Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-03, 17:32
  #3313
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
dom.

Talspråk.
Citera
2018-06-03, 17:33
  #3314
Avstängd
creepingdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Talspråk.

som borde användas som skriftspråk så är problemet löst.
Citera
2018-06-03, 17:34
  #3315
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
som borde användas som skriftspråk så är problemet löst.

Ja, det brukar de obildade ha som ursäkt.
Citera
2018-06-03, 17:40
  #3316
Avstängd
creepingdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det brukar de obildade ha som ursäkt.

ja varför ska bildade bestämma spelreglerna? samhället är till för alla. visar det sig att stora grupper i samhället, obildade, folk med invandrarbakgrund osv vinner på att man använder ordet 'dom' både i tal och skrift då bör också ordet 'dom' användas både i tal och skrift.
Citera
2018-06-03, 17:45
  #3317
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
ja varför ska bildade bestämma spelreglerna? samhället är till för alla. visar det sig att stora grupper i samhället, obildade, folk med invandrarbakgrund osv vinner på att man använder ordet 'dom' både i tal och skrift då bör också ordet 'dom' användas både i tal och skrift.

Det kanske blir så i framtiden, men där är vi inte nu.
Citera
2018-06-03, 17:47
  #3318
Medlem
Sqrbankens avatar
Förmodligen det som irriterar mig mest i skriftspråk - exempelvis på forum. Folk kan skriva väldigt vettiga saker men när de snubblar på hur "de" och "dem" ska användas så kroknar jag.

Av någon anledning verkar folk ha lättare för engelskans "They" och "them" - förövrigt lånat från fornnordiskan om jag inte minns galet.

Nåväl.

Blir oftast rätt om man tänker sig de som "vi" och dem som "oss" i en mening.

Vi gick till stranden medan ett gäng hundar förföljde oss.

blir således;

De gick till stranden medan ett gäng hundar förföljde dem.

Folk som skriver Dem gick till stranden i samma exempel läser jag lika analfabetiskt som Oss gick till stranden.
Citera
2018-06-03, 17:50
  #3319
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Förmodligen det som irriterar mig mest i skriftspråk - exempelvis på forum. Folk kan skriva väldigt vettiga saker men när de snubblar på hur "de" och "dem" ska användas så kroknar jag.

Av någon anledning verkar folk ha lättare för engelskans "They" och "them" - förövrigt lånat från fornnordiskan om jag inte minns galet.

Nåväl.

Blir oftast rätt om man tänker sig de som "vi" och dem som "oss" i en mening.

Vi gick till stranden medan ett gäng hundar förföljde oss.

blir således;

De gick till stranden medan ett gäng hundar förföljde dem.

Folk som skriver Dem gick till stranden i samma exempel läser jag lika analfabetiskt som Oss gick till stranden.

Håller helt med. Slutar helt enkelt läsa när man märler att det är en lallare som skriver. Kan en person inte uttrycka sig, så är inte heller själva informationen något att bry sig om.

Scrollar vidare, cirkulerar..., "inget av vikt att notera här".

Vill någon ha min uppmärksamhet får denna prata och skriva som folk.
Citera
2018-06-03, 18:26
  #3320
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Håller helt med. Slutar helt enkelt läsa när man märler att det är en lallare som skriver. Kan en person inte uttrycka sig, så är inte heller själva informationen något att bry sig om.

Scrollar vidare, cirkulerar..., "inget av vikt att notera här".

Vill någon ha min uppmärksamhet får denna prata och skriva som folk.

Jag håller med, jag brukar också hoppa över de inlägg jag finner alltför dåligt skrivna.

Just att inte förstå skillnaden mellan de och dem (och även dessa) brukar vara en tydlig indikation på att skribenten är en idiot. Detta har jag även fått bekräftat vid de få tillfällen jag bemödat mig att ändå läsa igenom texten.

Men att ett stavfel, eller två, ibland smyger sig med av misstag är absolut inga problem. Det är vid de tillfällen någon skriver på så bristfällig svenska att jag istället för att fokusera på vad personen vill ha sagt istället bara blir irriterad. Det är vid dessa tillfällen jag väljer att hoppa över inlägget.
Citera
2018-06-03, 19:17
  #3321
Medlem
Språket förändras och förnyas. Jag tycker att om några år försvinner DE ,, DEM och blir till slut DOM, som man säger. Nu gäller det; skitgott, fetbra , asfint osv. Det sista tre tycker jag låter äckligt och grisigt. Men" dom kan bli dom."
Citera
2018-06-03, 19:19
  #3322
Medlem
PS. Vem säger idag? "Jag har sett "dem" på bio igår?
Citera
2018-06-03, 19:24
  #3323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Håller helt med. Slutar helt enkelt läsa när man märler att det är en lallare som skriver. Kan en person inte uttrycka sig, så är inte heller själva informationen något att bry sig om.

Scrollar vidare, cirkulerar..., "inget av vikt att notera här".

Vill någon ha min uppmärksamhet får denna prata och skriva som folk.
Jag tycker ni är lite för hårda.

Märk väl hur du skriver "när man märler". Om du inte ids korrekturläsa när du kritiserar folks språkbruk gör det dig till en hycklare.

Det är annat om man skriver "sätt" istället för "sett", eller "enda" istället för "ända", iom. att man då syftar på ett helt annat ord helt plötsligt. Att använda sig utav "dom" istället för de/dem är inte särskilt allvarligt.

För övrigt finns det flera trådar som avhandlar det här ämnet, till exempel; (FB) Den stora tråden om "de" och "dem". (/Mod.)
Citera
2018-06-03, 19:33
  #3324
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Jag tycker ni är lite för hårda.

Märk väl hur du skriver "när man märler". Om du inte ids korrekturläsa när du kritiserar folks språkbruk gör det dig till en hycklare.

Det är annat om man skriver "sätt" istället för "sett", eller "enda" istället för "ända", iom. att man då syftar på ett helt annat ord helt plötsligt. Att använda sig utav "dom" istället för de/dem är inte särskilt allvarligt.

För övrigt finns det flera trådar som avhandlar det här ämnet, till exempel; (FB) Den stora tråden om "de" och "dem". (/Mod.)
Typo hör inte hit. Det gör alla, både de som försöker skriva korrekt och de som är inkompetenta.

Brukar rätta mina typo när de upptäcks inom stipulerad tid.

Det är alltså inte hyckleri då det är två helt skilda saker.

Håller med dig om sätt kontra sett respektive enda kontra ända. Det är bara korkat och obildat.

Tråden om de och dem har jag för övrigt redan länkat till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback