och samtliga ytskikt nybehandlades. Jag har en duschhörna och jag tycker att vattnet inte rinner ner mot brunnen fullt ut. När man duschat och väntat några timmar så blir det som en blöt pöl innan brunnen. Om jag inte skrapar rent så ligger det kvar väldigt längre innan det torkar.

Om jag iakttar vattenfördelningen efter man duschat klart så ser man hur den sista skvätten av vattnet faller tillbaka och stannar innan brunnen.

Frågor kopplat till detta

- Bör jag återkalla plattsättaren som gjorde jobbet för korrigering? Hur fasiken åtgärdar man ett snefall? Måste man riva upp en och annan platta, eller större yta än så? Sen gäller det att hitta liknande plattor med samma brännkod, något som jag inte har till övers i det måttet.

- Jag kan faktiskt leva med detta snefall. Men hur blir det när en ny ägare tillträder, kan dom belasta mig för något? Dom kommer självklart få alla intyg och namn på firmor som utfört arbetet.

- Hur bedömer man om det är ett snefall eller ej. Finns det någon acceptabel nivå på hur mycket vatten som får "stanna utanför" Finns det några risker med att låta vattnet på en och samma yta?
Citera
2014-04-14, 21:13
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shyyne
När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet så utförde jag nästintill en totalrenovering.

Badrummet blåstes ut och samtliga ytskikt nybehandlades. Jag har en duschhörna och jag tycker att vattnet inte rinner ner mot brunnen fullt ut. När man duschat och väntat några timmar så blir det som en blöt pöl innan brunnen. Om jag inte skrapar rent så ligger det kvar väldigt längre innan det torkar.

Om jag iakttar vattenfördelningen efter man duschat klart så ser man hur den sista skvätten av vattnet faller tillbaka och stannar innan brunnen.

Frågor kopplat till detta

- Bör jag återkalla plattsättaren som gjorde jobbet för korrigering? Hur fasiken åtgärdar man ett snefall? Måste man riva upp en och annan platta, eller större yta än så? Sen gäller det att hitta liknande plattor med samma brännkod, något som jag inte har till övers i det måttet.

- Jag kan faktiskt leva med detta snefall. Men hur blir det när en ny ägare tillträder, kan dom belasta mig för något? Dom kommer självklart få alla intyg och namn på firmor som utfört arbetet.

- Hur bedömer man om det är ett snefall eller ej. Finns det någon acceptabel nivå på hur mycket vatten som får "stanna utanför" Finns det några risker med att låta vattnet på en och samma yta?

Är det enbart en liten pöl med vatten nära brunnen, så är det inget att bry sig om det blir det så gott som hos alla som lägger in klinker.

Vi har det i vårat hus och använder alltid en gummiskrapa att fösa väck vattnet med, då vi även har golvvärme så torkar det snabbt.

Eventuell ny ägare har ingen möjlighet att belasta dig, du har lämnat över all dokumentation, och de har undersökningsplikt innan de köper.
Citera
2014-04-14, 22:10
Medlem
zorzes avatar
Läs på om branschregler på www.gvk.se
Citera
2014-04-15, 20:44
Medlem
Burkbubbas avatar
Jag är inte plattsättare, men jobbar inom byggbranschen. (Golvläggning för att vara exakt)
Kan inte reglerna när man sätter plattor i badrum, men det finns regler när det gäller fallet mot golvbrunn. Ett X antal mm per meter. Om du googlar så hittar du det garanterat.

Vad jag vet så får man inte riva upp bara några få plattor eftersom ytskiktet blir förstört. Vet inte om dom kommit med någon ny lösning på detta så man slipper göra om hela badrummet. Men förr i tiden fick man inte riva upp bara några plattor.

Ta reda på det först jag nämnde, angående X antal mm per meter. Om det är så att det inte är tillräckligt bra fall så har du en grund för att få badrummet omgjort eftersom deras resultat inte är korrekt enligt regler.
Citera
2014-04-15, 22:30
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Jag är inte plattsättare, men jobbar inom byggbranschen. (Golvläggning för att vara exakt)
Kan inte reglerna när man sätter plattor i badrum, men det finns regler när det gäller fallet mot golvbrunn. Ett X antal mm per meter. Om du googlar så hittar du det garanterat.

Vad jag vet så får man inte riva upp bara några få plattor eftersom ytskiktet blir förstört. Vet inte om dom kommit med någon ny lösning på detta så man slipper göra om hela badrummet. Men förr i tiden fick man inte riva upp bara några plattor.

Ta reda på det först jag nämnde, angående X antal mm per meter. Om det är så att det inte är tillräckligt bra fall så har du en grund för att få badrummet omgjort eftersom deras resultat inte är korrekt enligt regler.

Branchreglerna som gäller är Säker Vatten: http://www.sakervatten.se/hem

Läs på och kontakta sedan en besiktningsman som gör en oberoende besiktning av ditt badrum.
En besiktning kostar en del, men det kan den vara värd.
Sedan tar du en diskussion med firman som gjort ditt badrum.
Citera
2014-04-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Branchreglerna som gäller är Säker Vatten: http://www.sakervatten.se/hem

Läs på och kontakta sedan en besiktningsman som gör en oberoende besiktning av ditt badrum.
En besiktning kostar en del, men det kan den vara värd.
Sedan tar du en diskussion med firman som gjort ditt badrum.

Säkert vatten rör VS-installationer. Branschreglerna du söker är antingens BKR:s BBV alternativt GVK:s regler. På intyget som du fått av plattsättaren står vilka regler som de tillämpat.

