2016-11-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haggeify
Generellt sett gör sativa att du får energi, blir kreativ och vill göra saker när du är hög, du får en så kallad "head high". Sativa passar bra om du ska göra aktiva saker.
Indica är ungefär motsatsen, man blir ofta lite trött och sitter hellre i soffan och kollar film eller lyssnar på musik. Man får en "body high" och man njuter mer av att bara ta de lugnt!

Sativa passar oftast bättre på morgonen/dagen och indica på kvällen. Men detta är som sagt från person till person och även beroende på vilken strain du röker.

Bör tilläggas att indica generellt sett ger mindre ångest än sativa.

På samma sätt som andra stimulanta preparat till ex ginseng eller amfetamin så, när hjärnaktiviteten ökar, då är risken för ångest större - när hjärnan arbetar långsammare, då är ångesten inte lika nära tillhands.

Indica på det sättet kan liknas vid benzo på sätt och vis (inducerar ataxi och lugn).
Citera
2016-11-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlime
Hasch kan vara allt från ljusgult till svart, det är många faktorer som påverkar, t.ex. sort av cannabis, plantornas mognad och tillverkningssätt. Att det är mjukt och mörkt brukar innebära att det är ett "tungt" röka, mycket CBD och sådana cannabinoider som ger ett mysigt, lite sömnigt och sofflåsande rus.
MEN jag har själv stött på röka för länge sen som är som du beskriver men som inte är särskilt starkt så jag tror att det går att spä ut med något som gör att det ser mkt bättre ut än vad det är. Så är det dålig effekt kan det vara sånt. Finns en butik online som säljer hekton av svart röka för 16kr/g så verkar finnas i landet igen just nu.

Hur mjukt och klibbigt det är beror på hur färskt det är. Behöver inte ha någonting om hur starkt eller vilket typ av rus det är.
Citera
2016-11-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haggeify
Beror dels på rökat, om det är indica/sativa och hur kvaliten är. Men det är även så att man vänjer sig och regerar på cannabis på ett annat sätt när man har rökt lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Läste att man kan bli mer uppåt av sativa. Vad menas med detta? Hur uppåt blir man? Visst är det olika från person till person men på ett ungefär? Svårt att sitta still?

Det beror verkligen på vilken typ av hybrid det är. (Hybrider är absolut vanligast, Durban Poison är svårt att få tag i och har ett väldigt speciellt rus)
Citera
2016-11-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Det beror verkligen på vilken typ av hybrid det är. (Hybrider är absolut vanligast, Durban Poison är svårt att få tag i och har ett väldigt speciellt rus)
Just durban poison är en strain med hög THCV-halt, vilket förklarar dess speciella effekt. Tänkte bara inflika detta, då det betyder att det finns fler faktorer än sativa/indica.
Citera
2016-11-08, 16:52
Medlem
Citat:
Hur mjukt och klibbigt det är beror på hur färskt det är. Behöver inte ha någonting om hur starkt eller vilket typ av rus det är.
Generellt vill jag påstå att det visst är så. Vet inte varför men jag har aldrig ens en enda gång stött på mörkt röka som har en sativig effekt. Vet att trichomerna inte blir bärnstensfärgade i alls samma utsträckning som indicor blir men om det har med det att göra vet jag inte.

Men håller du inte med, mörkt röka är alltid indica?
Citera
2016-11-08, 17:18
Medlem
Citat:
Generellt vill jag påstå att det visst är så. Vet inte varför men jag har aldrig ens en enda gång stött på mörkt röka som har en sativig effekt. Vet att trichomerna inte blir bärnstensfärgade i alls samma utsträckning som indicor blir men om det har med det att göra vet jag inte.

Nej verkligen inte.
Charaz från indien är kolsvart, klibbigt och mjukt. Väldigt tung Sativa.
Vilken färg trikomer har beror på hur länge du låter en planta växa, där THC omvandlas till CBD och sånt. Så ruset kan kännas mer "indica"-aktigt.
Citera
2016-11-08, 17:19
Medlem
Citat:
Just durban poison är en strain med hög THCV-halt, vilket förklarar dess speciella effekt. Tänkte bara inflika detta, då det betyder att det finns fler faktorer än sativa/indica.

Durban poison behöver inte ha hög THCV-halt. Det beror helt på hur bra du odlar denna planta. EDIT u har rätt till viss del, tänkte lite skevt

Däremot är denna strain den enda som är 100% sativa, därav det speciella ruset. (definitionen av spöke i hjärnan, samt sömnlöshet delux )
Senast redigerad av Nooben12 2016-11-08 kl. 17:24.
Citera
2016-11-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
När blir man skrattig av att röka? Något speciellt hasch?

Har inte rökt så mycket men första gångerna fick jag alltid sköna skrattanfall men det verkar ha dött nu.

Skulle säga att man blir lite skrattigare av sativadominerade gräs- o haschsorter. Personligen skrattade jag nog mer de första gångerna för att allt var så nytt men man slutar aldrig skratta över vad ens flummiga hjärna får för tankar när man tänder på . Hur mycket man skrattar beror såklart mycket på omgivningen - att kolla på southpark med roliga polare slår sällan fel t.ex.
Citera
2016-11-08, 17:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Citat:
Nej verkligen inte.
Vilken färg trikomer har beror på hur länge du låter en planta växa, där THC omvandlas till CBD och sånt. Så ruset kan kännas mer "indica"-aktigt.
Also, om man bearbetar ljust hasch, alltså rullar det mellan fingrarna och så, så blir det till slut mörkare av värmen och fettet från fingrarna. Det är fortfarande strainen/erna som avgör om det är ett sativa respektive indica-hasch.
Citera
2016-11-09, 06:00
Medlem
smileos avatar
tjena! röker en del ibland, bara standard röka från gatan. Säkert oftast indica dominant. Iaf, brukar använda centralstimulanter för att kunna spela spel länge, för att studera bättre, motivation etc. Men det sliter för mycket på kroppen och skallen känner jag.

Läst lite om hur vissa skriver att sativor ger energi och motivation, passar att röka på dagen pga energin osv. Är det verkligen så? funderar på att prova. Förväntar mig absolut inte något tjackrus såklart, är inte född igår. Men kommer jag bli helt missnöjd? och funkar det med en sativa-dominant hybrid eller är det rena sativor som gäller...

tack för svar
Citera
2016-11-09, 16:16
Medlem
Det skadar aldrig att prova. Har du inte alltför höga förväntningar tror jag du kommer gilla det.

Vet dock inte om du kommer bli bättre på studier då minnet påverkas lite negativt.
Citera
2016-11-09, 19:04
Medlem
Citat:
Nej verkligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Also, om man bearbetar ljust hasch, alltså rullar det mellan fingrarna och så, så blir det till slut mörkare av värmen och fettet från fingrarna. Det är fortfarande strainen/erna som avgör om det är ett sativa respektive indica-hasch.

Där ser man, ber om ursäkt för min desinformation. Min erfarenhet fick mej att tro att det var så det låg till, tycker att det aldrig har slagit fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in