Angående fallen gäller enligt BBV (som brukar vara den gällande branschnormen) 1:100-1:200 utanför duschzon och 1:50 i duschzon (dvs i brunnens närhet).

Det är fullt möjligt att åtgärda lokala svackor utan att bryta upp alltför mycket. Respektive tätskiktsleverantör har anvisningar för hur detta ska ske.
Citera
2014-04-15, 23:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sean.Banan
Säkert vatten rör VS-installationer. Branschreglerna du söker är antingens BKR:s BBV alternativt GVK:s regler. På intyget som du fått av plattsättaren står vilka regler som de tillämpat.

Angående fallen gäller enligt BBV (som brukar vara den gällande branschnormen) 1:100-1:200 utanför duschzon och 1:50 i duschzon (dvs i brunnens närhet).

Det är fullt möjligt att åtgärda lokala svackor utan att bryta upp alltför mycket. Respektive tätskiktsleverantör har anvisningar för hur detta ska ske.

Som du säkert vet är GVK:s branschregler harmoniserade med Säker Vattens. Det finns alltså ingen motsättning mellan dessa såsom du försöker göra gällande.
Det finns ju ingenting som säger att det inte finns fler fel i badrummet och av annat slag, om nu detta visar sig vara ett fel.
Senast redigerad av DoraF 2014-04-15 kl. 23:41.
Citera
2014-04-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Som du säkert vet är GVK:s branschregler harmoniserade med Säker Vattens. Det finns alltså ingen motsättning mellan dessa såsom du försöker göra gällande.
Det finns ju ingenting som säger att det inte finns fler fel i badrummet och av annat slag, om nu detta visar sig vara ett fel.

Jag har aldrig hävdat att det finns en motsättning mellan Säkert Vatten och BBV och/eller GVK. Frågeställningen rörde fallen på golvet och jag menade att det i det här fallet är GVK alternativt BBV som reglerar detta och inte Säkert vatten. Vidhåller fortfarande att Säkert Vatten i huvudsak reglerar VS-installationer. Plattsättare och rörläggare är två skilda discipliner.

Det är bara att gå in på Säkert Vattens hemsida och söka på auktoriserade företag. Sökresultatet är en mängd VS-installatörer. Om du istället går in på BKR:s hemsida och gör motsvarande manöver är det en mängd plattsättarföretag som dyker upp som sökresultat.
Citera
2014-04-16, 18:17
Medlem
En plattsättare som kan sin sak kan ta bort några plattor och fixa till fallet, utan att skada tätskiktet. Kontakta hantverkaren och reklamera jobbet.
Citera
2014-04-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Är det enbart en liten pöl med vatten nära brunnen, så är det inget att bry sig om det blir det så gott som hos alla som lägger in klinker.

Vi har det i vårat hus och använder alltid en gummiskrapa att fösa väck vattnet med, då vi även har golvvärme så torkar det snabbt.

Eventuell ny ägare har ingen möjlighet att belasta dig, du har lämnat över all dokumentation, och de har undersökningsplikt innan de köper.

Förutom pölen så rinner vattnet ut från duschhörnan när jag duschar. När jag är klar så ser man tydligt att vattnet har runnit ut från själva duschzonen. Detta stärker mina misstankar om att plattorna inte lutar tillräckligt. Släplistorna på duschdörrarna ansluter inte helt emot golvet vilket också kan vara en orsak, komiskt nog är släpper den ena dörren ut med än den andra

Kan tillägga att en besiktning utfördes i min lägenheten i slutet av renoveringen. Det var föreningen som hade beställt detta men besiktningsmännen gjorde ingen kontroll på fallytan. Eftersom föreningen stod som beställare så tittade dom mest på de delar som innefattade fastigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Läs på om branschregler på www.gvk.se

Jag är bekant med branschreglerna (BKR i detta fal) men problemet är att jag inte kan avgöra huruvida regelverken uppfyllts.

På Kvalitetsdokumentet jag fick är bla dessa kontrollpunkter uppfyllda
- Lutning på golv mot golvavlopp uppfyller branschreglernas krav (1:50-1:150/1:100-1:200)
- Golvbrunn är fast monterad och korrekt placerad i våg och höjd

Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba

Jag pratade med en kontakt som ska vara insatt, han menade på att man inte fick ta bort enstaka plattor då risken att sabba tätskiktet är överhängande. De alternativ han förmedlade var att man lägger om klinkergolvet helt med nytt tätskikt. Eller så lägger man ett nytt lager klinker på det redan befintliga. Vet inte hur mycket ett lager klinker till påverkar golvvärmens effekt, kommer även bli mer på höjden. Detta alternativ är inte att föredra.

Kommer kontakta företaget så de får komma hit för att göra en kontroll.
Citera
2014-07-09, 21:35
Medlem
Företaget har varit här och gjort en kontroll.

Mycket riktigt visar det sig att två 15x15 plattor vid golvbrunnen inte lutar tillräckligt. Golvbrunnen är dessutom för högt monterad.

Det han sa till mig är att plattorna går att byta ut. Han föreslog att försiktigt knacka bort de två plattorna, sänka golvbrunnen lite och sedan lägga två nya plattor med rätt fall.

Kan någon plattsättare bekräfta att detta är "OK" att utföra enligt gällande branschregler. Jag funderar på att kontakta BKR och höra vad de har att säga.
Citera
2014-07-15, 02:23
Medlem
Hur ska han sänka brunnen utan att förstöra tätskitet undrar jag lite.
Ta in en seriös firma och be dom fakturera skojaren.

Att "leva" med dåligt fall som du skrev tidigare hade jag
aldrig gått med på.
Du har väl betalat en massa pengar för att de ska utföra
ett bra jobb?
Gör om gör rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto